Mirada no violenta

Assetjament escolar

L’assetjament escolar és maltracte d’un nen o nena contra un altre o altra, a qui escull com a víctima d’atacs repetits. Aquesta acció, negativa i intencionada, deixa les víctimes en situacions de desprotecció i difícilment poden sortir-se’n pels seus propis mitjans. La continuïtat d’aquestes relacions provoca efectes negatius en les víctimes: disminució de l’autoestima, estats d’ansietat i fins i tot quadres depressius, cosa que en dificulta la integració al medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges.

Com detectar l’assetjament?

• Se sol donar entre alumnes de la mateixa edat
  • Suposa un abús de poder o desequilibri de força
  • Es repeteix en el temps.Hi ha amenaces o danys físics

a. És assetjament?

Aclarir si aquestes situacions responen a assetjament o no.
Ajudar els infants a identificar quines d’aquestes conductes, totes elles reprobables, són tòxiques i denoten trets d’assetjament.

Assetjament No assetjament
1.En Josep un dia em va pegar
2.La Laia sempre em dona empentes
3.En Joaquim em pega sempre
4.La Teresa m’agafa les coses del plumier sense permís
5.La Laia em trenca les coses
6.En Simó m’insulta i m’amenaça
7.La Rosa em pren l’esmorzar
8.La Maria em guixa sempre la llibreta
9.En Ferran no em deixa jugar mai
10.El Joel sempre em dóna cops i em pega
11.La Dolli es burla de mi i diu que soc lleig
12. Fora de classe una colla de l’escola em persegueixen i em fan caure de la bici.
13. Em diuen de tot i em buiden la motxilla
….

• És clara la frontera entre assetjament o no assetjament?
  • Com creus que se sent algú que és assetjat?
  • La persona que és intimidada n’és responsable?
  • Per què creus que algú assetja una altra persona?
  • L’assetjament és una forma de violència?
  • L’assetjament és inevitable?
  • Si sou amics o amigues d’algú que se sent intimidat, heu d’informar els adults?
  • Per què no ho volen dir o denunciar els nens i nenes assetjats?
  • Qui són els responsables de resoldre un problema d’assetjament?

L’assetjament escolar és un tipus de relació molt més complexa que un simple brot de violència espontània; és un procés més complex que comporta la ruptura de les igualtats en les relacions entre companys i companyes, de domini-submissió que comporta el deteriorament psicològic de la víctima i, alhora, el deteriorament moral de l’agressor.

b. Representació teatral

Treballaran en grups petits per fer una representació sobre el tema de l’assetjament. El grup gran es divideix en tres subgrups i s’assigna una escena a cada grup. Se’ls dona 15 minuts per preparar la seva representació en la qual hi ha d’haver un personatge intimidador, una víctima i uns espectadors.

Després en rotllana reflexionem sobre les representacions. Se’ls pot preguntar:

• En què s’ha inspirat cada grup per fer la representació? Són històries viscudes, escenes de pel·lícules o inventades?
  • Les escenes eren realistes?
  • A l’escena que ha representat el primer grup, quins comentaris constructius podrien solucionar la situació?
  • Respecte a l’escena representada pel segon grup, és fàcil parlar amb un intimidador/a? Quines estratègies produirïen efectes positius i quines produirien efectes negatius?
  • Pel que fa a la tercera representació, és fàcil parlar amb un amic o amiga que està essent intimidat? Quina és la millor manera de trobar solucions que siguin acceptables per a la víctima?

Si ets la víctima

Si sofreixes assetjament, què creus que has de fer?

1. Enfrontar-te als teus assetjadors i posar-te al seu nivell?
  2. Acudir a professorat, família o companys per tal que t’ajudin?
  3. Passar del tema fins que s’oblidin de tu?
  4. Altres

Si la víctima és un altre

Si veus que un company o companya sofreix assetjament, què creus que has de fer?

1. Enfrontar-te als assetjadors i defensar el company o companya?
  2. Acudir a professorat, pares o companys per tal que t’ajudin?
  3. Passar del tema i oblidar-te’n, perquè no és cosa teva?
  4. Altres