Mirada no violenta

Formes de servitud adolescent
L’amistat és una de les fonts imprescindibles de benestar d’una persona. De vegades fem amistat amb nois i noies de la nostra edat que poden resultar tòxiques.

Amistat tòxica
Decideix per tu mateix/a si tens algun tipus de relació d’amistat o companyerisme que pot resultar

Com detectar una amistat tòxica

No tòxica Tòxica ?
Només et contacta perquè té un problema
Intenta ajudar-te quan estàs en dificultats
S’acosta a tu per demanar-te favors
Està sempre a punt per fer-te algun favor
Sol parlar més dels teus defectes que de les teves virtuts
T’encoratja i ressalta les teves qualitats
Et fa sentir inferior i insegur
Estar amb ell/a et crea benestar
Critica el que fas, el que dius
Et dona suport
T’utilitza
….

Reflexió personal:

  • ­Esteu en condicions de definir en què consisteix una amistat tòxica?
  • Aquesta definició serveix també per a la parella?
  • Heu detectat algun símptoma dels negatius en algú suposadament ”amic/amiga?
  • En algun moment us heu convertit vosaltres en una amistat tòxica?

Reflexió entre tots:
Una vegada sabem el tipus de relació que no ens convé, podem preveure què cal fer si algú de nosaltres està immers/a en una relació d’aquest tipus.

Addicció al mòbil
Respon aquestes preguntes amb sinceritat

  • Sempre portes el mòbil amb tu?
  • El revises constantment fins i tot quan no ha sonat?
  • El tens a la tauleta de nit i el darrer que fas abans d’adormir-te i el primer en llevar-te és mirar-lo?
  • Quan no el tens (perquè te l’has deixat o te l’han pres), et sens inquiet, irascible?

Si la resposta a alguna d’aquestes preguntes és Sí, pot ser que tinguis un problema d’addicció al mòbil.

Encara que l’expressió “addicte al mòbil” està tipificat com a trastorn psiquiàtric la realitat és que cada vegada són més els que pateixen certa addicció a aquesta tecnologia. Parlem d’addicció quan tenim dependència d’alguna cosa i deixem de fer altres coses per estar amb el mòbil. És cert que la síndrome d’abstinència aquí no és igual ni tan intens com en les drogues o l’alcohol, però sí que existeix.

Alguns estudis diuen que el  83 per cent dels adolescents considera que fa un ús intensiu del mòbil i les xarxes socials, mentre que un 15 per cent admet que n’està pendent fins i tot a l’aula. Gairebé el 60 per cent considera que les xarxes socials ajuden a arribar a tenir relacions personals i afectives. Diuen els psicòlegs que aquesta conducta està relacionada amb “problemes familiars, baix rendiment acadèmic o laboral, discussions amb els éssers més pròxims, mala alimentació o higiene i canvis emocionals”, és a dir, “el mateixos contextos que els addictes a d’altres substàncies “.

Tot i que no és un problema que només afecti els adolescents, és el col·lectiu que té més risc. No es tracta d’eliminar el mòbil de les nostres vides, sinó de fer-ne un bon ús.

TEST: Quin grau d’addicció al mòbil tens? Comprova-ho

Reflexió:

  • Feu aquest test i valoreu vosaltres mateixos si les vostres respostes poden indicar un cert grau d’addicció.
  • Per parelles vegeu quines solucions podeu trobar per fer un ús més responsable del mòbil. Ningú no us ha de controlar ni reprimir, sou cadascú de vosaltres qui ha de posar-se els límits, per evitar una addicció que a la fi és una forma d’esclavatge.

Per desintoxicar-se del mòbil, es proposa fer una dieta digital. És a dir,  restringir l’ús del mòbil a no més de dues hores al dia. I també pots:

  • Quan arribis a casa, buscar un lloc a la casa on deixar-lo, no el portis sempre a sobre.
  • No utilitzar el mòbil una hora abans d’anar a dormir. Havent sopat, revisar per veure si hi ha  temes importants i tancar-lo.
  • A la nit tenir-lo fora de l’habitació
  • Durant el dia substituir el mòbil per altres activitats com llegir, veure una pel·lícula, meditar o, simplement, badar.

Tests sobre l’addicció al mòbil

Ets addicte a internet, mòbil, xarxes socials….?