DISCRIMINACIÓ I DISCRIMINACIONS
La discriminació o no acceptació de certes persones o grups perquè són diferents prové del que pensem i del que sentim.
1. Segons el principi
Rellegirem la formulació del primer principi. De quantes discriminacions parla?
1 ……………..
2 ……………..
3 ……………..
4 ……………..
5 ……………..
6 ……………..
En saps altres formes?
2. Busca exemples
Buscar no gaire lluny de tu algun exemple de discriminació i escriu-los a la teva manera. Després hauràs de compartir en petits grups si són bons exemples o no, i si il·lustren el que ens proposem.
Discriminació de raça:
Discriminació pel color de la pell:
Discriminació pel sexe:
Discriminació per la llengua:
Discriminació per religió:
Discriminació per les opinions polítiques (del propi infant o dels pares):
Discriminació per l’origen:
Discriminació per la posició econòmica:
Altes discriminacions….
Caldrà que la mestra tingui preparats alguns exemples per servir de model del que se’ls demana. No es tracta de fer un treball exhaustiu, sinó de sensibilitzar-los davant certs comportaments.
3. Pla de diàleg: Diversitat i discriminació
- Hi ha persones superiors a les altres?
- Hi ha persones inferiors a les altres?
- Si una persona és superior a tu en alguna activitat, es pot dir que és superior a tu com a persona?
- Si hi ha una persona que és inferior a tu en alguna activitat, es pot dir que tu ets superior com a persona?
- Ets diferent tu dels altres? en quin sentit?
- Ets igual tu als altres? en quin sentit?
- Creus que els/les teus/teves professors/res han de considerar igual tots els alumnes?
- Creus que tots hem de considerar igual totes les persones?
- Creus que és un dret que tothom sigui considerat igual, independentment de la seva constitució física, nivell econòmic, raça, sexe, religió, etc.? Per què?
- T’agradaria que tots fóssim de la mateixa raça, parléssim la mateixa llengua, fóssim del mateix sexe, etc.?
- Podríem justificar que tots som iguals però diferents?
- 12.Podríem justificar que tots som diferents, però iguals?
4. Ser igual i ser diferent
Una de les habilitats de pensament més útils és la de detectar diferències, especialment detectar diferències en les coses que són diferents i semblances en les coses semblants. És a dir, identificar el que és semblant i distingir el que és diferent.
Pertanyem a una comunitat, a un grup, però alhora volem distingir-nos, tenir la nostra pròpia personalitat. El fet de sentir-se únic/a no vol dir que no tingui molts trets comuns i compartits.
Per què ens hem de dividir per races i no per altres diferències? Proposem una colla de divisions entre els infants de la classe:
- qui és ploraner/a i qui ho és menys
- qui esternuda sorollosament i qui ho fa calladament
- qui és més lent/a i qui és més ràpid/a
- qui és més afectuós/a i qui ho és menys
- qui és més somniador/a i qui ho és menys?
- qui és afeccionat/da al futbol i qui no ho és.
- qui sol tenir més fred i qui en té menys
(En podem afegir d’altres)
Reflexió:
- Què ens diuen aquestes divisions?
- Hi ha aspectes més importants que altres?
- Són trets que ens diferencien i ens molesten?
- Es tracta de diferències o de discriminació?
- Quan esdevindrien discriminatòries?
DISCRIMINACIÓ A L’ESCOLA
La discriminació en els centres educatius és també un fet. Hi ha molts casos d’assetjament que es concreta en maltractament físic o psicològic de què són víctima alguns nens i nenes de l’escola per part dels companys/es pel fet de ser “diferents” al que la societat escolar considera “normal” i acceptat.
Pla de diàleg
- A l’escola tractem igual els nens i les nenes?
- A l’escola hi ha coses que només fan els nens i no les nenes?
- A l’escola hi ha coses que només fan les nenes i no els nens?
- El professorat tracta de la mateixa manera tots els nens?
- Hi ha alguna cosa o activitat a l’escola que discrimini alguns nens o nenes?
- Què faig jo perquè no hi hagi discriminació?