Mirada violeta

Sóc un noi, i què?

En cap cas (ni al nen ni a la nena) no se l’ocuparà ni se li permetrà que s’ocupi en qualsevol tasca o feina que perjudiqui la seva salut, o que interfereixi en el seu desenvolupament físic, mental o moral. Però això no exclou que pugui fer tasques que, tradicionalment les havia fet algú de l’altre sexe.

Cas 1
L’Eduard ha vist en un anunci del diari una oferta de feina per cuidar un infant  petit. Ell està buscant una feineta per fer a les tardes i creu que li podria anar molt bé. Decideix trucar-hi.
— Hola! Trucava per l’anunci de feina.
— Com? Per qui és? Per la teva germana?
— No, no, per mi.
— Com? Què dius? Per a tu? Si ets un noi!

Per pensar: Què creieu que li dirà al final? Per què li hauria de dir això?

Cas 2
La Montse ha vist a la cartellera de la universitat una oferta de feina de mecànic. Com que ella està estudiant enginyeria, creu que li anirà molt bé. Ella hi truca, però…

Per pensar: Què creieu que li diran?

Reflexió:

  • Creieu que hi ha feines d’homes i feines de dones? Quines? (Apunteu-les a la pissarra.)
  • De les feines que heu anomenat, quines característiques creieu que s’han de tenir per dur-les a terme? (Normalment, l’alumnat designa la força, la brutícia, la intel·ligència, la valentia, etc. com a adjectius masculins, i acurada, sensible, amable, etc. com a adjectius femenins. Cal establir un diàleg per tal de parlar sobre el per què les dones no poden ser fortes i ser bomberes i els homes ser amables per tenir cura de nens i nenes.)
  • Quins són els estereotips que amaguen les respostes de les dues ofertes?
  • Creus que hi ha feines exclusives per a nois i per a noies?

El sexting

El sexting consisteix en l’enviament de fotografies o vídeos on es mostren les parts del cos més íntimes. Solen ser fotografies fetes per un mateix/una mateix i s’envien per mòbil. Les persones que practiquen el sexting no pensen les formes variades en què aquesta imatge pot sortir del seu mòbil: un robatori, un error, una pèrdua. Encara que la persona destinatària sigui de confiança, no poden estar mai segures de l’ús que es farà de la informació.

  • Perquè es fa?  A primària els motiu solen ser aquests:
  1. És divertit, com una broma
  2. No valoren el risc
  3. Els dóna notorietat
  4. Els i les altres ho fan
  • Quines conseqüències pot tenir?  En petits grups, formular tres possibles conseqüències negatives d’aquesta pràctica.

Alguna experiència

Si en volen parlar, poden exposar algun cas que coneguin sense donar noms ni referències, però que serveixi per alertar-los de la dimensió d’aquesta pràctica.

Orientacions per al professorat

Aquest vídeo pot ser útil per entrar en el tema. Abans de passar-lo a l’aula, jutgeu si és convenient o no pel grup de nens i nenes que teniu davant. Va molt bé per parlar de la ingenuïtat i les conseqüències d’un comportament irreflexiu.

Segons un estudi de la Universitat Autònoma de Madrid, el 15% dels menors d’entre 12 i 16 anys admeten que han enviat fotografies i vídeos de caràcter sexual a través del telèfon mòbil. Si es tracta de joves de 17 anys, la proporció puja a un de cada tres menors. Un altre informe de Save the Children afegeix que la mitjana d’edat per iniciar-se en aquesta pràctica és de 14 anys.
Compartir aquest tipus de contingut implica molts riscos.
Les conseqüències d’una mala pràctica del sexting poden ser:
-Pèrdua de la privacitat del protagonista del contingut
-Reputació negativa a la xarxa
-Ser víctima d’un xantatge amb el material sexual (sextorsió)
-Patir ciberassetjament i problemes psicològics
-Conseqüències legals per a la persona o persones que difonen el contingut sense permís

Sextorsió, una forma de violència sexual

Pornografia

La pornografia ens mostra una imatge de relacions sexuals irreals que pot perjudicar, ja que cosifica les persones, concretament les dones, i normalitza relacions sexuals basades en el control i la submissió, generalment de l’home cap a la dona. També, mostra les relacions sexuals com una cosa fàcil i gairebé automàtica. El porno redueix les relacions sexuals al coit, cosa que ens limita i ens empobreix. El porno tampoc ens parla de la protecció que és necessària a les relacions sexuals i ens pot animar, per això, a fer coses perilloses per la nostra salut i la de l’altra persona. La pornografia, com a producte de consum accessible i indústria d’enormes dimensions, s’ha convertit en font d’informació sobre les relacions sexuals i afectives, no només dels nois i les noies, sinó també de nenes i nens que comencen a visionar-ne a edats molt primerenques (les dades mostren que s’inicien al voltant dels 9 anys). La pràctica de les relacions sexuals es pot expressar de moltes maneres diferents i té una vessant afectiva molt plaent i bonica que el porno oblida i que està present en les relacions sexuals estables i també a les esporàdiques, perquè es tracta de la cura de nosaltres i de la persona amb la qual compartim aquests moments.

A 9 anys un elevat percentatge de nens i nenes tot navegant per la xarxa ha topat, ni que sigui accidentalment, amb continguts no adequats per la seva edat.
Quan un amic diu d’entrar a una web porno cal que els infants sàpiguen que el que allà veuen no és real. Que les dones no volen ser humiliades, no volen que les peguin i que no tots els homes són obsessos sexuals.
Cal tractar el tema amb molt de tacte i delicadesa, però no es pot obviar. Fora interessant que les famílies s’hi impliquessin, però la comunitat educativa no pot tancar els ulls a una realitat que s’acaba convertint en la única font d’informació. Suggerim un pla de diàleg obert que cada ensenyant haurà d’adaptar a la sensibilitat del grup.

Pla de diàleg

  • Heu vist alguna vegada alguna pàgina amb contingut sexual?
  • Com l’heu trobat?
  • Us ha interessat?
  • Parla de l’amor i l’estimació?
  • Creieu que les escenes que mostren tenen a veure amb els sentiments i l’afectivitat?
  • Creieu que és una forma tendra i amorosa de relacionar-se?
  • Perquè es fan aquest tipus de vídeos o pel·lícules?
  • Sabeu que el porno és una indústria que mou molts diners?
  • Per tenir una vida sexual adulta cal veure aquests continguts?
  • Hi ha altres maneres d’informar-se sobre les relacions sexuals?
  • De quins aspectes us voldríeu informar?