Cançons

1. TOTS ELS NENS I NENES SOM IGUALS

ELS DRETS DELS INFANTS

Totes les nenes i els nens
volem pau i germanor
ensenyant a compartir
igualtat i cooperació.
Totes les nenes i els nens
volem un món millor
respectant les diferències
i més just per a tothom.
Per això tots proclamem
ben alt i ben fort
per això plegats cantem
els drets dels infants.

Lletra i música: Jaume Moreno i Peracaula
Escolta la cançó: Els drets dels infants. País de Xauxa

Reflexió:

Què ens diu aquesta cançó sobre els nens i les nenes? I sobre els drets dels infants?

Quina relació té la cançó amb el primer principi dels Drets dels infants?

Explicar el sentit de cadascuna de les frases:

  • Volem pau i germanor
  • Compartir igualtat i cooperació
  • Respectant les diferències
  • Un món més just per tothom

2. ENS HAN DE PROTEGIR

CANÇÓ DEL CARGOL

Ajudem el cargol
a arrencar l’herba, a arrencar l’herba.
Ajudem el cargol
a arrencar l’herba de poliol.
Ha agafat un mal de panxa
anant a veure, anant a veure.
Ha agafat un mal de panxa
Anant a veure d’on surt el sol.

Trobareu  la tornada aquí

Reflexió:

  • Què vol dir “ajudem el cargol”?
  • Per què hem d’ajudar al cargol?

Algunes preguntes que es fan en el conte El cargol i l’herba de poniol que trobareu aquí es poden repetir o adaptar a la cançó.

3. TENIM UN NOM

CRIDA FORT QUE TOTS TENIM DRETS

Crida fort que tots tenim drets
Som petits infants – som petits infants
Vull poder tenir identitat
Saber que som iguals
Ser escoltat quan cal

Canta, balla,
Tots som nens tots som canalla
Salta, crida,
Desperteu ciutat dormida
Donem passes, plantem les llavors
Mentre caminem, cap a un món molt millor

Vull aprendre tot i més
Jugar sense parar i a casa descansar
Quan jo pugui estar ferit
Saber que tu ets amb mi
Sentir-me protegit

Escolta la cançó: Crida fort que tots tenim drets 
Composició i lletra: Guille de las  Heras i Míriam Bové


Reflexió:

  • Quan diu tots som nens vol dir nenes i nenes?
  • De quantes maneres es pot dir “nens i nenes”? Aquí parla de “canalla”, coneixeu altres formes?
  • Quins són els drets que s’anuncien en aquesta cançó?
    Tenir identitat (un nom), és un dret?
    Ser com tots els altres, és un dret?
    Ser escoltat, és un dret?
    Aprendre, és un dret?
    Jugar i descansar, és un dret?
    Ser cuidats quan estem malalts, és un dret?
    Sentir-nos protegits, és un dret?
  • Què vol dir sentir-se protegit?

4. LES NENES VOLEM SER FELICES I ELS NENS VOLEM SER FELIÇOS

SI ETS FELIÇ

Si ets feliç, feliç, feliç, pica de mans.
Si ets feliç, feliç, feliç, pica de mans.
Si ets feliç, feliç, feliç,
pica de mans, pica de mans.
Si ets feliç, feliç, feliç, pica de mans.
Si estàs molt, molt enfadat,
pica de peus.
Si estàs molt, molt enfadat,
pica de peus.
Si estàs molt, molt enfadat,
pica de peus, pica de peus.
Si estàs molt, molt enfadat,
pica de peus.
Si tens molta, molta por,
digues «Oh, no!»:
–Oh, no!
Si tens molta, molta por,
digues «Oh, no!»:
–Oh, no!
Si tens molta, molta por,
digues «Oh, no!», digues «Oh, no!».

Escolta la cançó: Si ets feliç

Reflexió:

  • Què ens ensenya aquesta cançó?
  • Què hem de fer quan estem feliços i felices?
  • Què hem de fer quan estem enfadats i enfadades?
  • Que hem de fer quan tenim por?
  • En quins altres moments hem de dir: Oh, no!
    Quan algú ens molesta?
    Quan no m’agrada el que em fan fer?
    Quan em toquen i abracen i no vull?
    ……

5. HEM DE TENIR CURA DELS ALTRES

ESTIMA, SI VOLS SER FELIÇ

Estima, si vols ser feliç,
estima i tot canviarà.
Estima i així descobriràs
l’alegria d’estimar.

De matinada, quan em desperto
obro l’aixeta, la cara em rento
miro el mirall i alegre em dic:

Estima, si vols ser feliç,….

Després esmorzo d’esgarrapada
i amb la cartera sota el braç,
quatre estossecs, veu afinada,
canto perdut al meu veïnat:

Estima, si vols ser feliç…

L’hora del pati, quan tot és gresca
molt fàcilment ens discutim.
Però tots sabem la cançó aquesta
i així cantem com bons amics:

Estima, si vols ser feliç…

Si algú em pregunta, que com t’ho fas
A cada pas per ser feliç
Li dic que escolti i faci cas
De la cançó que diu així:

Estima, si vols ser feliç…

Escolta la cançó: Estima si vols ser  feliç 
Música i lletra Joan  Vilamala

Reflexió:

  • Qui canta la cançó és un nen o una nena, un jove, una mare o un pare, la mestra, l’àvia?
  • Què diu que has de fer si vols ser feliç?
  • A qui estimo jo?
    Estimo els pares o mares? Per què?
    Estimo els meus germans i germanes? Per què?
    Estimo els meus avis i àvies? Per què?
    Estimo els meus amics i amigues? Per què?
    A qui més estimo?

6. VOLEM QUE ENS ESTIMIN TAL COM SOM

EL LLEÓ VERGONYÓS

Hi ha un lleó molt vergonyós,
que ni surt quan es fa fosc.
Va tot el dia mirant al terra
i té les galtes ben vermelles.

Ja no fa els seus rugits,
no vol moure ni un sol dit,
la vergonya l’ha envaït
i té ben preocupats els seus amics.

Tigres i cavalls,
hipopòtams i algun gall,
tots reunits amb el lleó
busquen una solució.

Jo sóc el tigre
i crec que el lleó
ha d’ensenyar les urpes
per estar molt millor.

Ensenya les urpes:
graaauuu, graaauuu!
I això no ha funcionat.

Tigres i cavalls, hipopòtams i algun gall,

Jo sóc el cavall
i crec que el lleó
ha de fer tres salts
per estar molt millor.

Fa tres salts endavant:
un, dos, tres.
Ensenya les urpes:
graaauuu, graaauuu!
I això no ha funcionat.

Tigres i cavalls, hipopòtams i algun gall,

Jo sóc l’hipopòtam
i crec que el lleó
ha de refrescar-se
per estar molt millor.

Comença a nedar:
xip xip xip xip xip xap.
Fa tres salts endavant:
un, dos, tres.
Ensenya les urpes:
graaauuu, graaauuu!
I això no ha funcionat.

Tigres i cavalls, hipopòtams i algun gall,
Jo sóc el gall
i crec que el lleó
ha de moure el cul
per estar molt millor.

Mou el cul, tot remenant:
cul, cul, cul, cul.
Comença a nedar:
xip xip xip xip xip xip xap.
Fa tres salt endavant
un, dos, tres.
Ensenya les urpes:
graaauuu, graaauuu!
I això sí que ha funcionat,
la vergonya li ha marxat.

Escolta la cançó: El lleó vergonyós 
Cancó del disc Ritmes i rialles d’El Pot Petit


Reflexió:

  • Per què estan preocupats els amics del lleó?
  • Per què deu tenir vergonya el lleó?
  • Què ens passa quan tenim vergonya? (mirada baixa, galtes vermelles…)
  • Qui es reuneix per ajudar al lleó?
  • Què hi diu el tigre? I el cavall?, i l’hipopòtam? I el gall?
  • Com acaba el lleó?
  • Li passa la vergonya?
  • Què ens explica la cançó sobre els lleons?
  • I sobre els seus amics?

7. HEM DE PODER ANAR A L’ESCOLA PER APRENDRE I JUGAR

CANÇÓ D’ANAR A L’ESCOLA

Cap a l’escola falta gent,
anem hi tots corrent, corrent.
Que ningú no es deixi la cartera,
que ningú no es deixi l’esmorzar
cap a l’escola, la-ra-là.

Adéu mare! Tres petons.
Tots serem molt bons minyons
quan la mestra, quan la mestra
ens expliqui les lliçons.
Tots serem molt bons companys
a l’esbarjo, a l’esbarjo
tots serem molt bons companys!

Cap a l’escola falta gent,
cap a l’escola falta gent.

Escolta la cançó: Cançó per anar a l’escola 
Música: Francesc Burrull. Lletra Josep Maria Espinàs

Reflexió:

  • Creus que la cançó és alegra o trista?
  • Estan contents els nens d’anar a l’escola?
  • Què ens emportem: la cartera ( motxilla), l’esmorzar?
  • Quan la mestra expliqui les lliçons com serem els nens i nenes de la classe?
  • I a l’esbarjo com serem?
  • Hi ha nenes que no poden anar a escola?
  • Què ens diu aquesta cançó sobre l’escola?

8. ENS HAN DE TENIR EN COMPTE

CANÇÓ DE LA FELICITAT

Si estàs trist, i et manca l’alegria
Corre, fes fora la melancolia
Vine amb mi, t’ensenyaré
La cançó de la felicitat.
Bum, bum, bum
Bat les ales, mou les antenes
Dóna’m les dues potetes
Vola per aquí, vola per allà
La cançó de la felicitat.

Escolta la cançó: Cançó de la felicitat - Cantajoc

Reflexió:

  • Quan diu “Si estàs trist”, també vol dir si “estàs trista”?
  • Tenim ganes de ser feliços i felices?
  • Volem que ens tinguin en compte?
  • Què vol dir que ens tinguin en compte?
    Que ens deixin jugar
    Que ens cuidin
    Que ens ajudin
    Que ens estimin
  • Què ens cal per ser feliços i felices?
  • Aquesta cançó ens fa feliços i felices?

9. ENS HAN DE CUIDAR I NO FER-NOS MAL

EL MON SERIA MÉS FELIÇ

El món seria més feliç
si tots fóssim amics.
Jugar tots junts,
cantar tots junts,
seria divertit.
El món seria molt millor
si no tinguéssim por
si sense demanar perdó
poguéssim ser com som.
El món seria més humà
si tots fóssim germans
si ens agaféssim de les mans
com mai ho hem fet abans.
En un altre món
és el món que volem
és el món que volem
en un altre món.
Grup: Planeta estel

Escolta la cançó: El món seria més feliç

Reflexió:

  • Què cal perquè el món sigui més feliç segons la cançó?
    que siguem amics i amigues
    que juguem plegats tots i totes
    que cantem plegats totes i tots
    que no tinguéssim por
  • A parer teu caldria alguna cosa més?
  • Com resumiries el que ens ve a dir la lletra?
  • Aquesta cançó ens fa sentir més contents i contentes?

10. VOLEM TENIR AMICS I AMIGUES

TOTS ELS NENS DEL MEU CARRER

Tots els nens del meu carrer
volen jocs, volen somriures.
Tots els nens del meu carrer
volen créixer i viure bé.
Un company per fer tabola,
una casa i una escola.
Tots els nens del meu carrer
volen créixer i viure bé.

Tots els nens de la ciutat
volen pares ben alegres.
Tots els nens de la ciutat
volen pau i germandat.
Si la pau sempre fa falta,
ho direm amb veu ben alta;
Tots els nens de la ciutat
volen pau i germandat.

Cada nen del meu país
obre els ulls a l’esperança.
Cada nen del meu país
té el desig de ser feliç.
I que es pugui fer una vida
cadascú a la seva mida.
Cada nen del meu país
té el desig de ser feliç.

Tots els nen cantem cançons
perquè els homes ens escoltin.
Tots els nen cantem cançons
perquè els homes siguin bons.
Si cantant el pit s’eixampla
també el cor farem més ample.
Tots els nen cantem cançons
perquè els homes siguin bons.

Escolta la cançó: Tots els nens del meu carrer
Música: Cançó popular alemanya. Lletra:  Josep M. Espinàs i Xesco Boix

Reflexió:

  • Quan diu nens, vol dir nens i nenes?
  • Què volen els nens dels meu carrer segons la cançó?
    Farem un llistat de les coses que volen:
    volen jocs, volen somriures.
    volen créixer i viure bé.
    companys per fer tabola,
    una casa i una escola.
    volen créixer i viure bé.
  • I els de la ciutat?
    volen pares ben alegres.
    volen pau i germandat.
  • I els deu meu país?
    tenen el desig de ser feliços.
    que es pugui fer una vida cadascú a la seva mida.
  • I que fem per aconseguir-ho?
  • De les coses que volem, tu en tens alguna?