L’abandonament escolar
Un sistema educatiu no és just ni inclusiu quan gairebé 1 de cada 6 nois o noies abandona prematurament els estudis. Si bé, segons l’Enquesta de Condicions de Vida del 2016, un 8,5% de les persones amb estudis superiors a Catalunya es trobaven en risc de pobresa, aquest percentatge es multiplica per 3 en aquelles persones que només han assolit la secundària obligatòria (26,7%). L’abandonament escolar, però, no afecta tothom igualment. Aspectes com el sexe, l’estatus socioeconòmic i cultural i l’origen condicionen la trajectòria educativa dels infants:
- Els nois abandonen més que les noies.
- Les probabilitats d’abandonament després de l’educació secundària obligatòria són 10 vegades més grans quan els progenitors tenen un nivell d’estudis baix i 3 vegades quan els progenitors tenen ocupacions de caràcter directiu.
Adaptació de: No val a badar. L’Agenda 2030 en clau d’infància a Catalunya
Reflexió:
- Què signifiquen aquestes xifres?
- Per què passa?
- Quines en són les conseqüències?
- Com evitar-ho?