Mileva Maric ( 1875-1948 ) va ser una matemàtica sèrbia, i la primera dona d’Albert Einstein. Encara és qüestió de controvèrsia entre la comunitat científica i fora d’ella l’abast de les seves contribucions a l’obra d’Einstein. Era filla d’un alt funcionari hongarès, i va néixer a Titel, en aquell temps al sud d’Hongria, avui Sèrbia. En la seva adolescència va tenir una formació tan alta com per poder aspirar a cursar estudis al prestigiós ETH de Zuric, on seria l’única dona del seu curs. Allà establí una relació sentimental amb Einstein, quatre anys menor. Després del seu casament el 1903, Mileva abandonà les aspiracions professionals per dedicar-se a la criança dels seus fills. El 1905 són publicats a la revista científica “Alemania” els treballs pels quals Einstein rebria el PremiNobel. Els àtoms, les molècules, els “quants” i la teoria de la relativitat. Es debat ara la participació de Mari? en aquests estudis.
El 1914 Mileva i els nens retornen a Zúrich, mentre que Einstein roman a Berlín amb Elsa Löwenthal, qui seria la seva segona esposa. El divorci de Mileva i Einstein es formalitza el 1919 i en els acords s’ estableix que els diners del Nobel, que va guanyar el 1921, fossin transferits a Mileva.
El 1929 li van diagnosticar esquizofrènia al seu fill petit, Eduard, qui va morir el 1965 en un centre Psiquiàtric de Zúrich. Mileva va patir diferents crisis per les quals va haver de ser ingressada en un hospital. Finalment va morir sola el 1948.
Mileva Mari? era una desconeguda per al món de la ciència i la història fins que el 1987 van sortir a la llum les cartes que ella i Einstein es van intercanviar durant el nuviatge entre 1897 i 1902 que posen de manifest la potencial contribució de Mileva als primers treballs publicats per Einstein, que incloïen la teoria de la relativitat. Segons alguns estudiosos, la teoria de la relativitat va començar amb la tesi que Mileva va presentar a la supervisió del professor Weber, quan estudiava a l’ Escola Politècnica de Zúrich. L’efecte fotoelèctric té el seu origen en els treballs de Mileva quan estudiava a Heidelberg amb el professor Lenard, al qual posteriorment li va ser atorgat el Premi Nobel de Física. En canvi, la teoria del moviment browniàQ és producte del pensament d’ Einstein i del seu interès per la termodinàmica i Mileva va contribuir-hi amb el treball matemàtic.