PROTECCIÓ
Els drets han de protegir, és a dir, han de defensar, custodiar. Cal vigilar les situacions on pot haver-hi nens i nenes en risc i no només detectar, sinó actuar per socórrer i ajudar aquests infants.
1. Sinònims
Desprotegit és sinònim de ….
invàlid | no protegit | abandonat |
al descobert | indefens | intempèrie |
no preservat | desemparat | desvalgut |
Justifica la teva resposta.
2. La desprotecció i la sobreprotecció
Els dos extrems, com deia Aristòtil, poden ser nefastos. La manca de protecció i el seu excés porten a situacions extremes, tot i que de signes ben diferents, i se solen donar en geografies ben diferents.
Anem a jutjar alguns exemples:
Desprotecció | Conseqüències | Sobreprotecció | Conseqüències | |
Alimentació | Que mengin el que vulguin | Alimentació desequilibrada, desnutrició, obesitat, etc. | ||
Vestir | ||||
Estris d’higiene | Poca higiene i cura corporal | Malalties infeccioses | ||
Educació | ||||
Joguines | ||||
….. |
- Pots seguir completant el quadre? Pensa en el llistat de necessitats bàsiques, busca exemples d’excessos i imagina les conseqüències.
- On és la frontera entre estar desprotegit i ser sobre protegit?
AJUDA
1. Com podem ajudar o socórrer?
Ajudar o socórrer significa oferir el que l’altre necessita i no només coses materials, sinó afecte, comprensió, companyia. Posarem exemples de situacions en què algú necessita ajuda, preguntant com se’l pot ajudar:
- A un nen que està sol, perquè ningú vol jugar amb ell, com el podem ajudar?
- A una nena que s’avorreix molt perquè s’ha trencat la cama i no pot sortir de casa, fent repòs, com la podem ajudar?
- A l’avi que gairebé no hi veu, com el podem ajudar?
- A algú poc destre que tot li cau i tot se li trenca, com el podem ajudar? A algú que sempre està distret i no sap mai què s’ha de fer, com el podem ajudar?
- A algú que sempre té molta por de tot, com el podem ajudar?
- Quan algú té molta feina per fer, però està molt cansat, com el podem ajudar?
- Quan algú acostuma a estar enfadat i malhumorat, com el podem ajudar?
- A algú que sempre està molt nerviós, com el podem ajudar?
- Quan algú no pot esmorzar perquè no té diners per comprar-se’l, com el podem ajudar?
En petits grups buscaran altres situacions de necessitat d’ajut i com ajudar. Seguidament ho explicaran a la resta de la classe.
Reflexió:
- Què significa ajudar en aquestes frases?
- A totes vol dir el mateix?
- A totes té la mateixa intensitat?
- Es pot desprendre el sentit d’ajudar analitzant aquestes frases?
2. Tothom necessita ajuda.
Però els infants, per la seva feblesa i poca experiència necessiten més ajut que alguns adults. El tipus d’ajut que cal pot ser molt divers.
Pla de diàleg: Sobre la necessitat d’ajuda.
- ¿T’has trobat mai en una situació en què t’has sentit desvalgut o desvalguda?
- ¿Et sembla que les nenes acostumen a estar més desvalgudes que els nens?
- ¿Hi ha situacions en què les nenes estan més desvalgudes que els nens, i situacions en què els nens estan més desvalguts que les nenes?
- ¿Et sembla que el jovent acostuma a estar més desvalgut que els adults?
- ¿Hi ha situacions en què el jovent està més desvalgut que els adults, i situacions en què els adults estan més desvalguts que el jovent?
- ¿Hi ha vegades que els i les mestres necessiten l’ajut de l’ alumnat?
- ¿Hi ha estudiants que troben que no està bé demanar ajut a altres estudiants?
- Si necessitessis ajut en alguna matèria determinada, i un nen o nena més gran d’un altre curs s’oferís per ajudar‑te, ¿ho acceptaries?
- Si necessitessis ajut en alguna matèria determinada, i un nen o nena més petit d’un altre curs ‑un alumne que fos molt bo en aquella matèria‑ s’oferís per ajudar‑te, ¿ho acceptaries?
- En general, ¿penses que és millor que la gent faci coses pel seu compte o que hi hagi ajut mutu?
- ¿Vols ser capaç de pensar pel teu compte o t’agradaria més que l’altra gent pensés per tu?
- Quan els teus amics o amigues et parlen de les seves opinions, del que els ha passat o de com veuen el món, ¿n’aprens alguna cosa?
- ¿Pots servir‑te de les experiències de l’altra gent per aprendre a pensar pel teu compte?
- ¿Pot l’altra gent servir‑se de les teves experiències per aprendre a pensar pel seu compte?
Del Manual Recerca Filosòfica de M. Lipman.
3. Situacions de risc o perill
Aquest pot ser un espai obert on els infants expressin les seves pors o inquietuds respecte a la seva seguretat. Caldrà improvisar, ja que es fa difícil saber quins seran els tipus de perills que sorgiran a les aules i probablement dependrà molt del context sociocultural de l’escola.
En quines situacions creus que estàs en perill. Justifica la resposta.
- “Si em quedava sola en una habitació desconeguda gran i buida.”
- “Si m’he de quedar sol/a a casa a la nit.”
- ”Si un desconegut em fa pujar al seu cotxe”
- ”Si algú m’amenacés amb una arma”
- ” Si em pesquen el dia que faig campana”
- ”Quan vaig a recollir una prova mèdica”
- “Si em toca parlar en públic”
- …….
4. Reflexionar sobre la por
Pla de diàleg:
- La por és un sentiment evitable?
- La por és un sentiment desitjable?
- La por és un sentiment desitjable en algun moment?
- De què serveix tenir por?
- Què és el contrari de tenir por?
- Tenir por és ser un covard o covarda?
- És possible tenir por i alhora ser valent o valenta?
- És possible no tenir por i alhora ser covard o covarda?
- És possible que tinguem pors que no coneixem?
- És possible que tinguem por i no ens n’adonem?
- Quines conclusions podem treure sobre de la por?
Del Manual Recerca Filosòfica de M. Lipman.