SALVEM LA FILOSOFIA

EL “MANIFEST DE GIRONA” posa de manifest, una vegada més, la necessitat de reclamar el que hauria de ser de sentit comú: un lloc digne per a la filosofia dins del currículum dels ensenyaments secundaris. Benvinguda la iniciativa. Us convido a donar-li suport.

Fem públic que:

  1. Docents i alumnes patim un progressiu ofegament i menyspreu en l’àrea de la Filosofia en l’actual currículum, tant pel que fa a la reducció d’hores lectives com al tractament que es rep. Aquest menyspreu s’estén també a la Llengües i Literatures catalana i castellana. Membres del Parlament, autoritats educatives, Sindicats i altres reconeixen aquest fet, però es mostren poc capaços d’enfrontar-s’hi per a posar-hi remei.
  2. El seny mostra i l’experiència confirma que resulta inviable qualsevol matèria d’ensenyament amb una hora lectiva setmanal, com és el cas de l’Educació eticocívica.
  3. Resulta indigna la previsió de places per a docents de Filosofia, anul·lades en la convocatòria 2009 i finalment reduïdes a 8, sostretes in extremis d’una altra especialitat.
  4. Cal una reacció decidida de la comunitat universitària i investigadora i de les instàncies socials i públiques per a protegir l’educació en l’autonomia, la crítica i la responsabilitat civil, objectius pedagògics reconeguts als quals col·labora decididament l’ensenyament de la Filosofia. El tronc comú humanístic és un eix bàsic per a estructurar un bon Batxillerat en sentit europeu.
  5. Tant l’educació ètica com la transdisciplinarietat són necessàries en l’educació dels joves. El Parlament de Catalunya ha reconegut (Resolució 951/VI de 2001) que “la filosofia palesa els vincles entre els diferents àmbits del coneixement en la seva doble dimensió cultural, la humanística i la científica”.

Ens adherim a accions prèvies com:

  1. El document de l’Associació Ad-Hoc (desembre de 2007) per a dignificació de la Filosofia
  2. La taula reivindicativa de la “Plataforma en defensa de la filosofia de Madrid i Castilla La Mancha” (2009), juntament amb la Plataforma estatal.
  3. El manifest de l’ADEF i de les altres iniciatives per la dignitat i rellevància de la Filosofia a la Secundària promogudes en diferents Comunitats autònomes.

Manifestem que:

  1. La UNESCO i diferents agències internacionals reconeixen l’estreta vinculació entre l’educació filosòfica i el respecte dels drets humans i les llibertats públiques i personals arreu del món.
  2. La iniciativa d’introduir una Educació filosòfica i per a la ciutadania en l’ensenyament secundari obligatori obtindrà resultats tan sols si es planteja seriosament i no com a ridícul maquillatge de “correcció política”.
  3. La recerca i les anàlisis filosòfiques col·laboren decididament en la maduració dels estudiants i en el seu compromís per la pau i els drets. En concret, l’ètica i el coneixement del pensament dels principals autors requereix un tractament acadèmic seriós.
  4. Una reflexió rellevant sobre els diferents coneixements especialitzats i les matèries de Modalitat és imprescindible, així com ho és la pràctica de les habilitats lingüístiques i discursives, reconegudes en les competències bàsiques de les recents Lleis educatives.

Demanem que:

  1. Es recuperi la denominació Ètica (4t d’ESO) i Filosofia (1r de Batxillerat) per les matèries que la LOE anomena “Educació eticocívica” i “Filosofia i ciutadania”, respectivament, i que s’assignin exclusivament a docents de l’especialitat de Filosofia. Que es respecti íntegrament la formació lingüística i cultural de l’alumnat.
  2. Per a poder desenvolupar adequadament les assignatures de l’apartat anterior, se les doti amb 3 hores setmanals a cada una, com les altres matèries curriculars, i com fa aconsellable llur contingut i la dinàmica didàctica.
  3. Que la Història de la Filosofia (2n de Batxillerat) compti amb 4 hores setmanals, com les altres matèries d’aquest curs terminal, i sigui considerada una àrea imprescindible i obligatòria a les Proves d’Accés a la Universitat.

signarAquest “Manifest de Girona”,
ha estat difós en aquesta ciutat el 25 d’abril de 2009.

[Signar el Manifest] –  [Per a imprimir,  PDF] –  [Versió breu, PDF] – [Tornar a la pàgina d’inici] –

Aquest article ha estat publicat en Educació, Filosofia, Josep Maria Altés. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *