Arxiu diari: 15/10/2012

El Nobel d’economia a dos matemàtics

secadu

Fa un parell d’anys a l’article Medalla Fields i Premi Abel, vam comentar la inexistència d’un premi Nobel de matemàtiques i els dos guardons que el substitueixen. Que aquest premi no existeixi no significa però que molts matemàtics no hagin rebut el Nobel per les seves aportacions a altres camps i avui en podem trobar dos exemples. És tracta d’Alvin E. Roth y Lloyd S. Shapley que avui mateix acaben de guanyar el Nobel de Economía.
Roth i Shapley no han sigut però els primers matemàtics a rebre aquest premi en l’apartat d’economia, aquest honor li correspon a Jan Tinbergen que ho va aconseguir en una data tan llunyana com el 1969. El més conegut però és, sense cap mena de dubte, John Forbes Nash, el protagonista de la pel·lícula Una ment meravellosa que va obtenir aquest premi el 1994.

Quina suma!

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

El proppassat dijous dia 11 vam fer a classe, just abans de sortir al pati, l’activitat suma = multiplicació i 7 de vosaltres la vau aconseguir resoldre en els cinc minutets que ens quedaven. Com que no podem anar per la vida amb aquestes presses avui us presento una activitat similar, però amb molt més temps per trobar la solució. Sereu capaços de descobrir tant el valor dels sumands com el del resultat?

Recordeu que totes les boles del mateix color representent una mateixa xifra, per tant a l’operació només hi ha tres xifres diferents i una de les tres es repeteix quatre vegades, Déu n’hi do!