Activitats

MIRAR

Tarsila do Amaral. La família, 1925
Tarsila do Amaral. La família, 1925.
Aurelio Arteta. Família, 1913
Aurelio Arteta. Família, 1913.
Giorgio de Chirico. La família del pintor, 1926
Giorgio de Chirico. La família del pintor, 1926.
Gauguin. La família Schuffenecker, 1889
Gauguin. La família Schuffenecker, 1889.
Matisse. Retrat de família, 1911.
Matisse. Retrat de família, 1911.

Quadres que mostren diferents ambients:

Observar atentament aquests quadres, primer d’un en un, després el conjunt i preguntar-se si mostren ambients d’afecte i seguretat o tot el contrari.

Per a cada quadre

Pla de diàleg:

    • Aquest quadre et provoca sensació de calma i seguretat? Per què?
    • Com s’ha de (n) sentir el o els personatges del quadre?
    • Si tu fossis el (la) protagonista del quadre com et sentiries?
    • T’has trobat alguna vegada en una situació semblant?
    • Que has de pensar els protagonistes infantils?
    • Què han de desitjar en aquest moment?
    • Què pensaria de tu si el teu estiguessis dins del quadre, davant d’ell o (ells)?

Per als quadres junts

    • Compara les diferents situacions
    • Classifica les positives i les negatives
    • Quin d’aquests quadres, al teu parer, representa millor un ambient d’afecte i seguretat?
    • Ordena els quadres de major a menor sensació d’afecte i seguretat tant material com moral.
Després d’haver-los observat conjuntament i d’haver parlat d’ells, procurem extreure quins són els criteris que comporten una vida AFECTIVA I SEGURA tant material com moralment, exemplifica situacions en què es dóna:
    • afecte moral
    • afecte material
    • seguretat moral
    • seguretat material

Cerca a la premsa imatges (anuncis o Fotografies) que reflecteixin ambients d’afecte i seguretat o els seus contraris.

ESCOLTAR

Cançó

Som tots els nens del món
Lletra i Música: Noè Rivas

SOM TOTS ELS NENS DEL MÓN,
ESCOLTEU LA NOSTRA VEU:
VOLEM PAU I FELICITAT,
UNA FAMÍLIA I PODER SOMIAR. ( 2 vegades)

No volem viure al carrer,
fills de la misèria,
sent un destorb a les consciències,
Una imatge que fa girar el cap.
Tots volem viure en família,
sentint-nos estimats,
acaronats amb una mà ferma,
sentint alés de complicitat.

SOM TOTS ELS NENS DEL MÓN,….

I si poguéssim esborraríem
algunes paraules:
guerra, odi, fam i tristor,
maltractaments i desigualtats.
I ompliríem el món de somnis,
de carícies i amor,
de mil ritmes, de sons i silencis,
sense obstacles, un món per a tothom.

SOM TOTS ELS NENS DEL MÓN,….

I voldríem poder anar a escola,
per aprendre-ho tot,
fins i tot poder anar al metge
i descansar si estem malats.
Voldríem viure la nostra vida
plena de somnis i anhels,
poder créixer a poc a poc,
veure el món amb ulls de nen.

SOM TOTS ELS NENS DEL MÓN,…..

La podeu escoltar aquí

Reflexió:

  • “Tots els nens del món”, vol dir els nens i nenes?
  • Quin aspecte de la cançó t’ha interessat més? Per què?
  • Quina relació té la cançó amb el tercer principi dels Drets dels infants?

Música clàssica

Turina. Criaturades, Op. 21 Vuit peces breus

1. Preludi i fuga

2. El que es veu des de la Giralda

3. Desfilada de soldadets de plom

4. Berceuse

5. Dansa dels ninots

6. ?

7. A la memòria d’un nadó

8. Jocs

——-

Obra completa

 

Qüestions:

  • Quina relació es pot establir entre aquestes peces i el dret número sis?
  • Tria una peça que segons el teu parer pugui acompanyar la contemplació del quadre de Van Gogh.
  • En petits grups buscar una possible relació entre el principi sis, el quadre i alguna de les 8 peces. Justificar estar relació.

LLEGIR

Cançó de bressol per a despertar consciències
de Marc Granell

La meua xiqueta és l’ama
de l’asfalt i del carrer.
No té pares ni té casa,
només fam i por i fred.
La meua xiqueta es passa
tot el dia en el taller,
treballant com una esclava
per als rics de l’Occident.
La meua xiqueta brama
fugint sota el sol roent
–morta d’espant i de gana–
d’una guerra que no entén.
La meua xiqueta aixafa
jugant i sense voler
una mina que, amagada,
li sega de colp els peus.
La meua xiqueta clama
des de tots els continents
justícia que acabe amb tanta
misèria i tant patiment.

Reflexió:

Quina història explica aquest poema?

  • Quina relació trobes entre el títol i el text?
  • A quin lloc creus que es troba aquesta “xiqueta”
  • Quins sentiments t’ha desvetllat el poema?

CURTMETRATGE

El regal
4:18

Curtmetratge alemany que prové d’una tira de còmic que ens fa adonar de la importància de l’acceptació.