Grans temes

PROPIETAT

Preguntar a l’alumnat si la possessió de béns materials limita o reforça el desenvolupament dels éssers humans. Mostrar que per tal de defensar el dret a la propietat, el robatori i el pillatge estan prohibits i han de ser sancionats per la llei. Contrastar el dret a la propietat amb el dret a l’habitatge, per exemple: quan no hi ha habitatge per a tothom, és legítim que algú tingui cases i solars abandonats durant anys i anys només perquè els preus pugin i poder-los vendre més cars?

Reflexió

  • Què és la propietat?  D’on ve el dret a tenir-la?
  • Per què hi ha dos tipus de propietat: individual i col·lectiva?
  • Com és que algunes persones – poques – s’han pogut fer riques?
  • La pobresa té alguna cosa a veure amb la propietat?
  • Com és possible reduir les enormes diferències socials i econòmiques?
  • Com uses els teus béns?  Com pots usar-los millor?

ROBAR

Tenir propietats vol dir tenir habitatge, vehicle, terres o béns (quadres, joies, mobles, etc.) de les quals ningú et pot desposseir. Habitualment es considera que el dret de propietat significa l’ús, el gaudi i la disposició.
A part de les propietats físiques cal garantir també el dret a la propietat intel·lectual, que es defineix com la propietat que es té sobre les obres, fruit de la intel·ligència i la creació, ja siguin literàries, artístiques o científiques.

a. Donar raons

Els exemples següents, són exemples de robar? Prepara’t per donar una raó per a la teva resposta.

Robar No robar ?
1. Agafes alguna cosa en préstec i t’oblides de tornar‑la.
2. Et deixen alguna cosa que no tens intenció de tornar mai.
3. Fas servir coses d’algú sense demanar‑les.
4. Agafes alguna cosa que saps que l’amo ja no necessita.
5. Regales alguna cosa que és d’algú altre.
6. Fas trampa en un test copiant el que fa el veí.
7. Trobes alguna cosa que ha perdut algú de la teva classe i te la quedes
8. Agafes alguna cosa d’algú altre, pensant que és la teva.

b. Pla de diàleg: Robar 

La majoria de la gent creu que robar és dolent. Però a vegades hi ha
circumstàncies que fan sentir una certa simpatia per la persona que roba.

  1. Creus que hi pot haver ocasions en què robar aparegui com l’única cosa factible?
  2. Quin sentiment tindries envers una persona que robés cent milions d’euros d’un banc?
  3. Quin sentiment tindries envers una persona que robés vint mil euros de la botiga de comestibles de la cantonada?
  4. Quin sentiment tindries envers algú que s’esmunyís a l’autobús
    sense pagar bitllet?
  5. Quin sentiment tindries envers algú que agafa una cosa que no li
    pertany perquè la necessita?
  6. Quin sentiment tindries envers algú que agafa una cosa que no li
    pertany perquè esta enfadat?
  7. Segons tu, robar pot ser més o menys dolent pel fet que la víctima
    sigui un desconegut?
  8. Sincerament, et pots imaginar alguna situació en què robar pugui
    ser correcte?

c. Buscar principis. Per què és dolent robar?

Usarem el tema del robatori per buscar raons, o millor, bones raons per justificar algunes de les frases que aportem:

Robar és dolent…..

  • perquè és contra la llei
  • perquè els lladres porten problemes
  • perquè la gent honrada no ho fa
  • perquè els lladres no mereixen confiança
  • si tothom robés, el món seria un caos
  • perquè robant perjudiques els altres
  • en una societat estable les lleis s’han de complir
  • cal respectar el dret a la propietat privada