Activitats

MIRAR

Observant cada un dels quadres pregunta’t si en l’ambient que s’ha reflectit el pintor es respira comprensió, tolerància i fraternitat. Tant en cas afirmatiu com negatiu, justifiqueu les vostres respostes. Si voleu afinar una mica més, podeu desglossar els tres conceptes: comprensió, tolerància i fraternitat.

Marie Baixkírtseva. La trobada, 1884
Marie Baixkírtseva. La trobada, 1884
Eastman Johnson. El petit soldat, 1864
Eastman Johnson. El petit soldat, 1864

En petits grups trieu una obra per ser explorada i feu-vos les preguntes que hi ha a l’inici del principi: Què ens diu aquest quadre?

Reflexió:

  • Quins personatges apareixen en aquests quadres?
  • L’obra escollida és apropiada per representar el dret al qual l’hem associat?
  • El quadre podria ser més efectiu com a eina de sensibilització, si algun aspecte s’hagués treballat o representat d’alguna altra manera?
    Argumentar en cas afirmatiu.

ESCOLTAR

Cançó

SWING DE LA PAU

Si estimes la vida, la pau, l’amistat…
aprèn a conviure amb qui tens al costat.
Davant els conflictes tu sigues valent.
No et quedis indiferent.

Poder i egoisme dominen el món
i així mor la gent a cada segon.
Les guerres perduren i la humanitat
no troba felicitat.

Construïm camins
que ens portin junts a un món millor!
Que els pobles de la terra
siguin lliures de debò!
Dibuixem un horitzó
en un mar pintat de blau…
i entonem aquest swing de la pau.

Res no és el que sembla, tot és complicat!
Hi ha massa injustícia! No es diu la veritat!
Davant les mentides, tu sigues sincer.
No fugis del que cal fer.

Envia tendresa on hi hagi dolor.
Regala esperança a qui perd la il·lusió
i la melangia en els cors marcirà,
si tots ens donem la mà.

Música: Rosa M. Vidal
Lletra: Anna M. Lorente i Rosa M. Vidal
La podeu escoltar aquí

Reflexió:

  • Quin és el missatge de la cançó?
  • Quines coses podem fer per construir aquest món millor?
  • Quina relació té la cançó amb el desè principi dels Drets dels infants?
  • Et sembla que defineix bé tot el que hem estudiat sobre els drets dels infants?

Música clàssica
F. Mendelssohn: Sis peces per infants (Kinderstücke) op. 72 (1847)
Conjunt de sis peces influïdes per les Kinderszenen de Schumann.

Escoltar aquí

Qüestions:

  • Tria dues de les sis peces per a il·lustrar els dos quadres que encapçalen el principi desè. Justifica el per què de la teva decisió.
  • Hi va haver alguna coincidència en el grup? A què creus que és degut?
  • Alguna de les que han estat escollides serveix per il·lustrar també el sentit del principi?
  • Hi ha alguna altra peça que haguem sentit que sigui més fàcil de relacionar amb aquest principi? Digues quina i per què.

LLEGIR  

Un dia els joves aprendran paraules que no comprendran
de Martin  Luther  King

Els infants de l’Índia preguntaran:
– Què és la fam?
Els infants d’Alabama demanaran:
– Què és la segregació racial?
Els infants d’Hiroshima exclamaran:
– Què és la bomba atòmica?
I els infants de l’escola interrogaran:
– Què és la guerra?
Tu els respondràs i diràs:
– Són paraules que avui ja no utilitzem, com “galera”,  “diligència” o “esclavitud”.  Paraules que no signifiquen res i, per això, foren retirades del diccionari.

Reflexió:

  • Informeu-vos de qui fou Martin Luther King
  • Es cert que les paraules tenen caducitat?
  • Busqueu altres paraules que caldria retirar del diccionari

CURTMETRATGES


Cançó de la pluja
Durada: 8’06’’

Reflexió:

  • Com comença la història?
  • Qui són els personatges?
  • Què tenen en comú el nen i la guineu?
  • Què necessita la guineu?
  • Com ajuda el nen a la guineu?
  • Com acaba la història?
  • Perquè es diu La cançó de la pluja?
  • Què ens ensenya aquesta història, sobre l’amistat?
  • Què té a veure aquest conte amb el Principi 10?

 


Els bons amics  (conte tradicional xinès)
Durada: 6’23’’

Reflexió:

  • Com comença el conte?
  • Qui són els personatges? Els pots llistar?
  • Què va pensar el conillet gris?
  • Què va fer el conillet gris?
  • On era el cavallet bru?
  • (I així podem continuar amb tots els animals que surten al conte)
  • Com sabem que són amics tots aquest animalons?
  • Què s’ha de fer per tenir amics?
  • Quines són les diferències entre ser amics i ser companys?
  • Què ens ensenya aquesta història sobre l’amistat?
  • Què té a veure aquest conte amb el Principi 10?


Piscina de Màlaga

Les càmeres ocultes mostren la discriminació de transsexuals, quan un socorrista impedeix a un transgènere banyar-se amb samarreta en una piscina pública.