Mirada violeta

Aquest dret no sempre és respectat. Simplificant molt, avui al món hi ha dues maneres de casar-se: perquè tu ho decideixes o bé perquè ho decideixen els teus pares per tu. En el primer cas parlarem de les societats on el matrimoni parteix del desig de compartir la vida amb qui hagis escollit lliurement, amb algú de qui t’hagis enamorat. En el segon cas s’imposen interessos familiars que no tenen res a veure amb l’estimació dels dos cònjugues. En tots dos casos hi ha riscos i perills, tot i que en el segon cas es vulnera la presumpció de llibertat.

Pla de diàleg: Estar enamorat/enamorada

Estar enamorat significa distingir una persona en particular, sigui del teu cercle d’amics o d’algú que acabes de conèixer. Significa tenir ganes que es fixi en tu i arribar-lo a conèixer, de saber coses d’ell o ella i que et faci algun senyal que tu també li importes. L’enamorament té a veure amb l’atracció per una altra persona i sovint es desplega amb el desig i el plaer que el seu contacte, tant emocional com físic, ens pot proporcionar.

1. Què sentim quan estem enamorats? (Per grups, fer una llista amb els sentiments i les actituds que penseu que té una persona quan està enamorada.)
  2. Creieu que hi ha diferències entre l’enamorament dels nois i el de les noies?
  3. Com ens sentim quan la persona que estimem ens correspon? I quan no som correspostos?
  4. Creieu que els sentiments són diferents quan t’enamores a l’adolescència que quan t’enamores a l’edat adulta?
  5. Què creieu que passa quan deixem d’estar enamorats o d’estimar una persona? Quins factors hi poden influir?
  6. Creieu que l’enamorament és per a sempre? Imagineu una parella que fa uns quants anys que estan junts i que continuen estimant-se… De la llista que heu fet en el primer punt, trieu aquells sentiments i actituds que penseu que ja no es donen i aquells que han canviat.
  7. Penseu que després d’un temps en parella es podrien afegir a la llista altres sentiments que no s’havien donat a l’inici de la relació?

Recomanació:

Programa formatiu de prevenció de la violencia masclista.
En aquesta unitat recomano especialment Guia docent Construcció de models alternatius de masculinitat i feminitat, per a secundària, i Guia docent Relacions afectives i sexuals saludables, per a secundària.

Caldrà reflexionar sobre aquest sentiment que anomenem amor i que cal entendre i analitzar de manera contextualitzada, atenent al temps i a la cultura.

EL MITE DE L’AMOR ROMÀNTIC

Aquest ideal tan arrelat en la nostra cultura juga un paper transcendental en la transmissió de desigualtats de gènere. Al voltant d’aquest amor romàntic es configuren un conjunt de creences conegudes com la idea de la mitja taronja, la gelosia com a prova d’amor, la passió eterna, el lliurament total, les idees que l’amor comporta patiment, etc. Quan s’experimenta l’amor se sent de manera molt intensa i plena, i això és bo. Tot i així, hi ha el risc de caure en el mite de pensar que aquesta persona completa una part que falta i que passi el que passi cal mantenir la relació perquè és una bona oportunitat. Aquesta idea ve de la publicitat, els videoclips, les cançons… que insisteixen que les persones per si soles estan incompletes i necessiten d’alguna altra que ompli aquesta mancança. La pressió de l’entorn a tenir parella ens pot portar a mantenir una relació abusiva o no desitjable. És important trencar aquest mite i estimar-se pel que s’és. Amb parella o sense parella, les persones són valuoses i completes, poden gaudir i ser felices tant si tenen una relació com si no.

Hi ha una gran diversitat de les relacions que es poden mantenir, no hi ha una “recepta” sobre el tipus de relacions possibles. Tenir-ho clar ens ajuda a viure les relacions sense pressions i segons la pròpia identitat i circumstàncies, sense haver de cenyir-se a un model de relació concret que limiti les pròpies preferències i desitjos i no permeti desenvolupar-se com es vol.

a. Ens dividim en grups de 3 o 4 persones i reflexionarem sobre aquestes creences.  El mite de “l’amor romàntic” transmet la idea que …
… L’amor significa patir
… L’amor suposa sacrifici
… L’amor mereix un lliurament total
… L’amor és únic i veritable
… L’amor només per a la meva mitja taronja
… L’amor genera passió eterna
… L’amor tot ho pot
… L’amor fomenta la gelosia
… L’amor és etern

b. Que l’alumnat busqui alguns tràilers de pel·lícula que reflecteixin aquesta idea de l’amor romàntic i comenteu-los a l’aula.

• Coneixíeu l’existència d’aquest mite?
  • Creieu que l’amor només es pot demostrar d’aquesta manera?
  • Per què està relacionat el mite de l’”amor romàntic” amb la desigualtat de gènere?
Font: Eines per la prevenció de les violències masclistes - Maresme

Activitat

Imagineu que sou un cercle i la vostra parella, sigui real o desitjada,  un altre cercle. Es tracta de dibuixar la relació de parella a què aspireu a partir dels dos cercles. La intersecció més o menys gran representarà l’espai que voleu compartir amb la vostra parella i el que queda fora és l’espai que voleu per a vosaltres.

A quin model aspireu?

Abans de la tria comentarem la diferència entre els quatre models, el que signifiquen i qui és qui a cadascun, i les variants possibles; una vegada feta la tria individualment, obrim el diàleg:

• Hi ha acord en el grup?
  • Quin tipus de desacord hi ha?
  • Hi ha diferència entre nois i noies?
  • Quins avantatges i inconvenients té cadascuna?
  • Què passa si la parella desitja un model diferent? Imagina que tu vols el model inclusiu i l’altra desitja l’independent o a la inversa.
  • Tenen alguna cosa a veure aquests models amb les mostres de gelosia i els retrets?
  • Has après alguna cosa en aquesta activitat?

Per saber-ne més

L’atracció.