Jocs

1. Iguals i diferents

L’objectiu d’aquest joc és aprendre les característiques que té en comú l’alumnat del grup. El funcionament és el següent: dividirem el grup en parelles. Cada parella ha de trobar el número més gran de similituds que hi ha entre ells dos, com el color del cabell, la roba, les aficions, família, etc., guanya la parella que tingui més similituds. Cal després, per a aconseguir els objectius del joc, fer una petita reflexió c sobre els resultats.

• Quina ha estat la semblança més comuna entre les parelles?
  • Quina ha estat la semblança més original?
  • Si canviéssim de parella, el resultat seria semblant o molt diferent?
  • Què ens ha dit el joc sobre les semblances?

2. Diferències a l’aula

Es tracta de buscar criteris distints per classificar l’alumnat de la classe. Ens podem organitzar per nens i nenes; alts, mitjans i baixets; els qui duen ulleres i els qui no (també els qui duen lentilles); els qui porten bambes i els qui no; etc. Primer la classificació es fa segons aspectes molt visuals. Poc a poc podem anar aprofundint: els qui porten una peça de roba de color vermell, o els qui porten samarreta o no, els qui porten plantilles i els qui no, els qui els agraden els macarrons i els qui no. I encara podem anar més enllà: els afeccionats al futbol, al bàsquet i a d’altres esports (aquí ja hi comença a haver conflicte, perquè pot ser que a algú li agradin tots els esports i a d’altres cap). Ens podem separar tenint en compte els qui els agrada llegir ( haurem de fer grups com ara molt, poc, gens…) o bé als afeccionats a la música, a la cuina, al patinatge… tot d’aspectes que no es poden veure a simple vista.

Ens adonarem que les primeres classificacions són més fàcils i les altres més complexes. Després de jugar una bona estona, fem que sigui el mateix alumnat qui busqui criteris nous.

• Quina ha estat la classificació més fàcil? Per què?
  • Quina la més difícil? Per què?
  • En pots imaginar alguna de més difícil encara?
  • A quants grups pertanys?
  • Has coincidit sempre amb els mateixos companys o companyes?
  • Què ens ve a dir aquest joc?

3. Una història amb tres paraules

A partir de les tres paraules que t’oferim (assenyalades amb un guió) inventa una història breu que tingui sentit i la prepares oralment o per escrit i quan et toqui la recites o la llegeixes. Com tota història, per breu que sigui, ha de tenir inici, nus i desenllaç.

• Nen o nena
    Pensa en un nen o nena de la teva edat, d’on és, què fa, on viu, què fan els seus pares, si té germans o no, etc.
  • Discriminació
    Pensa amb el tipus de discriminació: si serà religiosa, de raça, per gènere, per llengua, per costums, etc.
  • Desenllaç
    Pensa com pot acabar una història així. Pots preveure un bon final o un mal final. Un final més real o imaginatiu, original, etc.

• Com han estat les històries?
  • S’han plantejat diversos tipus de discriminació?
  • Ha estat útil per aprendre que significa ser discriminat?