Jocs d’escape room – II

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Tal com vam quedar dilluns avui passem a exemples d’experiències concretes, començarem per dos que són de visió obligatòria.

  • L’Escape Room en el Col·legi Montserrat, on els seus alumnes amb el suport del narrador, ens presenten un documental de 6 minuts sobre la creació d’un escape room a l’ESO.
  • Seguim amb el CEIP Deitania Comarcal de Murcia que ens ofereix un text explicatiu, un vídeo i un pdf amb la guia didàctica de l’Escape room basada en Star Wars.

D’altres escoles pengen petits resums en forma de vídeos o col·leccions de fotografies. És el cas de les tres experiències següents:

Pel que fa a les experiències que exposen els mestres us en penjo dues:

Jocs d’escape room – I

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Començarem aquesta tipologia de jocs centrant-nos en textos o vídeos que ens orientin en la creació d’aquesta mena d’activitats, els agruparem en tres apartats en funció de la seva densitat i llargada.

Comencem pels més lleugers i introductoris pels mestres que només vulgueu una breu pinzellada del tema.

Al nivell intermedi en trobarem tres:

I pels frikis totals us recomano:

Jocs de tauler – recursos

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Després de cinc articles es hora ja de anar a la pràctica i veure orientacions i exemples concrets de l’ús dels jocs a l’aula. Abans de fer-ho però, us parlarem d’un altre recurs o millor suport, molt interessant. Què us semblaria gaudir a la nostra ciutat (Tarragona) d’una botiga especialitzada en jocs amb personal preparat que us pot ajudar a l’hora de la tria i del funcionament dels jocs i que a sobre té experiència amb escoles perquè ja ha col·laborat amb el Serrallo i Pràctiques? Fabulós, oi? Doncs és la llibreria Drakkar situada ben a prop de l’estació. Si aneu no us en penedireu.

I entrem en matèria parlant dels recursos que ens proposa uns dels gran fabricants de jocs de taula, es tracta de Devir. Concretament ens ofereix un seguit de fitxes que ens permeten treballar a l’aula amb 25 dels seus jocs. A la mateixa web podem trobar informació sobre el Projecte d’estimulació neurocognitiva a través dels jocs de taula.
Podeu aprofitar la visita a la pàgina d’aquest fabricant per fer un cop d’ull al seu catàleg. Fullejant-lo podreu veure quins jocs hi ha a la venda i de passada en trobareu d’adaptats a altres cicles, ja que recordeu que aquest bloc està dedicat a cicle superior de primària.

Aprenentatge basat en jocs de taula és la frase que trobem a la capçalera de la pàgina de Lu2, experts en jocs de taula, i és alhora la millor descripció de la web. Aneu al menú Tallers i activitats i hi trobareu una bona quantitat d’idees.

A la pàgina web anomenada Ocio Alternativo Familiar, creada per la psicòloga Julia Iriarte trobarem un bon grapat d’idees i suggeriments per a treballar amb Dixit. Desplegueu ¿Qué encontraràs en este artículo? i podreu veure l’índex de la página.

CEL, Cataleg d’esperiencies lúdiques és un gran recull d’experiències amb fitxes descriptives de com s’han treballat diversos jocs a l’aula. És una pàgina oberta en la que tots podeu participar com a creadors.

L’aprenentatge basat en el joc: 15 jocs de taula per aprendre jugant de Barbara Vastenavond, creadora de la pàgina YouMeKids, ens ajuda a veure com podem utilitzar els 15 jocs que donen nom a l’article a l’aula. Presteu especial atenció a Story Cubes.

Algunes pàgines es centren només en un sol àmbit, és el cas de l’article 6 jocs de taula que fan divertides les matemàtiques, pertany a la pàgina sortir amb nens.

Acabarem recordant el que ja vam comentar al tercer article, que hi ha una tipologia de jocs que per la seva estructura es presta molt a l’ús escolar, les escape rooms. En aquest cas el nombre de recursos a la xarxa es tan nombrós que els hi dedicarem el dos propers articles.

Jocs de tauler – docs

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Al segon article de la sèrie vam començar a exposar perquè els jocs de taula són una bona eina per a l’escola, avui toca reprendre aquesta argumentació i ho farem amb un recull d’articles de revistes, diaris o de la mateixa xarxa escrits per persones que dominen el tema molt millor que l’escriba que fa aquestes línies. Aquí en teniu uns quants dels molts que s’hi poden trobar.

Els jocs de taula a l’escola: per a què?, quins?, com?, quan?. Un article de Jordi Deulofeu de la Universitat Autònoma de Barcelona. De lectura obligatòria. Complet i brillant.

Els jocs de taula al cicle superior. Article de Pere Costa Pagès a la revista Guix – 336/337.

La lletra, amb els jocs de taula entra. N’és autor José Antonio Fraga Moreiro. Revista Guix 432.

Quines competències treballem? Trobem la resposta a La introducció del joc de taula a l’escola, un pas cap a la gamificació? de David Sánchez Sánchez

Més informació sobre el treball de competències a El poder dels jocs de taula de la pàgina Mestraliza’t de Paula Vilella Medina.

L’article Els jocs de taula com a eina pedagògica de la grafoanalista i reeducadora Maite Jiménez és una reflexió global i de lectura fàcil sobre el tema que ens ocupa.

Si els que més us motiven són els jocs cooperatius trobareu una bona introducció a la Guia de jocs de taula cooperatius per l’escola i l’esplai de Fundesplai i enCORatja’t.

Algunes escoles ja s’hi han llençat amb l’assessorament d’experts en el tema com l’Oriol Ripoll. Comproveu-lo a, aJocs de taula amb l’Oriol Ripoll. Escola Octavio Paz de Barcelona.

Una altra solució si encara no gosem introduir-los dins de les hores curriculars és convertir-los en activitats extraescolars com han fet a l’L’escola Pàlcam.

Òbviament no podem oblidar implicar els alumnes com han fet a l’escola Concepcionistes de Barcelona

I com és lògic també els pares hi diuen la seva, en aquest cas a través d’un parell d’articles. El primer és 20 jocs de taula educatius que haurien d’estar a totes les escoles de Blocdepares. El segon, creat per Padres Frikis, és Introducir los juegos de mesa en los colegios.

I que en diu la premsa de la importància social dels jocs i de la seva aplicació a l’escola?. Doncs fem un cop d’ull a través de diversos diaris de països diferents, fet que ens il·lustra sobre l’abast que ja té la idea. Començarem amb l’Ara. Seguirem amb La Vanguardia. Farem un salt a Madrid amb El País i acabarem amb La Tribune i el The Guardian.

Com hem dit en començar la llista podria ser molt més extensa i per això us recomano que seguiu amb la cerca. Per cloure l’article només afegiré que el tema està ja tan normalitzat que, com no podia ser d’una altra manera, ja el trobem a la Wikipèdia.

Jocs de tauler – premis

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Avui complementem les llistes que han aparegut als dos articles anteriors amb enllaços als premis que arreu d’Europa es lliuren a aquest tipus de jocs. Els llistats que hi trobareu, que completen i milloren els fets per l’autor del bloc, poden ser força orientatius a l’hora de fer-ne una valoració i una tria acurades i responsables.
El més veterà i alhora més prestigiós és l’alemany, l’Spiel des Jahres, que es va començar a donar l’any 1979. És un premi que han rebut jocs que ja han passat a ser clàssics com ara el Carcassonne (2001) i el Catan (1995).
Més jove és el francès, l’As d’Or, la seva primera edició correspon a l’any 1988 i també el trobareu comentat en català a la Wikipèdia.
Seguint amb els veïns propers ens toca anar a Itàlia on el premi al Gioco dell’Anno es va començar a donar l’any 1991. Com sempre podeu completar la informació buscant l’article corresponent a la Wikipedia, però en aquesta cas només trobareu la versió en italià.
A Espanya, el premi equivalent, es va atorgar per primera vegada l’any 2005 i la seva denominació oficial és transparent, JdA – Juego del Año en España.
Per acabar tornem a casa nostra, on trobem els premis Dau Barcelona. Aquests guardons, associats al festival del joc que sempre es celebra un cap de setmana dels darrers dos mesos de l’any, tenen una orientació diferent ja que premien autors i no jocs. Enguany han arribat a la seva setena edició i entre les activitats que es fan durant el festival cal destacar la secció Les escoles al Dau, que són sessions de demostració per a docents de diversos jocs i les seves aplicacions a l’aula.

Jocs de tauler – col·laborem

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Els jocs en que diversos jugadors s’enfronten i lluiten per la victòria tenen una llarga tradició i per tant continuen sent els més abundants a les prestatgeries de les botigues, però el segle actual ha vist néixer una altra tipologia de jocs, els cooperatius. Uns jocs que són una eina fantàstica per practicar l’ajuda mútua, el treball en equip, l’altruisme, la cooperació i la solidaritat. A més a més fan imprescindible el diàleg, la negociació i l’argumentació que ens portaran a una pressa de decisions acordades a cadascuna de les jugades. Com a l’article anterior la tria es discutible i us animo a que feu les vostres pròpies cerques.

  • Pandemic: El joc col·laboratiu per antonomàsia. Una epidèmia s’escampa de forma irrefrenable pel planeta. Només una combinació hàbil dels diversos personatges i unes accions molt ben meditades poden salvar la humanitat d’una desfeta total, però els brots epidèmics que aniran incrementant el nombre de ciutats afectades de forma exponencial ens ho posaran molt difícil.
  • L’Illa Prohibida: Més adaptada als alumnes de primària, fins i tot es pot intentar jugar-hi a cicle mitjà. En aquest cas serem un grup d’aventurers que haurem de rescatar els tresors d’una illa abans no s’enfonsi i ens porti tots a la mort.
  • Mysterium: Totes les ressenyes d’aquest joc diuen que és la suma de Cluedo i Dixit i francament ningú pot millorar aquesta explicació. Aconseguirem entre tots alliberar l’anima en pena que es passeja per la vella casa dels Comtes de Warwick?
  • Jocs d’escape room: Com podeu imaginar transformen les escape rooms que darrerament s’han posat de moda en jocs de taula. Per aconseguir guanyar la partida haurem de resoldre, de manera cooperativa i en un determinat període de temps, un seguit d’enigmes, jeroglífics, endevinalles i trencaclosques. Aquests continguts tant pautats fan que aquests jocs es puguin crear fàcilment a l’escola per part dels mateixos mestres i que per tant estiguin plenament adaptats als alumnes a qui s’adrecen.

Jocs de tauler – competim

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Avui toca començar a donar solidesa a les afirmacions de l’article anterior i una de les dues maneres de fer-ho és exposant-vos molt breument alguns dels jocs que s’ajusten al llistat de competències esmentades ahir. Per tal de fer l’article lleuger ens limitarem a una molt breu descripció dels jocs i a enllaçar-vos a pàgines que ens els comenten amb més profunditat. Si trobeu algun que us faci el pes cerqueu vídeos que us permetin veure partides, que sempre és la millor manera d’aprendre a jugar i veure la utilitat que pot tenir a l’escola.

En aquest article ens centrarem ens el que són totalment o bàsicament competitius. La tria és personal i per tant arbitrària i discutible:

  • Catan: Pensar i adaptar contínuament l’estratègia per fer un bon ús dels recursos i la via més convenient per a guanyar (repoblació de l’illa, victòria militar, carreteres, ús del lladre) fent ús de la possibilitat de negociacions i intercanvi comercial entre els jugadors.
  • Carcassonne: treball de l’espai i l’orientació per aconseguir el que vull i alhora fer la guitza als altres jugadors.
  • 7wonders: Ampli ventall d’estratègies per guanyar (cartes amb punts de victòria, desenvolupament científic, poder militar, construcció de la meravella…). A destacar que la rotació de les cartes entre els jugadors ens permet preveure els moviments de l’adversari augmentant encara més la vessant racional i no aleatòria del joc.
  • Terraforming Mars: Arqueobacteris, cianobacteris, alteració de l’atmosfera, de la temperatura… Una meravellosa introducció a l’evolució planetària per tal d’aconseguir arribar a la vida.
  • Through The Ages – Una nueva historia de la civilización: Gestió de recursos econòmics, urbans i militars tenint en compte el grau de felicitat del poble i l’equilibri social. Dedicar esforços als avançaments científics i culturals. Anar adaptant les formes a govern a les diverses èpoques. Hi una millor manera de viure la història?
  • Lost cities (exploradores): Vet aquí un joc que combina l’aleatorietat (quina carta hi ha sobre la pila), la impressibilitat (no sabem quines cartes té el contrari), el raonament (com puc sortir beneficiat sense beneficiar el contrari) i la pressa continua de decisions (descarto/jugo/conservo). No en va el seu creador és un matemàtic, Reiner Knizia.
  • Dixit: Imaginació, abstracció, síntesi, trobar la forma de suggerir i insinuar sense concretar massa… És possible trobar tot això en un joc de taula? Sí, la resposta és Dixit..

Jocs de tauler – intro

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

  • Competir i col·laborar
  • Aprendre dels errors.
  • Aprendre plegats, els uns dels altres.
  • Pensar, reaccionar davant d’una situació, canviar d’estratègia si cal, ser flexible.
  • Afavorir les habilitats socials.
  • Respectar les regles i al contrari.
  • Mantenir l’atenció durant un llarg període de temps… fins a dues hores llargues!
  • Preveure allò que pot passar.
  • Aplicar en un futur proper allò que hem aprés avui.
  • Ordenar i organitzar la informació que anem obtenint per tal de fer-la útil.
  • Prendre riscos.

… I a sobre passar-s’ho bé envoltats d’una atmosfera agradable

Podeu imaginar treballar totes aquestes habilitats i competències amb un grup d’alumnes? Utopia? Ni de bon tros. La resposta la tenim davant dels nassos i es diu jocs de taula. Pot costar de creure si ens hem quedat en l’època de l’oca i el parxís, però si coneixem els jocs que han anat apareixen en les darreres dècades estareu totalment d’acord amb l’afirmació anterior.
Com que el tema pot ser interessant l’anirem desenvolupant en propers articles, que la brevetat ha ser una de les característiques bàsiques d’un bloc.

Fem-ho fàcil

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Si l’article anterior va presentar un seguit de jocs pensant en els alumnes avui toca pensar en els adults, principalment mestres, i ho farem en forma d’un parell de vídeos i d’una entrevista.
El protagonista dels tres es el Dr. Randy Palisoc. La seva escola va ser la primera escola de primària de Los Angeles en guanyar el National Blue Ribbon Award i va ser anomenada Urban Elementary School d’America el 2013.
El seu objectiu principal, que queda clarament palès tant als vídeos com a l’entrevista, es intentar fer que qualsevol concepte matemàtic tingui sentit per als alumnes, ja que sovint els llibres presenten els continguts amb un grau d’abstracció que els fa inabastables als estudiants (pareu compte a la imatge que mostra una explicació de la fracció a/b).
La primera conferència, Math isn’t hard, it’s a language, correspon al 5 de desembre de 2014 i va ser feta dins del marc de TEDxManhattanBeach

La segona és posterior ja que és del 29 de maig de 2015. Correspon a MATHx, una col·laboració entre DIRECTV i Teach For America.

Finalment un pengem l’enllaç a l’entrevista La falta de soltura con las matemáticas genera mucha ansiedad. En aquest cas el text és en castellà.

Separant línies

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Nadal és època d’exàmens i festes alhora, i com que els exàmens el deixo pels vostres mestres us enllaçaré a unes pàgines que ens ofereixen uns jocs relacionats amb les línies que donen nom al tema. No revisareu els conceptes de perpendicularitat, paral·leles, angles, etc… Però passareu una bona estona jugant i treballareu la vostra organització de l’espai bidimensional.
Es tracta de Don’t cross the line, on hauràs d’aconseguir que un conjunt de línies no es creuïn. Hook, on hauràs de treballar seguint un ordre determinat si vols desfer l’embolic i Connect me factory on hauràs de connectar un seguit de peces mitjantçant desplaçament i rotacions. Tots tres jocs pertanyen a la pàgina de Coolmath Games