Hilma Af Klint, la pintora que va trencar amb la figuració

Vaig conèixer ahir la petja d’una pintora sueca que va trencar amb la figuració per mostrar el món espiritual més enllà de la realitat física.

Es tracta de  Hilma Af Klint (1862-1944) qui va deixar prop de 1300 pintures que pocs, fora del seu cercle íntim, havia pogut veure;  per desig d’ella mateixa aquestes no es podien fer públiques fins 20 anys després de la seva mort.

Els seus quadres abstractes, abans que Malévitx, Mondrian o Kandinski, van ser exposats el  1986 a Los Ángeles i van provocat estralls ( com en d’altres exposicions successives) sobretot pel fet de ser ella una dona i per la seva inclinació envers l’espiritualitat.

Ara el Guggenheim de Nova York li dedica una gran mostra centrada en els seus anys clau, de 1906 a 1920, que anomena Pintures per al futur.

Ella sentia atracció per l’esoterisme, com també va atraure Kandinski i Mondrian. Amb d’altres dones artistes va fundar el 1896 el grup de Les Cinc que es reunien per fer sessions d’esperitisme i meditació on practicaven l’escriptura automàtica. Dècades més tard, els surrealistes també van fer aquestes pràctiques, referides al subconscient. Fruit d’aquestes  sessions de relació amb els esperits, Af Klint va realitzar les Pintures per al Temple ( 193 obres realitzades entre 1906 i 1915). La sèrie, a la qual seguiren d’altres que responen a la mateixa base filosòfica i artística,  suposa una de les primeres representacions abstractes en l’art: símbols, visions, formes geomètriques i orgàniques que investiguen l’essència de l’univers.

 

Deixa un comentari