Temàtica

SER DIVERS

Normal, és només una frontera imaginària, de vegades inconscient, imposada per un grup. Allò que per a uns és normal -portar els pantalons de manera que sembla que han de caure, amb la bragueta als genolls-, per altres és una pallassada. I qui té raó?   Aquest equívoc d’usar “normal” com “el que cal”, “el que és comú”, “el que entra en els meus paràmetres”, ens fa jutjar malament les persones. De vegades, només per la seva aparença, estranya, inusual o extravagant, però el que veiem no ho és tot.

Infants normals i corrents

• Quina diferència hi ha entre un cotxe normal i un cotxe rar?
  • Quina diferència hi ha entre una casa normal i una casa original?
  • Quina diferència hi ha entre una flor normal i una flor estranya?
  • Quina diferència hi ha entre un dia normal i un dia peculiar?
  • Quina diferència hi ha entre una cançó normal i una cançó diferent?
  • Quina diferència hi ha entre un infant normal i un infant especial?
  • Coneixes alguna persona que en certa manera sigui normal i en certa manera, no?
  • Pot ser que totes les persones siguin normals en certa manera?
  • Pot ser que no hi hagi ningú que sigui normal en tots els aspectes?
  • Pot ser normal una persona, sense ser bonica?
  • Si tens un físic normal, ja ets normal?
  • Podries tenir un físic molt poc corrent i ser normal igualment?
  • Pots ser normal, encara que hi hagi gent que no ho trobi?

Diferent
Fem un diàleg a la classe seguint algunes d’aquestes qüestions:

• Hi ha persones que són diferents? En quin sentit?
  • El fet de ser diferents, les fa superiors o inferiors als i les altres?
  • Tu ets diferent dels i les altres en algun sentit?
  • Tu ets igual als i les altres en algun sentit?
  • Creus que els pares han de considerar d’igual manera a tots els fills i filles?
  • Creus que el professorat ha de considerar d’igual manera a tot l’alumnat?
  • Creus que és un dret que tothom sigui considerat igual, independentment de la seva constitució física, nivell econòmic, raça, sexe, religió, etc.? Per què?
  • T’agradaria que tots i totes tinguéssim la mateixa cara, els mateixos gustos, les mateixes dèries, els mateixos desitjos?

TENIR IMPEDIMENTS

Tu, tens un impediment?
La majoria de nosaltres estem segurs de no tenir algun tipus d’impediment? Per exemple: jo, com que sóc baixet tinc un impediment per ser pivot d’un equip de bàsquet. I l’altre/altra per excés de pes no pot guanyar unes olimpíades. El problema, doncs, no és que hi hagi sans i malalts o bons o dolents sinó que la frontera està molt desdibuixada.

• Quantes nenes o nens d’aquesta classe són celíacs?
  • Quants o quantes porten ulleres?
  • Quants o quantes porten plantilles?
  • Quantes o quants són al·lèrgics a….?
  • Quants o quantes tenen dificultat a pronunciar una lletra?
  • A quants o quantes els costa llegir?
  • A quants/ o quantes els costen les matemàtiques?

(Adaptar-ho a la tipologia d’aula)

Posa’t al seu lloc
En grups petits es reparteixen targetes que indiquen el tipus de problemes amb què ens hem d’enfrontar: nens i nenes amb diferents impediments. Hauran d’imaginar com és un dia normal per a aquests nens i nenes. Les dificultats que tenen per realitzar tasques que a nosaltres ens semblen simples.

Ens preguntem a nosaltres mateixes/mateixos:

• Quan veus una persona amb “impediments” et poses en el seu lloc?
  • Què fas per posar-te al “lloc d’un altre/d’una altra”?
  • Quan has tingut algun problema (t’has trencat una cama, has caigut, etc.), els i les altres t’han tractat bé?
  • Tractes els i les altres com t’agradaria que et tractessin a tu?
  • Et tracten els i les altres millor que tu els tractes a ells i elles?
  • Creus que pots tractar millor a les persones del que véns fent fins ara

En què consisteix, segons tu, tractar bé a algú? Escriu entre 3 i 5 regles que creguis imprescindibles per tractar bé a algú. Després seran discutides pel grup.

1.
2.
3.
4.
5.

PERSONES AMB DISCAPACITAT

a. A la meva escola

• A la teva escola hi ha algun infant  amb discapacitat?
  • A la teva escola, ¿els estudiants en cadira de rodes poden moure’s de classe a classe?
  • Els interruptors de llum estan prou baixos com perquè els estudiants en cadires de rodes els puguin usar?
  • Quin tipus d’impediment té?
  • Com el tracten els altres?
  • Com els tracta el/la mestre?
  • Té algun tipus de tracte preferent?
  • Com el tracto jo?
  • Si jo estigués en el seu lloc, com m’agradaria que em tractessin?

b. Escola sense impediments
En petits grups dissenyeu el col·legi “ideal” per a tot l’alumnat incloent els que tenen problemes o incapacitats. Inclouries alguna cosa que el teu col·legi no té actualment? La teva escola ideal tindria dos pisos i ascensors o seria d’una sola planta? Dibuixeu el plànol.

Diversitat en positiu
Pots anomenar persones amb discapacitat però que estan duent a terme coses importants ala vida? Què estan fent i per què és sorprenent?
Vincent Van Gogh, malaltia mental;  Hellen Keller, sorda i cega Stephen Hawking, esclerosis lateral amiotròfica; John Nash, esquizofrènia paranoide Christy Brown  paràlisi cerebral; Marla Runyan, atleta paralímpica cega.