Estels i nombres primers

A aquesta segona part dels deures de vacances combinarem un element molt nadalenc, els estels, amb els nombres primers. Triem un número primer, per exemple el set i situem set pilotes equidistants formant un cercle tal com pots veure a les animacions que acompanyen l’article.
Tot seguit unim els punts de forma alternativa, un sí, un no.

O els unim cada tres, és a dir saltant-nos dos.

O cada quatre i per tant ens saltem tres.

Per si després de veure les animacions vols experimentar una mica amb llapis i paper aquí tens un full que pots imprimir per tal de fer les proves que vulguis.
Com pots veure hi ha un compost parell (6), un compost senar (9) i un primer senar (7).

Un cop ho hagis fet contesta les següents preguntes.

• Per què no hi ha cap parell primer?
  • Pots aconseguir fer sempre una estrella al compost parell?
  • I al compost senar?
  • I al primer?
  • Intenta explicar el perquè del que acabes de descobrir.
  • 4 pensaments sobre “Estels i nombres primers

1. ..úmero primerúmero primer puc fer una estrella, en canvi .Perquè no podem fer l’estrella.
      …no
      …sí
      …Que amb qualsevol número primer puc fer una estrella, en canvi no puc fer cap estrella amb els números parells.

2. Aquestes son les respostes que jo he pensat i que he sapigut respondre:

1r: Perque el primer sol es pot fer amb numeros senars.
      2n: No sempre
      3r: Tampoc
      4t: No

3. 1- Perquè tots els números parells són divisibles com a mínim entre 2.
      2- Si, si té com a mínim 8 punts.
      3- Si, si té com a mínim 5 punts.
      4- Si, sempre.
      5- Doncs que si per exemple tens 18 puntets, mai podràs fer una estrella si vas fent les línies saltant de “x” nombre a “x” nombre si aquest nombre pot dividir el número 18, i el resultat es un número enter.

4. 1-Perque no hi ha cap num que sigui primer parel o parell primer
      2-no es pot si no tindries que fer 2 triangles a la mateixa figura aixecant el llapis sense aixecar el llapis no es possible
      3-amb el compost senar si que et surt una de 8 puntes, una estrella molt rara
      4-amb el primer tambe pots, et surt una de 7 puntes