Temàtica

EDUCACIÓ

Educar és desenvolupar o perfeccionar les facultats intel·lectuals i morals dels nens o nenes o del / la jove per mitjà de preceptes, exercicis, exemples, etc.
Ens eduquem per poder aconseguir ser veritablement humans. Als animals tenen prou sobreviure a partir del seu instint. Els éssers humans necessitem educar-nos i aquesta és tasca que no acaba amb la infantesa. Però és en la infantesa on més impacte té aquest procés humanitzador.
L’educació és una exigència de la humanitat. No es pot arribar a ser “persona” si no s’aprèn, si no es conviu. Els animals poden sobreviure en solitari gràcies als seus instints, però els humans, hem d’aprendre. A canvi de l’esforç que realitzem el nostre coneixement no té els límits imposats per la biologia.

1. Què passaria si no sabessin llegir?

Demanem als nens i nenes que facin una llista de totes les ocasions que llegeixen una mica durant el dia: a casa que, a l’escola, en la comunitat o en altre lloc. Haurien d’incloure la “lectura inconscient” que té lloc a l’usar una computadora, al mirar la televisió o al caminar pel carrer.

Demaneu-los  que comparin les seves llistes i tractin els temes següents:

  • Com es veurien afectades les seves vides si no sabessin llegir?
  • Quines activitats no podrien fer o no podrien fer bé?
  • De quina manera afectaria l’analfabetisme la salut, la protecció i la seguretat de l’alumnat i de les seves famílies?
  • Quines conseqüències tindria per als estudiants que no poguessin llegir i fossin
    – mares o pares?
    – obrers?
    – treballadors agrícoles?
    – comerciants?
    – soldats?
    – ciutadans?

2. Pla de diàleg: Per què ens eduquem?

  • Per què creus tu que vas a l’escola?
  • Perquè creu teu amic / amiga que va a l’escola?
  • Perquè creuen teus pares que et porten a l’escola?
  • Els teus avis també creuen que has d’anar a l’escola? Per què?
  • Creus que les raons que t’han donat són suficients?
  • T’agrada anar a l’escola?
  • Serveix per a alguna cosa anar a l’escola?
  • Anar a l’escola és una cosa que volen els infants o que volen els adults?
  • Quines coses aprens a l’escola que mai sabries si no fossis?
  • Amb el que aprens a l’escola ja no necessites aprendre més?
  • Segons la teva opinió per què serveix anar a l’escola?
  • Què penses que vas a aprendre a l’escola?
  • Anar a l’escola t’ajuda a saber més coses?
  • Anar a l’escola t’ajuda a ser millor?
  • Anar a l’escola et serveix per a ser més responsable?
  • Creus que no anar a l’escola seria un avantatge?
  • Has après coses fora de l’escola?
  • Canviaries alguna cosa a la teva escola?

3. Qui educa?

  • Qui són els agents de l’educació?
  • Com ha de ser la família que educa “en un esperit de comprensió, tolerància, amistat entre els pobles, pau i fraternitat universal”?
  • La teva és així?
  • Com ha de ser l’escola que educa “en un esperit de comprensió, tolerància, amistat entre els pobles, pau i fraternitat universal”?
  • La teva escola és així?
  • Com ha de ser la comunitat (barri, poble, ciutat) que educa “en un esperit de comprensió, tolerància, amistat entre els pobles, pau i fraternitat universal”?
  • La teva comunitat és així?
  • Com hauria de ser el país que eduqués “en un esperit de comprensió, tolerància, amistat entre els pobles, pau i fraternitat universal”?
  • El teu país és així?

4. Com ser educat?

Aquí tens unes quantes expressions que resumeixen certes maneres d’educar. Al teu parer com hem o hauríem de ser educats els éssers humans:
-amb mà dura
-amb l’exemple
-amb afecte
-amb fermesa
-amb llibertat
-amb amenaces
-amb regals
-amb càstigs
-amb premis
-sense concessions
-negociant o pactant
-dialogant
-pactant
-Algun suggeriment?

 

JUGAR

Jugar

  • Digues noms de jocs que coneguis
  • Penses que tots els nens i nenes del món tenen temps cada dia per jugar?
  • Quina és la teva joguina preferida? ………………………………….
  • Quin és el teu joc preferit? ……………………………
  • Amb qui jugues normalment? …………………………

Pla de diàleg: Sobre jugar

  1. T’agrada jugar?
  2. Ordena els tres jocs que més t’agradin de primer a tercer?
  3. Sempre és divertit jugar?
  4. Hi ha algun joc avorrit?
  5. Hi ha jocs que donen molta feina?
  6. Es poden inventar jocs o ja estan tots inventats?
  7. Es pot jugar sense que hi hagi guanyadors?
  8. Es pot guanyar en un joc i haver-ho passat malament i perdre en el joc i passar-ho bé?
  9. Prefereixes els jocs en solitari o els d’equip?
  10. Prefereixes els jocs de moviment i exterior o els quiets i d’interior?
  11. Prefereixes els jocs amb joguines o sense ells?
  12. T’agrada més jugar a jocs inventats o a jocs coneguts?
  13. Prefereixes els jocs amb regles o els jocs lliures