El 9 de novembre, el dia de l’aniversari del naixement d’Hedy Lamarr és el dia de Internacional de l’Inventor; aquesta data va ser proclamada per l’inventor i empresari alemany Gerhard Muthenthaler. En honor d’aquesta enginyera, creadora de l’espectre espandit, una tècnica de modulació emprada en telecomunicacions i considerada a Hollywood “l’animal més bell del món”, el 2015 Google va fer un doodle que paga la pena recuperar:
En relació a les dones inventores podem llegir l’article del diari El Periodico ( 11 de novembre) El papel de la mujer inventora en el pasado y el presente.
Destaquem el titular: Malgrat que només el 10% de les patents corresponen a dones, han tingut gran rellevància en les innovacions de la societat.
Les dones han desenvolupat invents que són d’ús quotidià com el eixugaparabrises de Mary Anderson (1866-1953), el rentavaixelles de Josephine Cochrane (1839-1913), el ‘tippex’ de Bette Nesmith (1924-1980), els pantis i els sostenidors de l’actriu, cantant i ballarina Julie Newmar (1933), o el bolquer a prova d’aigua de Marion Donovan ( 1946)
Altres invents de dones han tingut influència directa en el desenvolupament de la societat i en la millora de la qualitat de vida de les persones com ara els fàrmacs (com l’AZT contra la SIDA) que desenvolupà Gertrude Elion (1918-1999), les màquina de cosir sense bobines i d’escriure Beulah Louise Henry (1887-1973), la primera central telefònica de commutació automàtica que evitava les sobrecàrregues del sistema en les hores punta, creada per Erna Schneider Hoover (1926) o el mètode pedagògic de Maria Montessori (1870-1952).
A Espanya, la primera patent concedida a una dona va ser per a Fermina Orduña de Madrid el 1865.; el seu invent fou un carruatge especial per a la venda al públic de llet de burra, vaca o cabra.