ANAXÀGORES DE CLAZÒMENES (500-428 aC, aprox.)

Totes les altres coses tenen una porció de tot, però la Ment és infinita, autònoma i no està barrejada amb cap, sinó que ella sola és per sí mateixa. Doncs si no fos per si mateixa sinó que estigués mesclada amb alguna altra cosa, participaria de totes les altres, doncs en cada cosa hi ha, com abans he dit, una porció de tot; i les coses mesclades amb ella li impedirien de governar-les de la manera com ho fa per ser ella sola per sí mateixa. És, en efecte, la més pura de totes, té tot el coneixement i tot el poder sobre cada cosa. La Ment governa totes les coses que tenen vida, tant les més grans com les més petites. La Ment governà també la rotació, de manera que començà a girar en un principi. (…) La Ment ordenà totes les coses que havien de ser, les que han existit i ara no són, les que ara existeixen i les que hauran d’existir, fins i tot aquesta rotació actual dels estels, el sol i la lluna, l’aire i l’èter que estan essent separats. Aquesta rotació els feu separar-se. Allò que és dens se separa d’allò que és subtil, allò que és càlid se separa d’allò que és fred, allò que és brillant se separa d’allò que és obscur, allò que és sec d’allò que és humit. Hi ha moltes porcions de moltes coses, però cap està completament separada ni dividida de l’altra, fora de la Ment. La Ment és tota similar, tant en les seves parts més grans com en les més petites, mentre que cap cosa és similar a cap altra.”

Simplici. Física, (s.VI d.C.) K.R.503

En cada cosa hi ha una porció de tot excepte en la Ment, i n’hi ha algunes en les quals també hi ha la Ment.”

Simplici. Física, (s.VI d.C.) K.R.509

Doncs, ¿com podria néixer cabell d’allò que no és cabell, i carn d’allò que no és carn?.”

Escoli a Gregori Nac. XXXVI. K.R.511

Les coses es manifesten de formes diferents entre sí i reben noms diferents segons la naturalesa de la cosa que numèricament predomina entre els innombrables constituents de la mescla. Perquè res, diuen, és completament blanc, negre, dolç, carn o os, sinó que opinen que la naturalesa d’una cosa és la del seu major ingredient.”

Aristòtil. Física, (s.IV a.C.) K.R.512

Una resposta a ANAXÀGORES DE CLAZÒMENES (500-428 aC, aprox.)

  1. jdomin36 diu:

    Tinc alguna manera de contactar amb tu?
    Faig classes de filosofia en un institut i treballo bastant amb un bloc que he fet (filosofia’t), però no tinc manera de fer pestanyes per a cada pàgina. No sé si em podries donar un com de mà.

    El meu correu és qv2002@hotmail.com

    Gràcies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *