ESCOLES QUE APRENEN

L’escola participa des del curs 2005-2006 en la xarxa d’escoles novelles, que posteriorment al curs 2010-2011 va voler donar continuïtat a la xarxa d’ Escoles que aprenen.

En què consisteix aquesta xarxa d’ Escoles:

Són trobades puntuals on a cada curs  s’esdevé una generació de coneixement pedagògic fomentat per  la interacció entre realitats escolars diferents que presenten projecte a la resta d’escoles participants.

Són un lloc on,a canvi de res més que el creixement professional, les i els mestres participen personalment des de la dimensió de l’equip educatiu en el que treballen.

Unes trobades en les que es fa evident l’heterogeneïtat d’escoles i projectes educatius. I on aquesta heterogeneïtat és la base de les interaccions que es produeixen i la riquesa del coneixement que es construeix  amb les visites i els diàlegs posteriors.

Es donen en contextos que procuren mantenir encesa la flama de la tradició d’innovació educativa i pretén acompanyar als centres que hi participem en les seves reflexions pedagògiques i didàctiques.

Aquest curs escolar hem estat escola acollidora que ha volgut compartir el seu context innovador a través d’una visita al centre on vam ensenyar les aules i els ambients.

Posteriorment, vam una presentació del projecte investiguem x comprendre que portem a terme al CS.

En aquesta trobada ens van visitar  al voltant d’uns 75 mestres procedents de diverses escoles del Territori català.

Aquí us deixem una petita mostra fotogràfica de la trobada.

TALLER DE PEDAGOGIA ACTIVA: FEM CIÈNCIES?

El 26 de maig vam realitzar el taller de pedagogia activa, espai on vam compartir, famílies i mestres, activitats relacionades amb el projecte de l’escola.

L’objectiu va ser conèixer, a través d’una activitat vivencial, com aprenen els infants a l’escola.

El taller va estar dinamitzat per la Montserrat Pedreira, professora de la Fundació Universitària del Bages.

La Montse ens va aportar, a través de la seva experiència en didàctica de les ciències, reflexió i debat.

L’activitat va consistir en comparar una proposta d’un treball de ciències al voltant de la flotabilitat de forma experimental i significativa amb una dinàmica sobre el mateix tema seguint un llibre de text.

TERTÚLIA EN FAMÍLIA

El passat dia 25 i 28 de maig es va realitzar un taller d’acompanyament emocional dels infants, organitzat per les famílies que formen part de la comissió pedagògica de l’escola.
Després de passar una enquesta a totes les famílies del centre, l’acompanyament emocional era un tema de l’interès de les famílies. És per aquest motiu la Verónica psicopedagoga que treballa a la Universitat de VIC ens va fer una introducció dels canvis emocionals que realitzen els infants en diferents estadis de vida: 0-3 ,3-6, 6-12 i ens ha avançat una mica el que tenir en compte en l’adolescència.
Les 65 famílies participants van poder compartir situacions d’acompanyament emocional que els hi preocupava.

A partir de la diapositiva 24 podreu trobar recursos útils com llibres per compartir amb els vostres fill/es, vídeos, pàgines web i bibliografia per poder continuar aprofundint envers temes relacionats amb l’educació emocional.

Gràcies a tots i a totes per la vostra participació i en especial a les famílies que s’han encarregat de l’organització d’aquesta activitat família-escola.

La valoració de les famílies ha estat de molt satisfactori és per aquest motiu que des de la comissió pedagògica es programaran la continuïtat d’aquestes tertúlies al 1r trimestre del curs 2015-2016.

COMPARTIM LA XVII TROBADA DE GEGANTS A TARRAGONA

El passat diumenge dia 12 d’abril la colla gegantera de l’escola ens vam desplaçar, juntament amb l’escola Marta Mata de Barberà del Vallès a Tarragona per compartir plegats amb més de 36 colles més d’arreu de Catalunya la XVII Trobada de Gegants d’ Escola.
Vam gaudir de les músiques de les gralles i els flabiols, així com de diferents batucades animades per altres colles.

10è aniversari: L’ART DE CREAR ESCOLA

muntatge Brossa blau reduït

A continuació podreu veure com ha estat el procés de creació de les instal·lacions artístiques i els poemes. El passat 17 de març, l’escola es va convertir en un gran museu d’art contemporani.A través d’unes paraules que representen el recorregut viscut, vam crear unes instal·lacions artístiques amb les quals tota la comunitat educativa vam poder viure l’experiència de recòrrer la trajectòria d’aquest deu anys.
El dia 19 de març, en commemoració també del naixement de Miquel Martí i Pol, vam celebrar la 9a Jornada poètica en la que els nens i nenes, mestres, monitors i famílies vam recitar poemes també inspirats en les paraules evocadores.

JA TENIM ENLLESTIT EL PROJECTE L’ART DE CREAR ESCOLA

muntatge Brossa blau reduït

Benvolgudes famílies:

Us convidem el dimarts 17 de març a la visita de les instal·lacions artístiques que han realitzat les diferents aules de l’escola, per la commemoració del desè aniversari.

Us adjuntem informació organitzativa de la visita, ja que tindrem tallat l’accés del pati d’ Educació Primària a l’alçada de la porta petita del pati d’ Educació Infantil.

És per aquest motiu, que us adjuntem dues informacions diferents.

– 1 per les famílies amb fills/es a Educació Infantil i per les famílies que tinguin fills/es en les dues Etapes Educatives (Infantil/Primària).

– 1 per les famílies amb fills/es exclusivament a Educació Primària.

Reportatge de l’esmorzar saludable a Canal Terrassa TV

El passat 23 de desembre vam celebrar una de les festes del nostre projecte: L’esmorzar saludable.

El programa Vallès Educa , un grup de periodistes i altres professionals de l’audiovisual, es van interessar per les activitats que el projecte de la nostra escola  realitza per fomentar la participació activa de les famílies. Moltes gràcies a tots i a totes!

TOTS JUNTS, FEM ESCOLA!

 

TAULA RODONA D’ESCOLA: CELEBREM EL 10È ANIVERSARI DE L’ESCOLA

El dilluns passat tots els delegats i delegades de les aules vam assistir i participar a la Taula Rodona d’Escola.
Aquest curs 2014-2015 celebrem 10 anys d’escola.
Per conmemorar-lo realitzarem un Projecte d’Escola basat en l’art i la poesia. Per aquest motiu, la Jornada Poètica anirà relacionada amb el Projecte d’escola.
El títol de la Jornada i del Projecte serà L’ART DE CREAR ESCOLA.
A la taula rodona vam conversar sobre el títol del projecte, fent-nos preguntes sobre la relació entre l’art i crear una escola.

El Jan de 3r B ens va dir que ” un artista pensa el que vol fer, després fa moltes proves fins que aconsegueix el que vol crear i nosaltres això ho fem molt als ambients”.

La Clara de 3r B ens va dir que ” un artista experimenta amb diferents materials igual que nosaltres ”

L’Arnau de 2n A ens va dir que ” quan el pinta o fa fang, quan li surt molt bé, s’emociona i si els altres de la classe li diuen que l’ha fet bonic li fa molta il.lusió“.

La Maria José li va preguntar als nens de sisè si quan ells van estar en P3 ja feien ambients i ells van respondre que no que van començar quan estaven en P4.

La Maria José ens va dir que els mestres dialoguen, es posen d’acord, s’emocionen pensant com volen compartir amb nosaltres l’ aprenentatge, s’il·lusionen per nous reptes i que a vegades d’aquest diàleg neixen projectes: com els ambients.

Després ens va preguntar perquè creiem que els mestres vam decidir fer ambients i les respostes dels delegats van ser les següents:

Carla de 5èB: -perquè els petits aprenguin coses que saben els grans.
Carlos de 6èA: -perquè treballem en grup grans i petits.
Lavinia de 6èB: -perquè aprenguem a tractar bé als petits.
Carla M. De 1rB:-perquè experimentem i investiguem.
Nadia de 6èA: -perquè ens fixem objectius i reptes amb els materials.
Carlos G.de 6èB:-per fer hipòtesis.

Després ens va preguntar perquè creiem que a l’escola treballaven per projectes i vam respondre que per:

– Carla de 5èB : Arribar a acords..
– Gerard de 1r A: Buscar informació i compartir-la.
– Irene de 5èA: Dialogar.
– Lavinia de 6èB :Cooperar.
– Carlos de 6èA Respectar les opinions de tothom.

La Maria José ens va preguntar si tot el que havíem dit no ho feiem també als Ambients i tots vam respondre que sí, llavors ens va dir quina diferència hi ha entre els Ambients i els projectes?

– Jan de 3r B: ” Que els nens i les nenes tenim la mateixa edat…”.
– Nayra 4t A: ” Que els pares venen a la classe i ens ajuden o ens ensenyen coses com els mestres…”.

Per tant, creieu que en la creació de l’ escola les famílies també han cooperat ?

Oriol de 2n C :”Si perquè fan moltes coses amb els mestres, la meva mama ajuda a preparar esmorzars de conte …”.
Iris de 2n C : ” I el meu papa a la Trobada de Gegants…”
Carla Mourelo 1r B : ” I venen a llegir i contar- nos contes…”
Nadia de 6èA:” Venen a fer tallers amb els mestres…”

La Maria José ens va dir que compartir el saber entre tots mestres, famílies i alumnes ajudava a unir ponts de comunicació entre tots.

Després també vam parlar dels valors d’escola verda i l’Alma de 1r A ens va recordar els esmorzars saludables i l’hort. El Carlos també ens va dir que era important el reciclatge que feiem.

La Maria José ens va dir que vam definir molt bé tots els valors de la nostra escola i que aquests serien l’eix del desè aniversari.

Ens va repartir a cada delegat de classe una paraula.

I vam acordar que fariem instal.lacions artístiques que estiguessin inspirades en les paraules, així com també creariem poesies que evoquessin els sentiments nascuts de les paraules que ens havia tocat a cada grup.

Les paraules van ser les següents:

– Gestació.
– Naixement.
– Inici / Camí.
– Horitzó/ Rumb.
– Il.lusió.
– Familiar.
– Xarxa / entramat.
– Convivència.
– Diversitat.
– Equlibri.
– Cooperació.
– Oberta.
– Mirada atenta.
– Investigadora.
– Reflexiva.
– Saludable.
– Sostenibilitat.
– Festa / Commemoració.

Entre tots ens vam donar compte que hi havia moltes paraules que tenien relació i per tant a l’hora de crear tant la poesia com la instal.lació podríem compartir el que volíem fer entre les aules.

També vam assignar un espai de l’escola per a cada grup per colocar la instal.lació , també ens vam adonar que alguns haviem de compartir espais com la pista. Això comportaria que també hauríem de fer distribucions d’ un mateix espai.

Ara totes les classes ens posarem a treballar perquė el desè aniversari i la Jornada Poètica sigui un gran Projecte d’Escola.

Article escrit per Hugo Martí i Nayra de 4rtA

Un esmorzar de jocs

El passat 23 de desembre vam celebrar el 1r Esmorzar saludable d’aquest curs 2014-2015. Vam poder gaudir d’un esmorzar de jocs preparat per nens, nenes, pares, mares i mestres. A més a més, vam poder visitar i menjar una extraordinària exposició culinària que van preparar les famílies. També, les famílies que participen a les comissions, van elaborar jocs amb materials reutilitzats que junt amb les escultures de Guixot de 8, ens van fer gaudir d’un matí magnífic.

Una escola oberta al món amb una mirada atenta