Grans temes

SENSE DISTINCIÓ

“Sense distinció de raça i color, de sexe, de llengua, de religió, etc.”, diu l’article. És a dir sense cap excusa. Aquesta Declaració és per a tothom.

a. No distinció
Pots posar un exemple d’algú del teu entorn que hagi estat distingit per algun d’aquests criteris?

Criteri Exemple
raça
color
sexe
llengua
gènere
religió
opinió política
origen nacional
origen social
posició econòmica
…………..

Aquest exercici es pot fer primer en solitari, encara que sigui sense completar tots els casos, i després en grups petits es pot acabar de completar amb les aportacions de tots.

b. Distinció i discriminació

  • És el mateix distinció i discriminació?
  • Busca en un diccionari la virtut de cada un d’aquests vocables.
  • Pot ser que distinció sigui marcar una diferència de nivell per la part alta, com quan parlem d’una persona superior: “Distingida”, o algú que es “distingeix per ser elegant”, mentre que “discriminat“ té el mateix to en negatiu, “algú que es distingeix per ser inferior, per ser menys”?
Distingim quan Discriminem quan
Pel color de la pell
Pel sexe
Pel gènere
Per la llengua
Per la religió
Per les opinions polítiques
Per la posició econòmica
……

Altres distincions

Entre tots podríem afegir altres distincions, com ara viure o haver nascut en cert barri o al camp o ser seguidor d’un equip de futbol o un altre, etc.
Què tindrien de diferent les primeres d’aquestes segones a què us heu referit?


c. Estudi de casos

Es llegeix a poc a poc l’article segon de la Declaració per copsar-ne tot el sentit. Els presenten una colla de situacions (en paper o des de la pissarra digital) sobre les quals cal decidir si compleixen o no el mandat de l’article, tot donant raons convincents. Se suggereix una lectura silenciosa i prèvia de tots els casos per aclarir els possibles dubtes sobre els conceptes indicats i per sol·licitar opinions sobre la interpretació del text.

Situacions:

1.- El professor de matemàtiques dona les notes d’un examen. La nota més alta és un 9 i la més baixa un 2,5. Es vulnera el principi d’igualtat: tots els alumnes haurien de tenir un cinc?
2.- Una executiva d’empresa realitza la mateixa feina que el seu homòleg masculí i, no obstant això, cobra un 30% menys
3.- Una alumna musulmana va a classe amb el “xador” (el vel que li cobreix la cara i els cabells), complint les regles de la seva religió. Ha de treure-se’l per anar a les classes i no diferenciar-se dels altres companys i companyes?
4.- A Austràlia, a l’hora de marcar el bestiar, el normal és que els aborígens treballin a canvi de menjar, però comencen a demanar un salari, ja que treballen moltes hores i tenen altres necessitats: medicines, roba … per les quals necessiten diners en efectiu. Però alguns ramaders australians no hi estan d’acord.
5.- Un home ha d’ingressar a la presó perquè li han imposat una fiança de 100.000 euros que no pot reunir i, no obstant això, un altre que té una fiança de 5 milions, la paga i surt de la presó.
6.- La Premi Nobel de la Pau de 1991, Aung San Suu Kyi, de Myanmar (antiga Birmània) va romandre gairebé sis anys, de 1989 fins a 1995, en arrest domiciliari per manifestar de manera pacífica la seva oposició política al règim militar que governava el seu país
7.- Un home, als Estats Units d’Amèrica, és condemnat a mort. No pot pagar-se un bon advocat i el seu advocat defensor, d’ofici, té acumulats molts casos i no pot atendre a tothom en les mateixes condicions. Et sembla que aquest home ha pogut patir indefensió?
8.- A Barcelona un taxista no vol pujar un client si no li parla en castellà
9.- …..

Reflexió:

• Podeu plantejar alguna altra situació que vulneri aquest article de la Declaració?
• Són situacions extremes, exagerades o impossibles?
• Fer una seriació de quines serien les situacions més fàcils de resoldre i les més difícils?
• Penseu també com les resoldríeu?
• Què podeu fer vosaltres en la vostra classe o a l’escola per fer realitat el que proposa l’article?


d. Distincions

Completar els punts suspensius

  • Quan es fa distinció de raça es diu….
  • Quan es fa distinció de color…..
  • Quan es fa distinció de sexe…..
  • Quan es fa distinció de llengua….
  • Quan es fa distinció de religió….
  • Quan es fa distinció d’origen nacional….
  • Quan es fa distinció d’origen social….
  • Quan es fa distinció de riquesa….
  • Quan es fa distinció de naixement….
  • Quan es fa distinció d’orientació sexual….
  • Quan es fa distinció d’edat….
  • Que  es fa distinció per transgènere…

(Poden ajudar els mots transfòbia, homofòbia, sexisme, aporofòbia, xenofòbia, classisme, racisme, etc.)


DRETS LINGÜÍSTICS

Els drets lingüístics proclamen la igualtat, sense distincions, entre llengües oficials i no oficials; nacionals, regionals i locals; majoritàries i minoritàries, o modernes i arcaiques. Els eixos de la comunitat lingüística són la història, el territori, la identificació  com a poble i el fet d’haver desenvolupat una llengua comuna com a mitjà de comunicació entre els seus membres.
El dret lingüístic inclou el dret a ésser reconegut com a membre d’una comunitat lingüística, a l’ús de la llengua en privat i en públic, a l’ús del propi nom, el dret de relacionar-se i d’associar-se amb altres membres de la comunitat lingüística d’origen i el dret de mantenir i desenvolupar la pròpia cultura.

Es vulneren els drets lingüístics

  • Els testimonis del judici no podran parlar en català
  • Al registre civil no em volen posar el meu nom en català
  • Per què sigui vàlid ha hagut de traduir el testament al castellà
  • M’han acceptat l’escriptura de propietat en català
  • M’obliguen a posar el rètol de la botiga en….
  • No l’han acceptat com a dependenta perquè no parla la llengua del país
  • Voldria el meu carnet d’identitat en català

Reflexió:

  • Digues en cada cas si es vulneren els drets lingüístics?
  • En els casos que es vulnerin justifica per què hi ha vulneració

De situacions reals

  • Diu un policia de trànsit a un conductor després d’haver-lo aturat: “Hábleme en cristiano, yo no entiendo su dialecto”.
  • Aquest any no hi haurà cursos de català pels nous funcionaris.
  • En un discurs: Per què volen la televisió en la seva llengua? Ja hi ha molts canals en castellà.
  • A l’escola tots els rètols són en català.
  • Diu el taxista de Barcelona: “Me lo puede decir en espanyol”.
  • A la finestreta de correus de Palma de Mallorca: “No lo puedo atender en mallorquín”.
  • Un professor universitari va ser multat amb 600 euros per haver-se dirigit en català a un agent de la Policia Nacional al control de passaports de l’aeroport del Prat.
  • Una senyora de 69 anys, va ser agredida verbalment, i amenaçada per haver-se dirigit en català a un agent de la Policia Nacional quan va anar a renovar-se el passaport, a la comissaria del carrer Balmes de Barcelona.

Reflexió:

  • Quins d’aquesta casos et sembla més greu?
  • Quina solució es pot proposar perquè no es tornin a donar?

Per saber-ne més:

Declaració Universal dels Drets lingüístics

*Si veus vulnerats els teus drets lingüístics o et sents discriminat per utilitzar la llengua catalana pots adreçar-te a: justicia.gencat.cat/consultes

 

DRET A LA LLIBERTAT RELIGIOSA

La llibertat religiosa és un dret fonamental que es refereix a l’opció de cada ésser humà té d’elegir lliurement la seva religió. A més de la dimensió individual, la llibertat religiosa també té una dimensió col·lectiva. Des d’aquest punt de vista, una societat oberta, ha de ser capaç d’integrar i donar cobertura i solucions a l’acomodació de la diversitat de creences i de conviccions.

Símbols religiosos

Símbols religiosos
Símbols religiosos

Els símbols de les religions més  estesos:

(1a fila) la creu cristiana, l’estrella de David jueva, l’Om hinduista, l’estrella     bahà’í,
(2a fila) la mitja lluna islàmica, la    creu  solar pagana, el taijí daoista, el torii xintoista,
(3a fila) el dharmatxakra budista, el khanda sikh, l’esvàstica jainista, el símbol ahimsa,
(4a fila) el lotus encès ayyavazhi, la triple deessa, la creu pattée i la rece boga

  • Quins d’aquests símbols et resulten familiars i quins no?
  • Els pots identificar?
  • Busca informació sobre els que no has identificat.

Conflictes de llibertat religiosa

  • Saps algun conflicte que hagi provocat l’exercici d’aquest dret?  Si heu trobat un bon exemple, busqueu-ne les causes, les conseqüències i, sobretot, intenteu idear una solució imaginativa.

Com a síntesi

Reflexió:

Respon a aquestes preguntes sobre tu mateix:

  • En quines situacions ens hem sentit distingit/ada o discriminat/ada pel color de la pell?
  • En quines situacions ens hem sentit distingit/ada o discriminat/ada pel sexe?
  • En quines situacions ens hem sentit distingit/ada o discriminat/ada per l’idioma?
  • En quines situacions ens hem sentit distingit/ada o discriminat/ada per la religió?
  • En quines situacions ens hem sentit distingit/ada o discriminat/ada per les teves opinions polítiques?
  • En quines situacions ens hem sentit distingit/ada o discriminat/ada per la posició econòmica?