PROPIETAT
Preguntar a l’alumnat si la possessió de béns materials limita o reforça el desenvolupament dels éssers humans. Mostrar que per tal de defensar el dret a la propietat, el robatori i el pillatge estan prohibits i han de ser sancionats per la llei. Contrastar el dret a la propietat amb el dret a l’habitatge, per exemple: quan no hi ha habitatge per a tothom, és legítim que algú tingui cases i solars abandonats durant anys i anys només perquè els preus pugin i poder-los vendre més cars?
Reflexió
- Què és la propietat? D’on ve el dret a tenir-la?
- Per què hi ha dos tipus de propietat: individual i col·lectiva?
- Com és que algunes persones – poques – s’han pogut fer riques?
- La pobresa té alguna cosa a veure amb la propietat?
- Com és possible reduir les enormes diferències socials i econòmiques?
- Com uses els teus béns? Com pots usar-los millor?
ROBAR
Tenir propietats vol dir tenir habitatge, vehicle, terres o béns (quadres, joies, mobles, etc.) de les quals ningú et pot desposseir. Habitualment es considera que el dret de propietat significa l’ús, el gaudi i la disposició.
A part de les propietats físiques cal garantir també el dret a la propietat intel·lectual, que es defineix com la propietat que es té sobre les obres, fruit de la intel·ligència i la creació, ja siguin literàries, artístiques o científiques.
a. Donar raons
Els exemples següents, són exemples de robar? Prepara’t per donar una raó per a la teva resposta.
Robar | No robar | ? | |
1. Agafes alguna cosa en préstec i t’oblides de tornar‑la. | |||
2. Et deixen alguna cosa que no tens intenció de tornar mai. | |||
3. Fas servir coses d’algú sense demanar‑les. | |||
4. Agafes alguna cosa que saps que l’amo ja no necessita. | |||
5. Regales alguna cosa que és d’algú altre. | |||
6. Fas trampa en un test copiant el que fa el veí. | |||
7. Trobes alguna cosa que ha perdut algú de la teva classe i te la quedes | |||
8. Agafes alguna cosa d’algú altre, pensant que és la teva. |
b. Pla de diàleg: Robar
La majoria de la gent creu que robar és dolent. Però a vegades hi ha
circumstàncies que fan sentir una certa simpatia per la persona que roba.
- Creus que hi pot haver ocasions en què robar aparegui com l’única cosa factible?
- Quin sentiment tindries envers una persona que robés cent milions d’euros d’un banc?
- Quin sentiment tindries envers una persona que robés vint mil euros de la botiga de comestibles de la cantonada?
- Quin sentiment tindries envers algú que s’esmunyís a l’autobús
sense pagar bitllet? - Quin sentiment tindries envers algú que agafa una cosa que no li
pertany perquè la necessita? - Quin sentiment tindries envers algú que agafa una cosa que no li
pertany perquè esta enfadat? - Segons tu, robar pot ser més o menys dolent pel fet que la víctima
sigui un desconegut? - Sincerament, et pots imaginar alguna situació en què robar pugui
ser correcte?
c. Buscar principis. Per què és dolent robar?
Usarem el tema del robatori per buscar raons, o millor, bones raons per justificar algunes de les frases que aportem:
Robar és dolent…..
- perquè és contra la llei
- perquè els lladres porten problemes
- perquè la gent honrada no ho fa
- perquè els lladres no mereixen confiança
- si tothom robés, el món seria un caos
- perquè robant perjudiques els altres
- en una societat estable les lleis s’han de complir
- cal respectar el dret a la propietat privada