Temàtica

SEGURETAT MORAL I MATERIAL

Seguretat significa estar exempt de perill, dany o risc. Anomenarem ambient segur aquell que dóna confiança, que crea llaços de tranquil·litat, de benestar, de confiança mútua.

1. Aclarir conceptes.

Aclarir una mica aquests conceptes, primer per separat, després per parelles:
Cercar sinònims entre aquestes paraules:
-Seguretat
-moral
-Material

2. Distingir entre aspectes materials i morals.

Quins dels aspectes del llistat són materials i quins són morals:

materials morals Per què?
aliment
afecte
sostre
estimació
joguines
roba
medicaments
amistat
consideració
paciència
  • En què consistirà al teu parer la seguretat material i la seguretat moral?

3. Perills i riscos

  • Quin tipus de perills o riscos creus que tenen els infants?
    Són els mateixos que els adults?

4. Qui se’n fa càrrec?

  • Qui ha de proporcionar aquesta seguretat moral i material als infants?
  • Fes un llistat dels que són els responsables d’aquesta seguretat. Un cop destral la llista ordenar-los de més a menys grau de responsabilitat que els correspongui.

ABANDÓ

Com a infant que ets, tens dret a viure en un ambient segur. Tots els infants tenen dret a una educació, a atenció mèdica i a un nivell de vida acceptable. Per 60 milions d’infants del carrer és la seva única llar. Altres 90 milions d’infants treballen i passen el dia al carrer, però tenen família a la qual tornar a la nit.

Pla de diàleg

  • Si la mare de la Maria marxa i deixa la filla amb una cangur, diríem que l’abandona?
  • El pare d’en Jordi es descuida d’anar-lo a buscar a l’escola, diríem que l’abandona?
  • Si la Jorgina es perd en uns grans magatzems on va anar amb els pares, diríem que l’han abandonat?
  • Si la mare de la Pepa la deixa al cotxe per anar a jugar al Bingo, diríem que l’abandona?
  • Si la cangur d’en Manel el fa esperar a un banc del passeig per anar a parlar amb una amiga, diríem que l’abandona?
  • Si la tieta que els cuida deixa els infants tancats a casa per anar al cine, diríem que els abandona?

Pintar l’abandó
En grups de 4 penseu i comenteu entre tots en com us sentiríeu si us abandonessin i després  feu un dibuix amb els colors que per a cadascú representa l’abandó.

Infants del carrer
La situació en què viuen molts infants, sense família que s’ocupi d’ells, buscant-se la vida als carrers de les grans ciutats, procedents de països de migracions, de zones pobres, de famílies des estructurades, fugint de la fam i de la violència, ¿diries que estan en una situació d’abandonament, de crueltat, d’explotació?

DRET A LA FAMÍLIA

La Convenció dels drets dels infants en un Considerant diu així. “La família, com a grup fonamental de la societat i medi natural per al creixement i el benestar de tots els seus membres, i en particular dels infants, ha de rebre la protecció i assistència necessàries per poder assumir plenament les seves responsabilitats dins de la comunitat”.

La meva família

A partir de certes suggeriments reflexionarem primer personalment sobre el paper i el sentit de la família en general i per a nosaltres i després posarem en comú les nostres reflexions, fins a arribar a algun tipus d’acord o de síntesi.
Procurem completar aquestes frases segons la nostra opinió o creença:

1. La família és… (podem fer servir una analogia o una metàfora: com un arbre, com un jardí, com un paisatge…)
La família té les funcions de …. (educar, conviure …)
Com la meva família em sento ….
De la meva família mantindria ….
De la meva família canviaria ….
M’agradaria que la meva pròpia família fos…

2. Completar aquestes frases:
Totes les famílies que conec són iguals
No hi ha dues famílies iguals
M’agradaria canviar de família
La meva família s’assembla a la família de la meva mare
La meva família s’assembla a la família del meu pare
La meva família és molt peculiar
Preferiria no tenir família
La família no hauria d’existir

SER FELIÇ

Escull les 5 coses més importants per a ser feliç. El/la mestra forma grups i els dóna una llista de coses que necessiten per a ser felices. Cada grup escull les 5 coses que considera més importants per a ser feliç. Finalment, en plenària, analitzen el que cada grup va escollir i trien 5 entre tota la classe.

Escull les 5 coses que consideres més importants per a ser feliç.

els somnis els aliments la televisió les llaminadures
els jocs la família els llibres La salut
Llum elèctrica la solidaritat la màgia la música
la roba els amics les abraçades Poder riure
l’escola les festes les medicines tenir casa
l’ordinador els diners les mascotes L’estimació
……