Grans temes

SER RESPONSABLE

Dit en positiu, tothom (persones, institucions i estats)  han de procurar que els drets d’aquesta Declaració siguin vigents. Tots i cadascun de nosaltres som responsables que la Declaració s’acompleixi.
Ser responsable és “respondre de”, és a dir, poder argumentar per si mateix, poder justificar una opció. Responsabilitat vol dir, doncs, obligació de respondre, ésser garant de certs actes.

a. Pla de diàleg. Qui és responsable dels actes?
1. Vesses la llet a taula, està malament? Ets responsable de vessar la llet?
2. Si et despertes a mitja nit, ets responsable de despertar-te?
3. Ets responsable de tenir gana?
4. Si dius una mentida, has fet malament? Ets responsable de dir mentides?
5. Si t’adorms al col·legi, ets responsable d’adormir-te?
6. Si pegues un animal, està bé? Ets responsable de pegar un animal?
7. Si no endreces l’habitació, n’ets responsable?
8. Si pegues un amic, està bé? Ets responsable de pegar un amic?
9. Si t’enfades amb una persona, està bé? Ets responsable d’enfadar-t’hi?

b. La responsabilitat té atenuants?
Segons la teva opinió, alguna de les següents circumstàncies poden ser atenuants de la responsabilitat? Per què?

No Per què
Haver nascut en un ambient d’incultura i delinqüència.
Actuar sense pensar (sense preveure’n les conseqüències)
Tenir uns pares que no t’han ensenyat a distingir el que és just del que és injust.
Haver tingut una escola (una família)  repressiva i autoritària.
Tenir aquesta manera de ser i no poder canviar.
Ell era bo, però va tenir males companyies que el varen pervertir.
Tenir males companyies
…..

PENDENTS DELS DRETS HUMANS

Es tracta que els alumnes i les alumnes estiguin pendents durant, per exemple, una setmana, dels diaris, les notícies de la televisió, la ràdio … i fer una llista amb les violacions dels drets humans que s’han produït durant aquest període aquesta setmana, tant a la pròpia ciutat o comarca com a nivell nacional o internacional: quin article s’ha violat, en quin país s’ha produït, què fa la comunitat internacional.
Amb totes aquestes dades s’haurà de fer per escrit una petita reflexió, d’una pàgina més o menys, sobre les conclusions que es treuen de l’estudi de la realitat i aquest últim article de la Declaració.

• Hi ha una diferència clara entre les violacions de Drets Humans de la teva ciutat i la resta del món?
  • Què podem fer?