La cabuda mitjana de la memòria a curt termini és de 15 mots; és a dir, la nostra capacitat de recordar paraules mentre llegim, durant uns pocs segons, és limitada. Això vol dir que quan ens trobem amb un període llarg, amb incisos també extensos, la nostra memòria es sobrecarrega, no pot retenir totes les paraules i perdem el fil de la prosa. D’altra banda, les frases molt curtes i de lectura fàcil són més difícils de recordar si s’encadenen l’una darrera l’altra sense connexions lògiques. El lector llegeix sense esforç, però ha de recordar les idees una per una. És a dir, que tampoc cal caure en l’extrem oposat de redactar períodes telegràfics. Compara les tres possibilitats d’aquest fragment:
UN PUNT | QUATRE PUNTS | SET PUNTS |
Els experts en ramaderia s’oposen a la importació d’aquests animals per diversos motius, que van des de la manca de garanties sanitàries dels països venedors (els quals no han pogut aportar cap document, de valor internacional, sobre la qüestió), a la baixa de la demanda d’aquestes carns al nostre país, i també a la manca d’un aclariment satisfactori sobre com es realitzaria el transport, l’emmagatzematge i la conservació de la mercaderia.
|
Els experts en ramaderia s’oposen a la importació d’aquests animals per diversos motius. En primer lloc, els països venedors no han pogut aportar garanties sanitàries, amb documentació de valor internacional. També, la demanda d’aquestes carns ha baixat al nostre país. I, finalment, no s’ha aclarit de forma satisfactòria com es realitzaria el transport, l’emmagatzematge i la conservació de la mercaderia. | Els experts en ramaderia s’oposen a la importació d’aquests animals. Hi ha diversos motius en contra. Els països venedors no han aportat garanties sanitàries. No han pogut aportar cap document de valor internacional. La demanda d’aquestes carns ha baixat al nostre país. Tampoc s’ha explicat de forma satisfactòria com es realitzaria el transport, l’emmagatzematge i la conservació de la mercaderia. |
La tirallonga de frases de la dreta ajuda poc a comprendre el significat del fragment, perquè no relaciona les idees entre si com ho fan les altres dues versions. Segurament ens quedaríem amb la redacció del mig.
Daniel Cassany, La cuina de l’escriptura. Barcelona 2002