Activitats

MIRAR

B. E. Murillo. Nens menjant meló i raïm, 1650
B. E. Murillo. Nens menjant meló i raïm, 1650
B. E. Murillo. La neteja, 1670-1675
B. E. Murillo. La neteja, 1670-1675
B. E. Murillo, Petites venedores de fruita, entre 1670 y 1675
B. E. Murillo, Petites venedores de fruita, entre 1670 y 1675
W. Beechey,  Retrat dels fills de Francis Ford donant un coin, 1793
W. Beechey,  Retrat dels fills de Francis Ford donant un coin, 1793
Monet. Madame Monet i infant, 1875
Monet. Madame Monet i infant, 1875
Ricard Canals. Infant malalt, 1903
Ricard Canals. Infant malalt, 1903

Reflexió:

Indicar qui és el tema d’aquests quadres:

Nens menjant meló i raïm Infant malalt
La neteja Infant sa
Petites venedores de fruita Sense casa
Retrat dels fills de Francis Ford donant un coin Amb gana
Madame Monet i infant Sense família
Infant malalt Sense pares
Sense protecció
Infant ben cuidat
Infant pobre

En algun cas un quadre podria il·lustrar més d’una sola problemàtica?

  • Què ens diu cada quadre sobre l’aspecte que tracta?
  • A tu, quin t’ha agradat més? Per què?

 

ESCOLTAR

Cançó

Els  drets dels infants
Versió: La Llumeneta i Xiula

Sí, clar, tenim drets!
Aixeca les mans, mou el cos mitja volta i diga-ho fort
Els drets dels infants!

Vull un món on hi càpiga tothom
vull un món que sigui just i bo
On els infants puguem créixer forts
i els grans ens estimin tal com som

Vull escoles que pensin en mi
que m’eduquin a créixer amb sentit
Vull sentir-me segur i estimat
i tinc dret a una família i una llar

Aixeca les mans, mou el cos mitja volta i digue-ho fort
Els drets dels infants!

Vull espais on poder participar
vull espais per riure i jugar
I si algun dia em poso malalt
tinc el dret de que em cuidin com cal

Vull sentir-me protegit i valorat
i que no em falti mai de menjar
Tot el món sigueu petits o grans
escolteu això que estem cantant!

Aixeca les mans, mou el cos mitja volta i digues-ho fort
Els drets dels infants!

Sí, clar, tenim drets; sí, clar, tenim drets; sí, clar, tenim drets, sí clar!

Aixeca les mans, mou el cos mitja volta i digues-ho fort
Els drets dels infants!

La podeu escoltar aquí
VIDEO

Reflexió:

  • Quines són les reivindicacions que es fan a la cançó? Repassarem les distintes estrofes i esbrinarem  el seu sentit
  •  Quina relació té la cançó amb el quart principi dels Drets dels infants?

 

Música clàssica

Debussy, Children ‘s corner. És un conjunt de sis peces per a piano que més tard van ser orquestrades i que va dedicar a la seva filla: Chou-Chou.

1. The little Shepherd
VIDEO

2. Solliwogg ‘s Cakewalk
VIDEO

3. The Snow is dancing
VIDEO

4. Jimbo’s lullaby
VIDEO

5. Serenade for the doll
VIDEO

6. Doctor Gradus ad Parnassum
VIDEO

OBRA COMPLETA
VIDEO

Qüestions:

  • Creus que aquesta música respon a aquesta idea de seguretat o més aviat intranquil·litza i inquieta?
  • Quina de les peces et dóna més sensació de benestar, de comoditat, d’afecte i serenitat?
  • Pot ser que la mateixa peça a algú li provoqui sentiments de calma i confort i a altres de nerviosisme i inseguretat?

 

LLEGIR

Podries…
de Joana Raspall

Si haguessis nascut
en una altra terra,
podries ser blanc
podries ser negre…
Un altre país
fóra casa teva,
i diries «sí»
en una altra llengua.
T’hauries criat
d’una altra manera
més bona, potser;
potser més dolenta.
Tindries més sort
o potser més pega…
Tindries amics
i jocs d’altra mena;
duries vestits
de sac o de seda,
sabates de pell
o tosca espardenya,
o aniries tu
perdut per la selva.
Podries llegir
contes i poemes,
o no tenir llibres
ni saber de lletra.
Podries menjar
coses llamineres
o només crostons
eixuts de pa negre.
Podries… podries…
Per tot això, pensa
que importa tenir
les mans ben obertes
i ajudar qui ve
fugint de la guerra,
fugint del dolor
i de la pobresa,
Si tu fossis nat
a la seva terra
la tristesa d’ell
podria ser teva.

 

Reflexió:

Si haguessis nascut en una altra terra…. quines coses t’haurien pogut passar segons l’autora:

  • Podries ser blanc, podries ser negre o…
  • Quines coses positives et podrien haver passat?
  • I quines negatives?
  • Per tot això, diu l’autora……. quina actitud has de prendre?
  • I perquè ho hauries de fer?

 

Vídeo del poema amb veu de l’actriu Sílvia Bel i el traç de la il·lustradora Marta Bellvehí
VIDEO

CURTMETRATGE

Sira i l’ocell negre

Primera part. Durada 6’ min
VIDEO

Segona part. Durada: 7’07’’ minuts
VIDEO

Aquest conte tracta de la història d’un sonall del germà de Sira, que ha estat robat per l’ocell negre i que la protagonista recuperarà després de passar per unes quantes proves.

Reflexió:

  • Què vol dir estar malalt?
  • Què em passa quan estic malalt?
  • Com em sento?
  • Com em curo?
  • Estar malalt és quan em falta alguna cosa com a la pel·lícula?

Pots trobar una fitxa completa aquí