Tastet d’estadística

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

Aquest curs no deixarem l’estadística per al final, que després sempre queda coixa, sinó que la tractarem durant les darreres setmanes del segon trimestre i com que això suposa que la podem encarar amb una certa tranquil·litat, passem a comentar tot un seguit d’enllaços que ens permetran començar a treballar des de zero per arribar amb una miqueta d’esforç i temps, a un nivell d’allò més bo.

Potser la més senzilla i que ens porta més de la mà és l’activitat Frequency Tables que trobarem a l’apartat Math Games de la web de Science Kids. Com podeu deduir del seu nom està en anglès, però com que el vocabulari és simple, és molt visual i comença des de la recollida de dades, no ens hauria de suposar cap problema.

Seguint en la mateixa línia, és a dir, explicacions ben seqüenciades i en anglès, passem a la pàgina de la BBC. Aquest cop GCSE Bitesize, a l’apartat Data Handling, ens ofereix un molt complet índex que ens permet accedir primer a explicacions i activitats per passar després als tests i comprovar la comprensió del tema. El nivell del llenguatge en aquest cas és més alt que en la web anterior, però paga realment la pena fer l’esforç. Si aconseguiu seguir les explicacions, assimilar-les perfectament i fer les activitats correctament, us puc assegurar que el premi serà assolir un nivell que us permetrà tenir uns resultats espectaculars a l’examen del tema.

Els altres dos enllaços ens permeten introduir-nos en la creació de gràfiques amb ordinador. Data Grapher d’Illuminations ens demanarà el títol del gràfic, les etiquetes dels eixos de coordenades i les freqüències absolutes de les opcions. un cop introduïdes ens dibuixarà i imprimirà la gràfica.

Un procés semblant, però amb més opcions i per tant amb uns resultats més impactants el trobem a Create a Graph, de Kid’s Zone. Després d’una mica de pràctica amb aquests dos programes ja estareu llestos per fer el salt a un full de càlcul que és la millor eina per treballar aquest bloc del nostre currículum

Tots els enllaços anteriors, tal com indica el títol de l’article, no són sinó un tastet introductori a l’estadística, per aprofundir una mica més hauríeu de recórrer a articles anteriors com ara Treballem amb gràfiques, de juny del 2010. Quadern d’estiu 5 – Estadística de juliol del mateix any o Qd’E2011 – Atzar i estadística de l’estiu passat.