SIMBOLISME I ARTICULACIÓ

“Existeix una diferència innegable entre les reaccions orgàniques i les respostes humanes. En el primer cas, una resposta directa i immediata segueix l’estímul extern, en el segon, la resposta és demorada, interrompuda i retardada per un procés lent i complicat de pensament. (…) [L’home] ja no viu simplement en un pur univers físic sinó en un univers simbòlic. El llenguatge, l’art i la religió constitueixen parts d’aquest univers. (…) La realitat física sembla retrocedir en la mateixa mesura en què avança l’activitat simbòlica. Enlloc de tractar amb les coses mateixes, en certa manera [l’home] conversa constantment amb sí mateix. La raó és un terme realment inadequat per abastar les formes de la vida cultural humana en tota la seva riquesa i diversitat, però totes aquestes formes són formes simbòliques. Per tant, enlloc de definir l’home com a “animal racional”, el definirem com a animal simbòlic”.

CASSIRER, E. Antropologia filosòfica, 1945.

“El lenguaje humano, como doblemente articulado, puede ser descrito bajo dos puntos de vista que, siguiendo a Louis Hjelmslev, llamaremos los aspectos del contenido y de la expresión (…). Lo que, bajo el punto de vista del contenido, podríamos llamar articulación hablada, es el resultado del hecho siguiente: para expresar una situación que al sujeto puede parecerle una totalidad ineludible, que puede analizarse y reducirse a experiencias anteriores, propias o ajenas, habría que utilizar una sucesión de unidades, cada una de las cuales posee un valor semántico específico. (…) La articulación lingüística, bajo el punto de vista de la expresión, ha sido objeto de profundas investigaciones en el transcurso de las dos últimas décadas. Todas las teorías del fonema se basan en la suposición, expresada con mayor o menor claridad, de que el signo lingüístico puede ser analizado como sucesión de unidades separadas y carentes de significado”.

MARTINET, A. La doble articulación lingüística.

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