ELS DRETS I DEURES
Tenir dret és la facultat de poder fer algunes coses, però aquest dret ha d’anar acompanyat dels deures que tenen els altres per a respectar-nos.
Per exemple jo tinc el dret de parlar a classe ,però també tinc el deure d’escoltar els altres, ja que ells també tenen el dret de parlar i ser escoltats. No podem parlar de drets sense parlar de deures.
Correspondència
Si algú té els drets que s’enumeren en la llista de l’esquerra, és que algú ha d’atendre’ls i per això aquest algú “té deures”. A qui corresponen atendre els drets següents?
DEURE | A QUI CORRESPON | |
Dret a tenir una educació | ||
Dret a tenir aliments | ||
Dret a la seguretat social | ||
Dret a jugar | ||
Dret a cantar | ||
Dret a protecció | ||
Dret a tenir un metge | ||
Dret a desobeir | ||
Dret a sentir la música que t’agrada | ||
Dret a ser estimat /da | ||
Dret a tenir pares | ||
Dret a treballar | ||
Dret a dutxar-se | ||
Dret a protestar | ||
Dret a…. |
TENIR NOM
Estem tan habituals a tenir nom que poques vegades pensem en el seu significat i sentit. Aquesta és una bona ocasió per a reflexionar sobre un fet que ens acompanya tota la vida.
a. El nom propi
- És igual tenir nom que no tenir-lo?
- Si tinguessis un nom diferent, series tu?
- És el teu nom el que et fa ser i sentir-te tu mateix?
- Et faria res no tenir nom?
- Et faria res tenir un nom diferent?
- Si canviessis el teu nom amb el del teu amic series el teu amic?
- Què passaria si no tinguessis nom?
- Una nena pot portar un nom de nen i a l’inrevés?
- Hi ha noms que no se sap si són de nen o de nena?
- Els noms es poden comprar o vendre?
- Què és un cognom?
- Utilitzes el teu nom quan parles amb tu mateix?
- Series una persona diferent si tinguessis un nom diferent?
- Hi ha algun nom que t’agradaria més que no pas el que tens?
- Et faria res no tenir nom?
- ¿Els noms es poden comprar i vendre?
- ¿Els noms es poden canviar?
- Per què es diu el “nom propi”?
b. De noms
De vegades hi ha nens o nenes que tenen noms diferents.
En aquest exercici, cada persona de la classe ha d’escriure els seus diversos noms:
- El nom que em donen els o les mestres:
- El nom que em van posar en néixer:
- El nom que em dona la meva mare:
- El nom que em dona el meu pare:
- El nom que em donen els meus amics:
- El nom que em dono a mi mateix/a:
c. El nom i el cognom
Quan es diu que els nens i nenes tenen dret a un nom ….
- Significa un nom de pila o també cognoms?
- Es pot tenir nom i no tenir cognom?
- I a l’inrevés, es pot tenir cognom i no tenir nom?
- Coneixes algú que té el mateix nom que el teu? I el mateix cognom?
- Coneixes algú per un sobrenom i no saps ni com es diu ni com és el seu cognom?
- Coneixes algú que tingui més d’un nom? En quin sentit?
- Quants cognoms tens?
- Quin dels dos t’agrada més?
- Saps el que significa el teu cognom?
- T’agrada més el teu nom o els teus cognoms?
- Prefereixes que et diguin pel nom o pel cognom?
- T’imagines com seria la teva vida si no tinguessis cognom?
d. Posar noms
- Has posat alguna vegada un nom a un animal, a una nina a un pelux?
- Com ho vas decidir?
- Li podies haver posat un altre nom?
- Per què vas decidir el que li vas posar, en comptes d’un altre?
- Si tenies una mascota, quin nom li posaries?
si fos un hàmster
si fos un gat
si fos un gos
si fos un ocell - Ens podem posar sobrenoms?
- Partint d’una qualitat que tinguem, ens posarem un sobrenom; així cadascú es dirà per una estona: Rosa la ràpida, Josep el pacient, etc.
e. Esbrinar sobre el nom propi.
- Saps per què et dius com et dius?
- El meu nom, ¿té alguna relació amb alguna persona de la meva família, amb un lloc, amb una religió, etc.?
- Com se’ls va acudir als meus pares posar-me’l?
- Quin significat té el teu nom, ho saps?
- Esbrinar el sentit de cada cognom, primer o segon, i veure el seu origen geogràfic o etimològic.
f. Frases per pensar
L’ensenyant escriu a la pissarra algunes d’aquestes frases o altres que seran comentades entre tota la classe
- Tenir un nom és molt important
- El meu nom soc jo!
- El meu nom em permet de reconèixer-me
- El meu nom és el que fa que em coneguin
- En posar-nos un nom els pares expressen algun desig
SER D’UN LLOC
Diem que les persones tenen una nacionalitat quan viuen en una geografia comuna i comparteixen una història i una llengua, o una religió o unes tradicions, etc. Per què, doncs, el tenir nacionalitat, que sembla natural, és plantejat com un dret?
a. Tenir una nacionalitat significa tenir en comú:
Si | NO | Per què | |
. costums comunes | |||
. les lleis | |||
. les maneres de pentinar | |||
. una música especial | |||
. el menjar (diferents coses i de diferent manera) | |||
. unes tradicions | |||
. la llengua | |||
. la religió | |||
. les cases | |||
. la manera de vestir | |||
. la manera de divertir-se | |||
. els jocs | |||
. les festes | |||
. la manera de caminar | |||
. el color de la pell | |||
. la manera de ser enterrats | |||
. els paisatges | |||
….. |
b. El carnet d’identitat
Pregunteu a casa quines són les dades que hi ha en un carnet d’identitat i que conformen la identitat de les persones. A més de les que hi ha als carnets, penseu que n’hi ha altres que poden ser importants, com ara la religió que tens, la llengua que parles, o alguna altra?
c. Sense papers
Explorar el que significa l’expressió “sense papers”, relacionant-ho amb la qüestió de la identitat.
- Tens algun carnet?
- Si no tens papers no ets ningú?
- Si tens papers ets algú?
- Són més importants els papers que les persones?
- Què implica no tenir papers?
- Coneixes a algú “sense papers”?
Procurarem representar el que significa viure en una societat “sense papers”. Especialment analitzarem el que comporta, què implica, com afecta a aquestes persones i ens preguntarem què podem fer per ells.
Com a síntesi
Si els nens tenen dret a un nom i a una nacionalitat, ¿qui té el deure perquè això no deixi de passar? De qui és competència o responsabilitat?
- dels pares
- de la gent gran
- de l’estat
- de les comunitats
- dels ajuntaments
- de ningú, de tots