MIRAR
Mostrarem el quadre sense donar-ne el títol



Reflexió:
- Podem usar les preguntes que fem servir a l’obertura del Principi: Què ens diu aquest quadre.
- Quines raons tens per dir que aquests infants estan jugant o treballant?
Creus que aquesta és una imatge d’explotació infantil?
En algun sentit aquests infants podrien ser explotats pels seus pares?
Com ho podem saber? (haurien de demanar pel títol del quadre o pel pintor) - Pots imaginar una història que tingui com a protagonista aquests infants?
ESCOLTAR
Cançó
Treballant
L’Iqbal treballa de valent,
Teixint estores de colors lluents
Amb els seus amics voldria jugar
Però no pot perquè ha de treballar
Treballant, treballant,
Sense poder ser infant
Treballant, treballant,
Sense parar un instant
En Minu treballa de valent,
Cosint pilotes, quin gran turment!
A l’escola ell voldria anar
Però no pot perquè ha de treballar
Treballant, treballant…
En Raül treballa de valent
Netejant sabates de tota la gent
A prendre el sol voldria anar
Però no pot perquè ha de treballar
Treballant, treballant…
La Mònica treballa de valent
Ven roses boniques per comprar aliment
A banyar-se al riu voldria anar
Però no pot perquè ha de treballar
Treballant, treballant…
Però ara aquesta cançó la canviarem
Perquè heu de saber bona gent
Que en aquest planeta les nenes i els nens
No han de treballar, han de…
Han de ser estimats…
Estimant, estimant i sent estimat
Estimant, estimant per poder ser infant
Del cançoner intercultural karibu. La podeu escoltar aquí
Reflexió:
- Què fan i que voldrien fer cadascun dels infants de la cançó?
Què fa | Què li agradaria fer | |
Iqbal | ||
Minu | ||
Raül | ||
Mònica |
- Què sabem sobre el treball infantil?
- Quina relació té la cançó amb el tercer principi dels Drets dels infants?
Música clàssica
Joaquin Turina. Jardí de nens, Op. 63 (1931)
Format per vuit miniatures:
1. Marxa
2. Nen dorm
4. Campanas
5. Petita dansa
6. Petita fuga
8. Final
Qüestions:
- Alguna d’aquestes peces et suggereix:
protecció o desprotecció
cura o abandonament
afecte o abús
atenció o explotació
calma o violència - Justifica la resposta en cada cas.
Creus que l’autor descriu un ambient d’agressió, violència i explotació o al contrari?
LLEGIR
L’Elionor
de Miquel Martí i Pol
L’Elionor tenia
catorze anys i tres hores
quan va posar-se a treballar.
Aquestes coses queden
enregistrades a la sang per sempre.
Duia trenes encara
i deia: “sí, senyor” i “bones tardes”.
La gent se l’estimava,
l’Elionor, tan tendra,
i ella cantava mentre
feia córrer l’escombra.
Els anys, però, a dins la fàbrica
es dilueixen en l’opaca
grisor de les finestres,
i al cap de poc l’Elionor no hauria
pas sabut dir d’on li venien
les ganes de plorar
ni aquella irreprimible
sensació de solitud.
Les dones deien que el que li passava
era que es feia gran i que aquells mals
es curaven casant-se i tenint criatures.
L’Elionor, d’acord amb la molt sàvia
predicció de les dones,
va créixer, es va casar i va tenir fills.
El gran, que era una noia,
feia tot just tres hores
que havia complert els catorze anys
quan va posar-se a treballar.
Encara duia trenes
i deia: “sí, senyor”, i “bones tardes”.
Reflexió:
- De què parla el poema?
- De qui parla el poema?
- Quina vida porta Elionor?
- Per què es devia posar a treballar Elionor?
- Perquè la seva filla es va posar a treballar als 14 anys?
- És optimista o pessimista el poema?
- Que es pot fer per trencar aquesta cadena?
CURTMETRATGE
Documental sobre nens del carrer, produït, gravat i editat por Mildred Alvarado i Pablo Verzola, per l’ Instituto Gráfico de Artes y Ciencias Digitales (IGAD)
Durada: 8:23
Reflexió:
- Busca on està situada la ciutat de Guayaquil?
- Quines són les causes que fa que hi hagi nens i nenes al carrer?
- A què es dediquen?
- Quins perills poden trobar?
- Són optimistes o pessimistes?
- Quin futur els espera?