Mirada violeta

Les nenes abans i després del naixement

A segons quins països no és fàcil néixer nena. Moltes nenes tenen nom i nacionalitat, però no els són reconeguts altres drets, en alguns casos estan desprotegides fins i tot abans del naixement.

Abans del naixement

Recordem que els reis se succeeixen per via masculina, només hi ha reines en cas que no hi hagi cap noi. I així passa en moltes llars, que esperen tenir un noi per fer-se càrrec de les terres, del negoci, de l’empresa. A moltes famílies el naixement d’un nen és molt més celebrat que el naixement d’una nena.

Comentar aquests refranys:

• “Si una dona porta un nen al ventre, té bon color; si hi porta una nena, té mal color”. Grècia
  • Divuit filles sanes valen menys que un fill geperut. Xina
  • Un fill beneit és millor que una filla traçuda. Xina
  • Aquells que diuen mentides tindran filles. Índia
  • Tenir una filla és tenir un problema. Eritrea
  • Molts fills, moltes benediccions; moltes filles, moltes calamitats. Alemanya
  • Quan neix una nena, ploren fins i tot les teulades. Bulgària
  • Millor nou fills que una filla. Estònia
  • No pot existir el món sense mascles i femelles, però feliç el pare de fills i infeliç el pare que només té filles. Israel
  • A Guatemala, lallevadora quan neix el nen cobra 200 quetzals (la seva moneda)  i si neix nena en cobra només 100, explica una dona guatemalenca.

• Què ens indiquen aquestes situacions?
  • Trobeu que es parla d’igualtat?
  • Creieu que una nena serà tractada com un nen si no és volguda?

Després del naixement

De les nenes se n’espera la bondat i la bellesa, dels nens se n’espera la fortalesa i acció. No es facilita el moviment i l’ocupació de l’espai de les nenes, tampoc es facilita l’expressió dels sentiments dels nens.

Hi ha una colla de gestos que marquen les nenes des de ben aviat després del naixement:

1. Abans de l’edat de 5 anys, les nenes tenen 3 vegades més de possibilitats de patir malnutrició que els nens.
  2. Moltes nenes en edat de cursar estudis de primària no són escolaritzades perquè han de cuidar-se de la casa o cuidar els germans més petits. Per això al món hi ha 96 milions de noies entre 15 i 24 anys analfabetes i 57 milions de nois que també ho són.
  3. Les nenes són víctimes de matrimonis forçosos des de molt petites, fet que les obliga a abandonar l’escola.

• Se us acut alguna altra circumstància en què les nenes són discriminades?
  • Comenteu cadascuna de les informacions.
  • Què en penseu d’aquestes informacions?

Països que prefereixen nen

Mapa dels països que tenen preferència perquè el nounat sigui nen.

• Què ens indica aquest mapa?
  • Quines són les preferències dominants?
  • On som nosaltres?
  • Per què Espanya té color granat?
  • Què pensaries si tot el mapa fos de color granat?
  • Què pensaries si tot el mapa fos de color verd?

Bones notícies

Des de l’any 2007 a Pipilantri, un poble del Rājasthān, a l’Índia, quan hi neix una nena planten 111 arbres. Van iniciar aquest costum per evitar l’estigma que suposa en aquest país el fet de tenir una nena. Aquest projecte trenca amb la creença que tenir una filla és una desgràcia. D’aquesta manera el naixement de la nena és una festa i es garanteix la reforestació i també l’alimentació.

• Què us sembla aquesta notícia?
  • Comenteu-ne l’adequació i l’originalitat.
  • Si s’escau, busqueu més informació.