Mirada no violenta

IMMIGRANTS, REFUGIATS

a. Llegir el text

Hi ha dues grans categories de persones que marxen de casa seva i s’instal·len a un altre país: les que ho fan per feina i plaer, i les que ho fan fugint del seu estat d’origen.

Refugiat és un concepte polític. Un refugiat, segons la Convenció de Ginebra, del 1951, és «qualsevol persona que, a causa d’un temor ben fundat de ser perseguit per raons de raça, religió, nacionalitat, pertinença a un grup social particular o opinió política, és fora del país de la seva nacionalitat i és incapaç de, o a causa d’aquest temor no vol buscar protecció en aquest país». Els qui fugen de la pobresa solen ser anomenats immigrants econòmics.

La diferència entre refugiat/ada (fugen de la guerra) i immigrant (busquen un futur millor) es basa en el fet que el moviment del primer seria un desplaçament forçós i, en el cas del segon, voluntari. Una persona refugiada no només és algú que fuig del seu país per escapar de la guerra o la persecució, sinó que li resulta perillós tornar-hi i, per aquesta raó, pot apel·lar a ajut i protecció. La persona immigrant hauria escollit de manera voluntària desplaçar-se a un altre país i tindria la possibilitat de tornar al d’origen, si així ho decidís. La resolució del desplaçament d’aquesta persona migrant serà una possible residència legal o, eventualment, la ciutadania del que s’anomena país d’acolliment.

La línia divisòria entre forçat i voluntari no és gaire clara, ja que les motivacions de les persones solen ser diverses. La persona refugiada fuig d’algun tipus d’amenaça al seu país d’origen. Però fugir de la fam, queda en una categoria de migració voluntària?

El fenomen en si mateix és complex, però les paraules per parlar-ne no són innocents. Es dóna preferència al terme immigrant amb l’objectiu de descarregar els estats europeus de la responsabilitat internacional de protegir i acollir les persones refugiades?

Tampoc no són innocents aquells adjectius com il·legal i clandestina que usen els liders ultradretans, ja que  que criminalitza la persona i no el fet d’entrar o romandre de manera irregular en un país.

En la majoria de països ha estat substituïda per irregulars. Aquesta connotació pejorativa i, fins i tot, delictiva la trobem en discursos polítics que insisteixen a parlar De persones immigrants i no de refugiades.

Segons la Convenció de l’ONU sobre l’Estatut dels Refugiats de 1951, un refugiat és aquella persona que té temença fundada de ser perseguida.

b. Aclarir si els exemples corresponen a persones immigrades o refugiades

Immigrants

Refugiats/des

?

Persones que fugen de la guerra de Siria

Jove dirigent d’un partit que ara és perseguit per les autoritats del seu país

Família que marxa per buscar noves oportunitats

No pot tornar al seu país perquè serà condemnat/ada

Té dret  a ser acollit/ida

S’enfila a una patera per fugir de la fam

El nou entrenador de l’equip és gambià i s’instal·larà aquí

La sequera de dos anys em va fer abandonar les terres.

….

c. Tothom és migrant

Busca a la teva familia algú que hagi migrat, tan pot ser del camp a la ciutat, d’un altre poble, d’un altre lloc d’Espanya o d’un altre país.

La vida en un camp de refugiats

Un camp de refugiats és un campament temporal, construït pels governs o organitzacions no governamentals, com ara la  Creu Roja o l’ACNUR) per acollir refugiats.
Es tracta d’ubicacions provisionals, amb voluntat de desaparèixer quan les persones es puguin instal·lar definitivament en algún país que els vulgui acollir. Aquests establiments són un espai humanitari artificial d’urgència que intenta garantir les necessitats bàsiques de les víctimes de les guerres o els desastres:

• Disposar de  condicions higièniques i sanitàries mínimes per tal d’evitar l’aparició de brots epidèmics (p. ex.: presència d’equips i personals mèdics i gestió adequada dels residus i femtes generades per la població).
  • Garantir l’arribada i accés d’aliments a la població refugiada.
  • Garantir la seguretat de les persones refugiades per part d’agressions d’altres persones internes o persones alienes al camp.

El problema és que molts d’aquests camps s’han convertit en permanents per  la incapacitat o falta de voluntat dels governs de reubicar les persones en cases o en poblats permanents.

Camps de refugiats arreu del món

La següent és una llista dels diferents camps de refugiats existents a causa dels principals conflictes armats actuals amb refugiats a Àfrica, Àsia i Europa, amb data 17 d’agost de 2019

• Dadaab (Kenya), el major camp de refugiats del món que acull més de 470.000 persones.
  • Nyarugusu (Tanzània). Un total de 68.000 persones que fugen de la República Democràtica del Congo viuen en aquest camp de refugiats prop de *Kigoma.
  • Tamil Nadu (Índia) Almenys 67.165 refugiats viuen en aquest camp a l’Índia.
  • Urfa (Turquia) n’acull 66.388.
  • Nakivale (Uganda) actualment alberga 61.385 persones.
  • Rwamanja (Uganda), amb 29.681 refugiats
  • Panian (Pakistan), amb 56.820
  • Old Akora (Pakistan). Un total de 36.693 ànimes fugen de tres dècades de  guerra a Afganistan.
  • Old Shamshatoo (Pakistan), amb un total de 53.573 persones.
  • Zaatari (Jordània), segon camp de refugiats més gran del món a 10 km a l’est de la ciutat de Mafraq, una ciutat que va néixer del no res fa tres anys, amb 46.103 persones.
  • Buramino (Etiòpia), amb  35.207 persones que fugen del conflicte i la sequera.
  • Fugnido (Etiòpia)  allotja 34.247 persones
  • Kobe (Etiopia), 31.656 persones
  • Hilaweyn (Etiòpia), amb 30.960 persones
  • Oure Cassoni (Txad). Aquí hi viuen 33.267 persones.
  • Beldangi (Nepal). Aquí hi viuen 31.701 persones
  • En petits grups trieu algun dels camps de refugiats, busqueu-ne  informació  i feu-ne una descripció.
  • Individualment escriu, com si fos un dietari, com seria la teva vida d’un dia en un camp de refugiats.

Per saber-ne més

Camps de refugiats