Jocs

Qui és qui? 

Joc ben conegut per tots, es pot fer en dues modalitats. La primera consisteix que un nen o nena de la classe és triat per ser el QUI. La mestra apunta el seu nom en un paper i els infants han d’anar preguntant i la mestra només dirà si o no,  per exemple: és nen?, és nena?, porta ulleres?, li agraden les mandarines?, avui porta bambes? etc. Fins que poc a poc van identificant el personatge i li diuen el nom.Al final de la sessió definim el nen o nena amb els aspectes usats en les preguntes: per exemple: és un nen, alt i prim, que porta unes sandàlies i té els cabells foscos i llargs, etc.
En segon lloc es pot ampliar a personatges coneguts pels nens i nenes, bé siguin històrics, de contes, famosos, científics, esportistes, etc. I la dinàmica és la mateixa: cada infant pot fer una pregunta i la mestra o un d’ells ha de dir sí o no. Aquesta activitat és molt útil per moltes raons: d’una banda per explorar des del més general al més concret, per precisar els criteris d’exploració, per afavorir l’observació, i per aprendre a fer preguntes i per anar trobant criteris de identificació: com és físicament, professió, aficions, relleu social, etc. 

Reflexió:

  • Ha estat fàcil o difícil trobar la persona, (es poden comptabilitzar les preguntes que han estat necessàries per identificar el personatge)
  • Quin ha estat el personatge més difícil?
  • Quina pregunta ens ha donat la pista en cada cas?
  • Si haguéssim fet altres preguntes, ho haguéssim encertat abans?
Per saber-ne més: Badia, D. i Vilà, M. (2016) Jocs d’expressió oral i escrita a El joc a l’aula pas a pas. Vic: Eumo Editorial.