Guanyadors 8a Rua

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

En primer lloc enhorabona a tots els guanyadors de la 8a Rua d’Enigmes i ara, com a personetes amb una bona intel·ligència lògico-matemàtica que heu demostrat tenir, us allargo, en forma de repte, el primer enigma que vau resoldre.
Per saber el nombre d’encaixades fetes dins d’un grup ho podem calcular de forma gràfica o de forma aritmètica. Així per exemple, el cas al que us vau enfrontar, es pot resoldre utilitzant un quadrilàter on cada vèrtex representaria una de les persones i les diagonals i els costats les encaixades de mà. Ho podeu veure al dibuix del costat.
Si tinguéssim cinc persones podríem representar la situació amb un pentàgon, amb sis amb un hexàgon i així successivament. Queda clar que aquest sistema gràfic que és molt entenedor amb números petits, deixa de ser útil amb números superiors… O és que us veieu amb cor de dibuixar un polígon de 20 costats?
Llavors què fem amb números més grans? Doncs recórrer a la resolució numèrica en comptes de a la gràfica, i aquesta és la pregunta que us faig. Podríeu explicar quins càlculs hem de fer per arribar a la resposta? Quina és la fórmula, algorisme o funció que a partir de N persones em permet calcular el número d’encaixades? Quantes encaixades de mà podria haver amb un centenar de persones?

Enigma 12/02/21

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Darrer dia de la Rua d’Enigmes i la tanquem amb un altre repte de cálcul, però força facilet. De ben segur que te’n sortiràs.

En Pau diu que amb 8 vuits i unes quantes sumes pot aconseguir 1000 com a resposta.
Ho podries aconseguir tú també?

Què voleu una pista?… Pensa en la darrera xifra de 1.000, la de les unitats, i potser podràs deduir alguna cosa.

Enigma 11/02/21

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Què? 6 + 4 = 4! Això és de bojos! Ho hem d’arreglar i la veritat és que fer-ho és ben fàcil, només cal canviar la posició d’un sol llumí (bellugar-lo, treure’l d’un lloc i posar-lo a un altre…). A més a més hi ha tres possibles maneres de fer-ho. A veure si ets capaç de trobar-ne un parell.

Enigma 10/02/21

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Avui ens tocarà tenir paciència i fer un munt de càlculs. Observa la imatge adjunta.
Els valors que veiem són el resultat de sumar els números que hi ha a les cel·les que els envolten. Així per exemple el 8 l’obtenim al sumar els números que hi ha a les caselles a, b i c. El 26, com que ocupa la casella central i està envoltat de sis caselles és la suma dels valors de totes 6. La resta, afortunadament, estan formats sempre per la suma de tres caselles.
A les caselles buides només figuren els números de l’1 al 9, però pensa que pot haver números repetits i d’altres que no surtin mai. Intenta situar-los de manera que et surtin tots els valors que ja figuren a a la graella.

Enigma 09/02/2021

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres


Veus la graella que tens a l’esquerra del text? Doncs imagina’t que n’has de pintar dues de les caselles de color negre. Ara bé, no les pots pintar com vols, has de complir una norma. Les dues caselles pintades han d’estar en contacte pel vèrtex, però no es poden tocar ortogonalment (pels costats), quantes respostes possibles hi ha?
Aquí tens uns exemples perquè ho acabis d’entendre. Com pots veure la graella és diferent a la del enigma… No voldràs que et donem massa pistes, oi?

Enigma 08/02/2021

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Te’n recordes que abans del coronavirus els adults es donaven la mà per saludar-se? Doncs d’això va l’enigma d’avui.

Imagina’t que en una reunió s’hi troben quatre persones i cadascuna saluda tota la resta. Sabries dir quantes encaixades de mà hi ha hagut en total?

Si l’enigma et sembla massa fàcil i vols esprémer les neurones una mica més, et proposo complicar el repte imaginant que hi ha 5 persones en comptes de quatre. Força més complicat, oi? Doncs a veure si amb 5 també t’en surts.

Enigma dilluns 8

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Ep, que fan aquest parell? Vigileu que amb el coronavirus hem d’evitar el contacte físic. Ja s’heu posat el gel? O s’heu rentat les mans?… Però això no anava d’enigmes? Sí, no us amoineu. És que encara és dissabte i el repte no apareixerà fins demà al matí… Però si us puc dir una cosa, la imatge que teniu a la dreta té alguna cosa a veure amb la pregunta que hi trobareu quan arribeu a l’escola.
Mentre gaudiu del cap de setmana, i robeu alguna estoneta a la tablet o a la play per anar entrenant les neurones.

8a Rua d’enigmes

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Pares / Mestres

Enguany tornem a recuperar la rua d’enigmes i per tal d’entrenar-vos una mica us recomanem que mireu les dels anys anteriors. Per fer-ho només cal que cliqueu a la lupa que hi a la part superior dreta del bloc. Quan ho feu s’obrirà una petita finestra on apareixerà la paraula Cerca… Llavors l’única cosa que heu de fer es escriure la paraula rua a la finestreta i us sortiran totes els articles de les set edicions anteriors.
Molta sort a tothom i que gaudiu força!

Juguem amb la lògica: Cryptid i Tobago

 Alumnes primària  Alumnes secundària  Adults: Famílies / Mestres

Avui el podcast ABJ (aprenentatge basat en jocs) del Club Diògenes es centra en dos jocs, Cryptid i Tobago, que treballen la lògica d’una forma semblant a com ho fan els enigmes i els jocs d’enginy. Igual que en aquest tipus de reptes, anirem recollint informació que anirà eliminant possibilitats fins a quedar-nos només amb una opció que serà la resposta correcta. Les informacions seran sempre d’alguns del següents tipus.

  • afirmatives (el tresor/el cryptid es troba a…)
  • negatives (el tresor/el cryptid no és a…)
  • amb operadors d’alternança (el tresor/el cryptid pot ser a A o a B)

Tobago en ser més visual, ja que uns cubets poden indicar les zones que compleixen les condicions marcades, i tenir elements més lúdics com ara cotxets, palmeres, cabanes i moais, és apte per canalla més petita. Fins i tot, tal com comento al podcast, és fàcilment adaptable a edats inferiors a la suggerida a la capsa del joc.
Cryptid, més indicat per secundària, exigeix molta més concentració i memòria. En aquesta cas podem fer-lo una mica més fàcil fent servir els fulls d’ajuda que podeu trobar a la pàgina de la BGG dedicada al joc.