Alumnes primària | Alumnes secundària | Adults: Famílies / Mestres |
Can’t Stop sembla, a primer cop d’ull, un joc poca-solta apte només per a viciats del daus que no volen fer cap esforç mental. Però si reflexionem una mica veurem que és una autèntica joia per a una classe de matemàtiques, ja que les combinacions de daus i l’estructura del tauler ens permeten fer-nos mil-i-una preguntes. Comencem doncs. Obviament les preguntes s’haurien de fer de forma oral, ja que en un full escrit una pregunta posterior pot donar pistes de com respondre’n una d’anterior.
Les preguntes d’avui es centren en els continguts d’espai i forma i relacions i canvi. Per tal de respondre-les correctament cal tenir taulers impresos en mida Din A3, els podeu trobar a la principal web de jocs de taula del món, la BGG.
Per fer-vos una idea d’un tauler ideal us poso als costat de les preguntes una imatge d’un que permet veure clarament tot allò que la canalla ha de descobrir. També hi ha l’opció de fer-los encara més simplificats només amb línies i cercles.
- Observa tots els camins. Són tots iguals?
- Els camins no són paral·lels a les vores del tauler, sinó diagonals, per què?
- Veus alguna regularitat, pauta o canvi constant que et cridi l’atenció?
- Quina variació hi ha entre dos camins consecutius?
- Per què l’autor del joc n’ha fet de tantes llargades diferents?
- Has observat que els recorreguts es poden agrupar en parelles?
- Hi ha algun que no tingui parella?
- Per on hauries de plegar el tauler per tal que coincideixin els camins que tenen la mateixa llargada?
- Podríem dir que el tauler presenta algun tipus de simetria?
- Quin tipus?
- Quin seria l’eix de simetria?