Temàtica

PROTECCIÓ

Estar protegit/da significa que no et poden fer mal, que no et poden maltractar, ni humiliar, és una forma d’estar segur, de gaudir d’un benestar personal i col·lectiu. Significa que algú et defensa, custodia, vigila les situacions de risc i aquest algú actua per socórrer i ajudar.

a. Aclariments

  • És el mateix protegir que cuidar?
  • Què és primer?
  • Què és més important?
  • Per què creus que els infants han de gaudir de “protecció especial”?
  • Quines altres persones necessiten protecció?
  • Cal que hi hagi lleis que protegeixin els infants?

b. Pla de diàleg: Sentir-se desprotegit

  • ¿T’has trobat mai en una situació en què t’has sentit desvalgut/da?
  • ¿Et sembla que les nenes acostumen a estar més desvalgudes que els nois?
  • ¿Et sembla que els infants acostumen a estar més desprotegits que els adults?
  • Quan et sents desprotegit o desvalguda, a qui pots acudir?
  • Si necessites que algú t’ajudi a l’escola a qui ho demanes?
  • Trobes bé ajudar un company o companya?
  • Trobes bé que un company o companya t’ajudi?
  • Com et sents quan algú t’ajuda?
  • Tu acostumes a ajudar als altres?

Violència o maltractatament

Un aspecte de la desprotecció es quan algú ens fa mal.  Quan algú company o adult ens colpeja, ens insulta o ens maltracta, és a dir, quan algú exerceix violència sobre nosaltres.

Classificar accions violentes

Digueu de quin tipus d’acció violenta són alguns comportaments d’aula:

Violència física (F)
Violència psicològica (P)
Violència sexual (S)
Violència racista (R)
Violència social (SO)

  F P S R

SO

1. Agafar un objecte d’algú sense demanar-ho.
2. Trencar la motxilla d’un nen o nena.
3. Agafar uns colors de l’estoig d’un company /a
4. No voler seure al costat d’un nen o nena
5. Voler seure constantment al costat d’un nen o nena per fer-li la punyeta
6. Anomenar sempre algú per un defecte: ulleres, grasseta…
7. Menysprear les opinions que dóna algun nen o nena
8. Referir-se despectivament a algú per la seva situació social.
9. Referir-se despectivament a algú per un tret: llargarut, secall
10. Ignorar algú basant-se en un rumor.
11. Prendre coses sense importància de manera reiterada.
12. Donar clatellades a algú com si fos una broma.
13. Tractar un nen o nena com si fos inferior
14. Parlar malament d’algú.
15., mentre no es queixi.
16. Insultar
17. Referir-se sempre a algú amb un malnom
18. …..

Reflexió:

  • Hem entès les diferents formes de violència?
  • Què hem de fer quan ens sentim víctimes d’alguna d’aquestes formes de violència?

DESENVOLUPAMENT SA I NORMAL

a. Què entenem per “sa”?

Busquem paraules que siguin antònims de “sa”

  • He trobat un ambient molt…
  • M’ha semblat una persona ….
  • El metge diu que estic…..
  • És una alimentació…..
  • Les proves diuen que estic….
  • Són activitats molt….

b. Desenvolupar-se amb normalitat

Créixer o desenvolupar-se significa fer gran o rendible alguna cosa, ja sigui d’ordre físic, moral o econòmic. Per això diem de que hem crescut, que els infants es fan grans perquè van tenint més seny. Vegem ara amb cert detall quines coses romanen i que coses canvien en el créixer:

Canvia No canvia No ho sé
1. El meu cos
2. La meva roba
3. La talla de la meva roba
4. Els meus sentiments
5. Les coses que faig
6. Els jocs als quals jugo
7. Els meus somnis
8. El que vull ser de gran
9. Les meves opinions sobre les coses i les persones
10. Els amics o amigues
11. Les meves sabates
12. Els meus programes de TV preferits
13 …

c. Qüestions sobre el creixement

  • Créixer significa poder fer més coses?
  • Créixer vol dir fer-les millor?
  • Com saps si creixes i et desenvolupes: per què t’ho diuen o perquè ho notes?
  • Pots dir dos aspectes (físics, mentals, morals, etc. ..) en els quals hagis notat que has crescut?
  • Hi ha coses que pots fer ara i que abans no feies?
  • Hi ha algun aspecte que creus que podràs aconseguir l’any que ve, però que ara encara no n’ets capaç?
  • Creus que creixes en la direcció que vols, en el sentit de ser la persona adulta que vols ser?
  • El cos creix i es desenvolupa, la ment també?
  • La personalitat d’una persona pot créixer i desenvolupar-se?
  • Qui t’ajuda a desenvolupar-te i créixer?
  • Creus que tots els nens i nenes del món poden desenvolupar-se i créixer com tu?

 d. Qui és normal?

Ser normal
Eli és massa gran
L’Anna és massa petita
En Daniel està massa gras
L’Emili està massa prim
En Floren és molt tancat
La Flora és massa oberta
La Cornèlia és massa guapa
L’Aitor és massa lleig
L’Ester és massa llesta
En Kepa és massa tonto
L’Ignasi és massa vell
En Xavier és massa jove
Tots tenim massa d’alguna cosa
Tots tenim poc d’alguna cosa
Tots som d’alguna manera no normals
¿Hi ha algú que sigui completament normal?
No, aquí no hi ha ningú.
Aquesta és la norma!

Adaptació del poema  original de W.Bienek, 1995

  • En grups de 4 llegir el text i intentar explicar què vol dir ser normal. Es pot combinar el poema amb el curtmetratge “Normal” d’Isabel Coixet, que trobaràs aquí.

 

CONDICIONS DE LLIBERTAT I DIGNITAT

Quines de les següents condicions creus que són de llibertat i dignitat:

  • Viure entre la pobresa i menjar una vegada al dia
  • Fer almenys tres àpats al dia
  • Treballar vuit hores per guanyar un sou de misèria
  • Buscar enmig de les escombraries alguna cosa per a menjar
  • No tenir medicines per poder curar una grip
  • Portar sabates i poder anar a escola
  • Portar sabates de l’últim model
  • Veure la televisió cada dia
  • Haver d’anar a buscar l’aigua a una hora de camí
  • No saber si els seus pares tornaran a la nit
  • Tenir goteres a la barraca
  • Tenir un cotxe últim model
  • No poder anar a l’escola
  • …….