Els nous títols universitaris retallen la formació per a la igualtat?

 EstudiantsPrograma DONA de la UPC

Avui 9 demarç, l’endemà de la celebració del Dia Internacional de la dona treballadora,  m’ha cridat l’atenció un notícia que he llegit al diari El País Las nuevas carreras recortan la formación para la igualdad.  Segons diu: Les investigadores feministes exigeixen crèdits per als continguts de gènere. 

Segons Yolanda Guerrero, directora del Instituto Universitario de Estudios de la Mujer de la Universitat Autònoma de Madrid  i encarregada de transmetre la preocupació que afecta tot el col·lectiu d’investigadores feministes, “els nous plans acadèmics que substituiran les antigues carreres per títols de Grau (de 4 anys) retallen els estudis sobre igualtat entre sexes” No s’inclouen en les noves carreres per a mestres, ni tampoc en les de ciències de la salut o la de Dret que hauran d’estudiar els futurs jutges i fiscals.  Atès que l’educació és la base per anar eliminant les desigualtats de la societat,  és del tot inadmisible que es retalli la formació específica dels i les professionals que hauran d’intervenir en casos de violència de gènere i tractament de desigualtats. Encara més, l’absència de crèdits sobre aquests estudis en les noves carreres contravé la llei universitària mateixa, als decrets de la qual s’especifica la necessitat que qualsevol professional que es formi en les facultats ha d’accedir als coneixements i desenvolupaments  dels principis d’igualtat entre homes i dones.

Aquestes investigadores sol·liciten que el Consell General d’Universitats i l’Agència Nacional d’Avaluació i Qualitat (Aneca) recomanin incloure en tots els plans d’estudi una assignatura de 6 crèdits específica sobre matèria de gènere adaptada a les principals branques del coneixement o bé una de general per a totes.

Les acadèmiques feministes sol·liciten també els canvis necessaris per a trencar “el sostre de vidre” universitari (menys dones en càrrecs de més responsabilitat: 8 rectores en 77 universitats públiques i privades)

Consideren que els ensenyaments transversals no han funcionat i demanen que es doni cabuda a instituts universitaris d’investigació feminista i de gènere, que siguin reconeguts com una àrea temàtica més.

Concretament,  parlen de 7 instruments per  aconseguir l’equilibri:

Finançar un programa de mentors i tutors destinat a captar i retenir científiques en àrees masculinitzades.

Complir la paritat en els òrgans de govern, comissions de contractació i promoció i avaluació de projectes.

Potenciar  la inclusió d’informes d’ impacte de gènere en els projectes d’ investigació i la incorporació paulatina de dones en els grups d’investigació con un horizonte de pel cap baix un 40%.

Garantir la presència d’experts de gènere en la valoració, verificació i acreditació dels títols de grau i postgrau (les noves carreres universitàries, un grau de quatre anys i un màster o postgrau).

Reactivar i dotar la Unitat de Dona i Ciència en el Ministeri de Ciència i Innovació.

Desenvolupar i fer un seguiment de Plans d’Igualtat en les universitats.

Visibilizar les accions i resultats de les  dones en les memòries acadèmiques anuals, pressupostos i plans estratègics de le universitats.

Podeu llegir l’infome següent on es tracten aquestes temàtiques:

Primera edición del Congreso Mujeres y hombres: salud, ciencia y tecnología

La mujer ha sido invisible, transparente en importantes aspectos de la vida relacionados con su salud, el conocimiento y las nuevas tecnologías. El Congreso que se celebró en el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), el pasado mes de febrero, organizado por la Concejalía de Ciudad del Conocimiento del Ayuntamiento de Barcelona y gracias a la colaboración de Merck, Sharp and Dome (MSD), puso de manifiesto el androcentrismo existente y la necesidad de un cambio de enfoque en lo que a género se refiere.

Mujeres en la ciencia 

Relació de dones de ciència que inclou les dones premis Nobel de ciències elaborada per Eulalia Pérez Sedeño del Instituto de Filosofía del Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Adreces d’interès:

Instituto Universitario de Estudios de la Mujer de la Universidad Autónoma de Madrid

Institut Universitari d’Estudis de la Dona de la Universitat de València 

El programa Dona de la Universitat Politècnica de Catalunya 

Institut Interuniversitari d’estudis de dona i gènere

El Comissionat per a Universitats i Recerca (CUR) i l’Institut Català de les Dones (ICD) van crear el passat dia 15 de maig l’institut Interuniversitari d’Estudis de Dones i Gènere (IIEDG), que aplega dinou grups de recerca existents a set universitats públiques catalanes i té la finalitat d’enfortir la investigació en l’àmbit dels estudis de dones i gènere.

Mujer y Ciencia 

Un espai dins del Portal de les universitats que neix amb vocació divulgadora i conscienciadora. El seu contingut es basa en estadístiques, informació institucional i estudis sobre el tema.

Complejo virtual para empresarias

Web per a emprenedores que ofereix un canal de TV amb programes sobre ocupació i formació i una consultoria online.

2009- Contribució de les classes a la commemoració del 8 de març

A les parets dels nostre institut ja són penjats els murals que les classes han fet amb motiu del Dia Internacional de la Dona treballadora.

La USEE ha fet un cartell d’inauguració de la setmana.

L’Aula Oberta ens ofereix una història del feminisme.

L’Aula d’Acollida ens fa conèixer  el treball d’algunes feministes primerenques i d’aquelles que han lluitat per millorar les condicions de vida de les dones arreu del món.

Els i les lumnes de 1r d’ESO ens informen sobre algunes escriptores en llengua catalana i també, els de Religió, sobre la vida i l’obra d’algunes dones significatives en aquest àmbit.

Des de l’assignatura d’anglès els i les alumnes de 2n d’ESO ens fan conèixer dones pioneres d’alguns esports i activitats tradicionalment masculins i també algunes dones inventores.

Les classes de 3r d’ESO hi contribueixen des de diferents àmbits: el 3r A ha fet un mural sobre el llibre de Gemma Lienas El diari lila de Carlota i la seva visió feminista que han llegit a l’assignatura de llengua catalana (del qual, de fet, parteix la idea de la realització d’aquest projecte comú); des de l’assignatura de Ciutadania ens fan saber la tasca d’algunes dones que han contribuït a la Pau; i a les classes de Ciències Naturals han treballat les aportacions d’algunes dones biòlogues o investigadores científiques. La classe de 3r B d’anglès ens mostra algunes escriptores de literatura juvenil angleses i americanes.

Els i les alumnes de Cultura Clàssica de 4t d’ESO ens mostren algunes heroïnes de l’antiguitat grecoromana i també totes dues classes de 4t han fet uns cartells amb les principals dones matemàtiques. Les dones compositores s’han treballat des de la classe de música.

Alumnes de 1r de Batxillerat de l’assignatura de Literatura Castellana han estudiat escriptores de tots els temps en aquesta llengua; i els d’Economia, dones empresàries; a Tecnologia han vist el treball d’algunes dones enginyeres, arquitectes i tecnòlogues. Després d’informar-se’n, tots i totes han escrit textos argumentatius on reflexionen sobre la conveniència de la celebració d’aquesta jornada com a treball per a l’assignatura de Llengua catalana.

Els i les alumnes de 2n de Batxillerat ens fan conèixer algunes pel·lícules que donen una visió diferent sobre el paper de les dones i també la tasca d’ escriptores que han estat conegudes amb un pseudònim masculí i dones filòsofes.

[Repotatge fotogràfic  a la pàgina Murals]

La nostra contribució a la celebració del 8 de març

S?mbol feminista

A les parets dels nostre institut ja són penjats els murals que les classes han fet amb motiu del Dia Internacional de la Dona treballadora.

La USEE ha fet un cartell molt gran d’inauguració de la setmana.

L’Aula Oberta ens ofereix una història del feminisme.

L’Aula d’Acollida el treball d’algunes feministes primerenques i d’aquelles que han lluitat per millorar les condicions de vida de les dones arreu del món.

Els i les lumnes de 1r d’ESO ens informen sobre algunes escriptores en llengua catalana i també, els de Religió, sobre la vida i l’obra d’algunes dones significatives en aquest àmbit.

Des de l’assignatura d’anglès els i les alumnes de 2n d’ESO ens fan conèixer dones pioneres d’alguns esports i activitats tradicionalment masculins i també algunes dones inventores.

Les classes de 3r d’ESO hi contribueixen des de diferents àmbits: el 3r A ha fet un mural donant a conèixer el contingut del llibre de Gemma Lienas El diari lila de Carlota i la seva visió feminista que han llegit a l’assignatura de llengua catalana (el qual, de fet, va donar la idea de la realització d’aquest projecte comú); des de l’assignatura de Ciutadania ens fan saber la tasca d’algunes dones que han contribuït a la Pau; i a les classes de Ciències Naturals han treballat les aportacions d’algunes dones biòlogues o investigadores científiques. La classe de 3r B d’anglès ens mostra algunes escriptores de literatura juvenil angleses i americanes.

Els i les alumnes de Cultura Clàssica de 4t d’ESO ens mostren algunes heroïnes de l’antiguitat grecoromana i també totes dues classes de 4t han fet uns cartells amb les principals dones matemàtiques. Les dones compositores s’han treballat des de la classe de música.

Alumnes de 1r de Batxillerat de l’assignatura de Literatura castellana han estudiat escriptores de tots els temps en aquesta llengua; i els d’Economia, dones empresàries; a Tecnologia han vist el treball d’algunes dones enginyeres, arquitectes i tecnòlogues. Després d’informar-se’n, tots i totes han escrit textos argumentatius on reflexionen sobre la conveniència de la celebració d’aquesta jornada.

Els i les alumnes de 2n de Batxillerat ens fan conèixer algunes pel·lícules que donen una visió diferent sobre el paper de les dones, escriptores que han estat conegudes amb un pseudònim masculí i dones filòsofes.

I veurem també unes animacions que estan enllestint els i les alumnes de 1r d’ESO.

Per al dia 6 de març tenim previst que el professor d’Història Carles Enrech faci una xerrada als alumnes de Batxillerat: La invisibilitat de les dones en la història contemporània.

El curs 1r B Batxillerat artístic participa en l’exposició col·lectiva organitzada per la Regidoria delegada de joventut de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat (juntament amb l’IES Bellvitge i el JIS Joves per la Igualtat i la Solidaritat) Art en Femení del 9 al 31 de març que té lloc a C.C.Bellvitge (av. d’Amèrica 69 pl.Cultura)

Volem agrair a tots i totes, tant professorat com alumnat, la seva entusiasta participació.

En clicar sobre la fotografia podeu veure’n d’altres dels diferents murals.

eldiaricar.jpgArt en femen?

Al Bloc de Tecnologia de l’Institut han inclòs una relació de dones tecnòlogues: arquitectes, enginyeres…. de tots els temps.

I al bloc de naturals hi ha les dones científiques i investigadores

Dones de negre

Dones de negre

Women in black

Dones de Negre és una xarxa internacional de dones, flexible i descentralitzada, feminista, amb una filosofia comuna contra el militarisme i la violència i que, amb les peculiaritats locals, utilitza a tot el món un mateix estil d’acció pública i treballa local i globalment per la Pau.

La xarxa va néixer a Israel el 1988, 20 anys després de l’ocupació de Gaza i de l’inici de la intifada. Les dones jueves van començar a fer-se visibles en llocs públics; anaven vestides de negre.
Van ser imitades per d’altres dones del món. El moviment es va fer més potent i visible arrel dels conflictes bèl·lics dels balcans,  la guerra del golf i la invasió de l’Iraq.

Arreu del món aquesta xarxa ha creat blogs com aquest de Castelló  i convoquen concentracions períodiques per posar de manifest el seu rebuig a la violència contra les dones, fent-se ressò de les morts que es van produint. Un altre dels seus fronts de lluita, com expressa el seu logo, és el seu rebuig a tota mena de guerres. Trobareu tota la informació sobre aquesta xarxa clicant les fotografies següents

Dones de negre

Pàgina de la Coalició de Dones per la pau


Dones x Dones

A Barcelona,  el grup Dones x Dones forma part d’aquesta xarxa internacional. El grup va sorgir a partir de les notícies de les violacions massives a les dones durant la guerra dels Balcans. Es defineixen com a feministes, pacifistes i antimilitaristes. En aquest document expliquen la seva filosofia i les seves intervencions en jornades com ara el 25 de novembre (Dia Internacional de la No violència contra les dones),  el 8 de març (Dia Internacional de la Dona treballadora) i el 24 de maig (Dia Internacional de les Dones per la Pau i el Desarmament)

Fan trobades setmanals (dijous de 7·30 a 10h) a Ca la Dona  Casp 38, pral, 08010 Barcelona. Tel. 934127161. Una altra plana de Ca la Dona dedicada a la celebració dels seus 20 anys d’existència on podem veure totes les seves campanyes. Com per exemple”Nosaltres parim, nosaltres decidim” per un avortament lliure i gratuït.

Una consciència feminista a l’Àfrica

Disc1Disc4

Disc2Disc3

He conegut a les planes del setmanal Babelia la cantant de Malí Oumou Sangare que acaba de publicar Seya (Alegria), un cant a la llibertat de les dones del seu continent.  Dues de les noves cançons parlen dels matrimonis imposats a les joves africanes. Diu la cantat: “la meva lluita és per donar la paraula a la dona i preguntar-li  què pensa (…) jo vull que la dona pugui triar lliurement”

Article Oumou Sangare, reina de África  ( El País Babelia 28.02.09) Inclou un videoclip del nou disc Seya.

Entrevista en francès feta a la cantant al FMM Sines Festival a Portugal (2007) [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/RZwJmOausQg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Intervenció de la cantant en un festival musical a Malí ( 2003) [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/0cD7Rd-4Uk8" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

 

Campanyes per la igualtat

 Dalt Vila. Eivissa    La Seu de Palma

Port de Maó. Menorca

El Govern de les Illes Balears i els Consells d’Eivissa i Formentera, de Menorca i de Mallorca, han endegat  una campanya a favor de la igualtat que han anomenat

“Mateixos drets, mateixes obligacions”

En un primer llançament, la campanya se centrarà en la distribució de 200.000 exemplars d’un  fulletó, que il·lustra amb imatges reals els tres principals temes que formen part de la campanya ( repartiment de les tasques domèstiques  ,  temps d’oci  i càrrecs de responsabilitat).El fulletó té un apartat amb el qual es vol fomentar la participació de les famílies, amb un qüestionari sobre el repartiment de tasques domèstiques i un altre que fa referència al temps d’oci, perquè siguin les pròpies persones interessades les que puguin autoavaluar la seva situació.

Tal com s’hi explica , “la coresponsabilitat és, més que una ajuda puntual, repartir-se tot el que afecta els membres d’una mateixa unitat familiar: no només hem de ser responsables del que hem de fer per viure millor, per estar més còmodes i més tranquils, sinó que també hem de ser responsables de l’organització dels espais i el temps de manera conjunta. I, en aquest aspecte, s’hi han d’implicar totes les persones: adultes i adolescents, grans i infants”.

La campanya continuarà els propers anys amb altres formats i iniciatives, mantenint sempre el mateix lema: “Mateixos drets, mateixes obligacions”.

Hem de tornar a parlar de violència

Stop violènciaEn menys de 24 hores s’han produït a Espanya dos nou casos de violència contra les dones:

Una mujer muere apuñalada por su marido en Madrid (El País 20/2/2009)

Hallada muerta una mujer en Huelva con signos de haber sido asesinada (El País 20/2/2009)

Tot i la legislació vigent i les campanyes promogudes pel ministeri d’igualtat, les agressions no s’aturen. Com el Real Decreto 1174/2007, de 10 de septiembre, por el que se modifica el Real Decreto 774/1997, de 30 de mayo, por el que se establece la nueva regulación del Instituto de la Mujer i la Campaña del Ministerio de Igualdad contra la violencia de género:“Ante el maltratador, tolerancia cero”

BOE

Campanya 1Campanya2Campanya3

Spots 

Una mica d’història, Olympe de Gouges

La llibertat guiant el pobleMolts pintors han simbolitzat la llibertat amb una dona com a  La llibertat guiant el poble (en francès La liberté guidant le peuple) del pintor francès Eugène Delacroix, al·legoria de la Revolució de Juliol de l’any 1830 que tingué lloc a París. En primer terme hi apareix una representació de la Llibertat, que duu una baioneta i una bandera francesa. Tot i així, sovint en els processos revolucionaris iniciats per homes no s’han tingut en compte les dones. Malgrat que abans de la Revolució Francesa  (1789) va haver dones que des de posicions individuals van plantejar reivindicacions a favor de la igualtat femenina – per exemple la il·lustrada espanyola Josefa Amar amb els seus llibres  el Discurso sobre la educación física y moral de las mujeres (1769) o la  Importancia de la instrucción que conviene dar a las mujeres (1784) – caldria esperar l’onada revolucionària per tal que la veu de les dones s’expressés de manera col·lectiva.
Tot i així, aviat va fer-se palesa una gran contradicció que va marcar la lluita del primer feminisme: les llibertats, els drets i la igualtat jurídica que havien estat les grans  conquestes de les revolucions liberals no van afectar la dona. Els “Drets de l’Home i el Ciutadà” que proclamava la revolució francesa es referien en exclusiva a l'”home”, no al conjunt dels éssers humans. Una revolució que basava la seva justificació en la idea universal de la igualtat natural i política dels éssers humans (“Liberté, Egalité, Fraternité”), negava l’ accés de les dones, la meitat de la població, als drets polítics, cosa que en realitat significava negar  la seva llibertat i la seva igualtat respecte la resta dels individus.                      Olympe de Gouges

L’autora teatral i activista revolucionària Olympe de Gouges (1748-1793), pseudònim de Marie Gouze, fou la protagonista de la contestació femenina.  Publicà la Declaració dels Drets de la Dona i la Ciutadana (1791) que era, de fet, un calc de la Declaració de Drets de l’Home i del Ciutadà que havia estat aprovada per l’Assemblea Nacional l’agost de 1789. El document no oficial de Olympe de Gouges començava amb les paraules següents:

Home, ets capaç de ser just? Una dona et fa aquesta pregunta.”

Parafrasejant el document programàtic de la revolució, Olimpia de Gouges denunciava que la revolució hagués oblidat les dones en el seu projecte igualitari i alliberador. Afirmava que la dona neix lliure i ha de romandre lliure com l’home en drets ” i  que la Llei ha de ser l’expressió de la voluntat general; totes les Ciutadanes i els Ciutadans han de contribuir, personalment o per mitjà dels seus representants, a la seva formació“. El programa d’Olimpia de Gouges era clar: llibertat, igualtat i drets polítics, especialment el dret de vot, per a les dones.
El plantejament feminista no era compartit pels homes que dirigien la revolució;  veiem l’opinió d’un radical, Chaumette, misògin notori: “Des de quan els està permès a les dones abjurar del seu sexe i convertir-se en homes? Des de quan és decent  veure dones abandonar la cura devota de la seva família, el bressol dels seus fills, per a venir a la plaça pública, a la tribuna de les arengues (…) a realitzar tasques que la natura ha imposat només als homes?”Declaració dels drets de la dona i la ciutadanaSignatura

Per les seves idees polítiques, Olimpia de Gouges fou guillotinada el 3 de novembre de 1793 acusada de ser l’autora d’un cartell girondí.

Malgrat les seves importants mancances (com hem vist la Declaració dels Drets de l’Home i del Ciutadà no proclama la igualtat de les dones,  tampoc no propugna abolir l’esclavatge) , és considerada com un instrument precursor dels drets humans.

Ministeri d’Igualtat d’Espanya

 Bibiana Aido

El Ministeri d’Igualtat d’Espanya és un dels departaments ministerials en els quals es divideix el govern d’Espanya.

Va ser creat per José Luis Rodríguez Zapatero en la formació de la IX legislatura l’abril de 2008, amb la finalitat d’impulsar polítiques socials reconegudes en la Ley de la Igualdad i en la Ley Integral contra la Violencia sobre la Mujer, aíxí com en programes socials del Consell de la Joventut i de l’Institut de la Dona. Aquestes competències foren derivades de les que tenia el Ministeri de Treball i Assumptes Socials en la VIII legislatura.

L’actual ministra titular del ministeri és Bibiana Aído Almagro, una noia de 32 anys.

La LEY ORGÁNICA 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género.

Evidentment, aquesta llei pretén que la violència  de tipus masclista deixi de ser un assumpte que només interessa a l’àmbit de la llar.

LEY ORGÁNICA 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres.

L’objectiu d’aquesta és respectar els principis bàsics d’igualtat de gèneres, promulgats tant a nivell espanyol com per instàncies supranacionals; la finalitat  fonamental de la Llei és eliminar les discriminacions de sexe a tots els nivells, ja sigui en l’àmbit domèstic (violència masclista), en el laboral (discriminació salarial o dificultats per a ocupar càrrecs de responsabilitat), entre altres. Preveu també, entre més coses, l’establiment d’un permís de paternitat de dues setmanes, la paritat entre homes i dones a les llistes electorals per als municipis de més de 5.000 habitants i l’obligació a les empreses de més de dos-cents cinquanta treballadors de negociar plans d’igualtat. Tots els grups hi van votar a favor, tret del PP, que es va abstenir.

En l’àmbit empresarial, la llei atorga prioritat durant un any per als cursos de formació a les dones que s’incorporin a la feina després d’un període de maternitat. Pel que fa a l’educació, el text demana que s’eliminin dels llibres de text els continguts masclistes. Els articles 23, 24 i 25 parlen de la coeducació en els currículums, en la formació, en els òrgans de govern i en l’ensenyament de la història.

Aquesta Llei  implica, doncs, importants novetats pel que fa a permisos de conciliació amb la vida personal, laboral i familiar, negociació de plans d’igualtat i altres i té l’objectiu de fer efectiu el dret d’igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l’eliminació de la discriminació de la dona en qualsevol dels àmbits de la vida.

També el Parlament de Catalunya va aprovar una Llei per eradicar la violència contra les dones:

Llei 5/2008 del 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.

L’organisme que coordina les polítiques de dones és l’Institut català de les dones.

Què és la coeducació?

Coeducació

És el mètode d’ intervenció educatiu que va més enllà de l’ educació mixta, les bases del qual es fonamenten en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de nens i nenes independentment dels seu sexe.

Coeducar significa, doncs, educar des de la igualtat de valors de les persones.

Els equips directius dels centres d’ensenyament han de promoure accions encaminades a aconseguir una educació en la igualtat i desenvolupar pràctiques coeducatives: fer conèixer el paper que les dones han tingut en tota mena d’àmbits al llarg de la història (atesa la seva manca de presència en els currículums) ; originar debats que condueixin a la reflexió per part dels i de les alumnes sobre igualtat d’oportunitats, eradicació d’actituds masclistes – de prepotència envers les dones- i sexistes – de menyspreu en tant que subordina les dones per raons de sexe etc. i, de manera especial, eliminar l’ús d’un llenguatge sexista (és sabut que el que no s’anomena no existeix) 

Avui la coeducació en els centres educatius es troba en una situació ambigua: molts centres escolars diuen que són coeducatius, però es considera “normal” que en el currículum i els llibres de Socials, de Química, d’Economia no recullin els sabers de les dones, que hi hagi situacions abusives (en l’ocupació d’espais escolars, com el pati de jocs, els tallers o els laboratoris)  i que no es tingui cura extremada en l’ús d’un llenguatge no sexista -particularment en les intervencions orals. El concepte de coneixement, de com i qui l’ha construÏt és ben androcèntric: El que s’ensenya, els objectius del procés d’ensenyament i aprenentatge i els continguts escolars també ho són. Els suposats sabers científics amb els quals treballa són a vegades masclistes, homòfobs o racistes.  La prepotència de la presència d’allò masculí continua dominant, malgrat ésser l’educació  una professió feminitzada.

Cal que construïm una escola que afavoreixi les llibertats de les nenes i noies i que vetlli per eradicar tota mena de comportaments que violentin la seva llibertat per part dels nens i nois; l’escola ha de transformar les pautes de relació entre nenes i nens i nois i noies.

Materials i recursos de suport per a l’aplicació de les Instruccions per a l’organització i el funcionament dels centres en qüestions de coeducació. Curs 2008-09.