Mirada no violenta

DIVERSES FORMES DE ROBAR

Hackers (furoners)

Un Hacker (en català furoner o furonera)  és una persona que té un gran coneixement de les xarxes i dels sistemes informàtics. S’introdueix il·legalment en un sistema de seguretat i posa a prova les seves habilitats en aquest àmbit. Pot  demostrar-ne la vulnerabilitat, sigui de manera legal, encarregat per una empresa o servei públic, per a provar-ne la seguretat, sigui de manera espontània o il·legal per a exhibir les seves habilitats.  Però per a molts el mot segueix portant l’etiqueta de “pirata informàtic” que van popularitzar els mitjans de comunicació. Cal distingir els termes hacker i cracker. El  primer fa referència a la persona capaç d’introduir-se en sistemes informàtics aliens, el segon es refereix a qui ho fa amb fins il·lícits. Un hacker s’introdueix  sense autorització en sistemes aliens per manipular-los, obtenir informació, etc., o simplement per diversió. La paraula cracker, en canvi, s’aplica a qui, a més de ser capaç d’entrar en sistemes aliens, ho fa amb fins delictius, com assenyala el diccionari d’Oxford. Els crakers poden operar com:

• Periodistes sensacionalistes que per accions de pirateria i escoltes telefòniques van infringir al dret de privadesa.
  • Activistes religioses integristes
  • Delinqüents tradicionals que fan robatoris aprofitant la tecnologia moderna,   reemplaçant la pirateria i el furt brutal o físic amb menys violència i menys danys als objectes robats.
  • Procurant-se dades de comptes bancaris o targetes de crèdit, ja ha esdevingut un clàssic de la criminalitat.

Completar aquestes frases (Hem posat la solució pel professorat però a l’alumnat li presentarem l’exercici amb els mots Cracker i Hacker en blanc):

• El grup cracker que va crear el caos de la setmana passada “prepara alguna cosa pitjor.”
  • Uns crackers extorsionen Disney amb la filtració de la darrera pel·lícula.
  • A les empreses els caldran 825.000 hackers per frenar els crackers el 2025.
  • La cultura hacker  no està directament relacionada amb la delinqüència.
  • Pirata no s’hauria d’associar al terme  hacker com solen fer els mitjans de comunicació.
  • Un hacker no és un ciberdelinqüent ni un cibercriminal, no es pot confondre!
  • Els delinqüents informàtics són els crackers.

Sèxting i sexpreading

Parlem de sexting quan una persona envia fotos o vídeos de continguts molt íntims destinades a una parella o als amics o amigues, com un simple joc. Es fa de manera consentida i és una manera de relacionar-nos amb la sexualitat.
En canvi, la paraula “sexpreading” es refereix a difondre material amb contingut sexual sense el consentiment de la persona en qüestió i la imatge o imatges compromeses passen a ser de domini públic, per tant és un robatori de la intimitat d’algú. De fet es pot considerar una traïció i per això es parla de “sextorsió”.

• SÈXTING: pràctica sexual que consisteix en enviar de manera consentida fotos o vídeos amb contingut sexual sobre si mateix/a una altra persona
  • SEXPREADING: difondre fotos amb contingut sexual d’una altra persona sense el seu consentiment
  • SEXTORSIÓ: forma d’extorsió sexual en la qual una persona rep xantatge o amenaces perquè enviï una foto de si mateixa amb contingut sexual.

a. Raons del sexting o del sexpreading

Quines creus que són les raons que impulsen a practicar el sexting o el sexpreading?

1. És un divertiment
  2. No té cap risc (no pensen les formes variades en què aquesta imatge pot sortir del dispositiu. Un robatori, un error, una broma, una pèrdua … o la voluntat del seu propietari.
  3. Senten certa pressió de grup que els porta a guanyar notorietat i acceptació en el context digital.
  4. Molta gent ho fa, jo també.
  5. Per cert esperit transgressor i provocatiu  que desencadena certs desafiaments.
  6. Es una manera d’establir o mantenir relacions, de fer amics o amigues, és un intercanvi, un  risc per mantenir una relació.
  7. És una manera de  cridar l’atenció dels altres.
  8. És una forma de venjança o de xantatge.
  9. Per presumir del propi cos i, si s’escau, fer enveja.

Analitzeu les distintes opcions i busqueu alternatives a aquestes raons.

b. Comentar aquesta reflexió

“Si et treus una foto mostrant parts íntimes del teu cos o completament nu/a i l’envies per mitjà de qualsevol xarxa social, t’estàs arriscant que el material arribi a alguna pàgina que no voldries, o que les teves imatges acabin fent-se virals o difoses dins del teu grup social, afectant la teva seguretat i autoestima”.

• Us imagineu com se sent la persona que ha enviat un material tan personal a una persona o un grup reduït, quan aquest es fa públic?
  • Quines poden ser les conseqüències?

Per saber-ne més:

Sexting