Jornades culturals – Mitch Resnick

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

Mitch Resnick és el director del Lifelong Kindergarten group del MIT Media Lab i per tant el pare de l’Scratch. És totalment lògic que acabem aquesta petita sèrie d’articles d’informació i divulgació dedicada al seu programa amb la conferència que va pronunciar a TEDxBeaconStreet 1.0, una nova plataforma del grup TED, l’any 2012.

Si voleu tenir una transcripció escrita de la conferència la podeu trobar tant en anglès com en castellà. Si voleu veure el vídeo original, fer que us permet un més gran grau d’interacció aneu a TED.com.

Jornades culturals – Manuals i tutorials d’Scratch

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

Arribem al quart article dedicat a l’Scratch i tal i com vam comentar a l’anterior entrarem en matèria d’una forma més aprofundida. Per aconseguir-ho, res millor que visitar els dos recursos típics a l’hora d’aprendre el funcionament de qualsevol estri o tecnologia, els manuals i els tutorials.

Sembla que la millor idea fóra començar per les pàgines d’ajuda del MIT, que són francament bones, però exigeixen un domini de l’anglès que no tenen ni tots els alumnes, ni tots els mestres, ni tots els pares.

podomaticPassem doncs al català i aquí podem destacar un parell de recursos, el més bàsic són les Targetes Scratch traduïdes al català per Eugeni Catalán, professor, enginyer i fundador d’Scratch Català. Una passa més enllà ens trobem el manual Programant amb Scratch de l’Escola Pia de Granollers.
També en català, però molt allunyat de les necessitats de primària ja que està orientat als mestres, trobem el curs Introducció a l’entorn de programació Scratch.

Si passem al castellà i concretament a les pagines d’Eduteka, podrem trobar les Guies de referència de les tres darreres versions del programa. Cal recordar que a l’escola estem utilitzant la 1.4

Tornant a l’anglès afegirem quatre recursos més a l’esmentat en iniciar l’article:
Podomatic amb vuit vídeos a l’hora d’escriure aquest article, que ens ensenyen com fer les primeres passes amb el programa.
Basic Scratch amb tot un seguit de lliçons amb exemples, tasques a fer i fitxes pels mestres.
Greenbush Technology Studies, una pàgina molt completa que combina manuals, tutorials i forums.
Teach ICT – Scratch amb tot un seguit de vídeos que ens expliquen la creació de diversos jocs.

Jornades culturals – Els nostres projectes

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

Aquesta darrera setmana i la propera anireu participant tots durant una hora i mitja al taller d’Scratch. El treball a fer ja el coneixeu tots, fer una petita animació on hi hagi diàleg i moviment.
A hores d’ara molts ja heu encetat els vostres mini projectes i alguns els heu enllestit, per tant ja va sent hora de penjar-ne els que estan acabats per tal que els pugueu veure a casa. Aneu a la pàgina que com usuari d’Scratch té la nostra escola i en podreu gaudir tot i que no tingueu aquest programa instal·lat al vostre ordinador.

Els que encara s’esteu barallant amb els projectes també podeu fer un cop d’ull per tal de veure com han resolt els vostres companys el problema de l’animació.
Els que ja se n’heu sortit, si us ha picat el cuquet i voleu aprofundir més en el funcionament del programa espereu al proper article on parlarem de la documentació existent sobre l’Scratch.

scratchcesar

Jornades culturals – Què podem fer amb l’Scratch

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

Després de sentir les virtuts i possibilitats de l’Scratch és fàcil preguntar-se, però realment que puc fer amb l’Scratch? I la millor manera de respondre és mirant els exemples que acompanyen la versió del programa que tenim instal·lada a les escoles i cercant-ne d’altres per internet.pillacuques

Podem començar anant al Taller de Creació de Videojocs de l’Escola Projecte amb 7 exemples creats pels alumnes de quart d’aquest centre. Trobarem nou més a Escola Projecte – Curs 08-09.

La tercer visita ens portarà a la pàgina d’Eduteka dedicada a aquest llenguatge de programació, on a banda de molts exemples també podrem trobar la versió 2.0 d’aquest programa.

I acabarem amb la pàgina Crear Jocs amb Scratch de l’Escola Pia de Granollers amb set jocs que fan força patxoca.

Jornades culturals – Presentació de l’Scratch

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

Enguany el taller de matemàtiques que tots els anys fem a les jornades culturals s’ha centrat en un llenguatge de programació, l’Scratch. Per tal que pares, mestres i alumnes coneixeu aquest llenguatge hem penjat tres vídeos que podeu trobar a l’Edu3.cat i que exposen de forma molt clara que és i que es pot fer amb aquesta eina.

El primer vídeo ens explica com a l’Escola Projecte de Barcelona es fa servir l’Scratch per a treballar les narracions interactives, és a dir allò que tots coneixem com a videojocs. Edu3.cat

Edu3.cat

El segon ens ofereix una entrevista a La Carlota Bujons i el Frank Sabaté, dos mestres de la mateixa escola, que ens expliquen que és l’Scratch, amb quins alumnes el fan servir, quina mena de tipologia d’activitats treballen…
Acabem amb un vídeo on els que parlen són dos alumnes de cinquè, la Jara Puig i el Marçal Perramon. Edu3.cat

≈ π curiositats (3 curiositats)

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

El proppassat dimarts dia 18 vam barallar-nos amb unes capses cilíndriques i un CD per tal de descobrir de forma experimental la relació entre la mesura del diàmetre d’una circumferència i el valor de la seva longitud. Si recordeu, després d’introduir totes les dades a un full de càlcul, vam veure que el perímetre de la circumferència era lleugerament superior al triple del valor del diàmetre i finalment vam esmentar el valor exacte d’aquesta relació i el seu nom, π, un dels més famosos al món de la matemàtica.
Avui toca recordar aquest tema amb un parell de vídeos, el primer dedicat a recordar el π day, que també vam comentar a classe i el segon a un nen de 8 anys, que es capaç de recordar els 100 primers decimals de π.

I si us penseu que ja ho heu vist tot aneu equivocats. Al darrer vídeo podem veure l’entrevista feta per David Letterman a Daniel Tammet on descobrim que aquest darrer ha memoritzat els 20.000 primers decimals de π.

Fórmula de l’amor etern: ensarronada o encert?

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

for_amor_etAvui les pàgines de La Vanguàrdia ens porten un titular i una notícia que no poden evitar sorprendre’ns força. Unos matemáticos afirman haber hallado la fórmula del amor eterno. Déu n’hi do! Que un fet com aquest sigui expressable mitjançant una fórmula ens porta a dubtar entre meravellar-nos de la capacitat de les matemàtiques per explicar qualsevol fenomen de la natura o l’empipament produït per aquesta absurda mania, que trobem molt sovint als anuncis més diversos, de pretendre donar un aire seriós i científic a qualsevol bestiesa pel fet d’afegir uns quants números a l’eslògan que ha de fer forat al nostre cervell de consumidor.
Ens trobem doncs davant d’un cas de proofiness, concepte creat per Charles Seife i que fa referència a l’art d’utilitzar falsos arguments matemàtics per provar que alguna cosa és certa o d’un algorisme impecable que aconsegueix determinar de forma exacta la durada d’una relació amorosa? Llegiu la notícia que us hem enllaçat a l’inici de l’article o aneu a l’original del The Telegraph i decidiu vosaltres mateixos i si el tema us sembla mereixedor d’uns minutets extra, us recordo que La Vanguàrdia ja va fer referència a aquest lligam entre amor i matemàtiques a un article anterior que comentàvem a Matemàtiques rosa.

Repte 27 – guanyadors

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

Enhorabona nois! Heu superat un autèntic record! La participació en aquest repte ha sigut molt alta i 17 heu aconseguit encertar si més no una de les incògnites que ens plantejava aquesta petita història. Llàstima que només quatre hàgiu aconseguit encertar la totalitat de les preguntes, sou els que esteu a la foto que acompanya aquest article.
Pel que fa a la solució i explicada de forma breu podríem dir que la situació de les dues amigues és la següent. Les sabates de la primera valien 200 €, un 20% de 200 és 40, li han rebaixat 40 i per tant ha pagat 160.
Les sabates de la segona valien 140 €, un 25% de 140 és 35, li han rebaixat menys euros, però ja valia menys i ha pagat 140 – 35 = 105, un autèntic “chollo”.

guanya27

IV Rua d’enigmes – guanyadors

Alumnes primària Alumnes secundària Adults: Pares / Mestres

Després d’un llarg cap de setmana de vent, fred i gresca, un dimarts amb el darrer enigma i un dimecres neguitós en espera de les correccions, ja podem posar les fotos dels guanyadors de la rua d’enguany. Enhorabona tants als guanyadors com a tots els que heu participat.

I vet aquí les solucions dels cinc enigmes que hem fet.

Enigma Solució
1 Una de les 10 xifres que surt a qualsevol mòbil és el 0 i ja sabem que passa en multiplicar qualsevol quantitat per aquest número. Per tant la resposta és una sola xifra, concretament zero.
2 8 trossos. Surten en fer dos talls perpendiculars de dalt a baix i un de costat.
3 Una de les possibles respostes és 51627384.
4 Si sumeu els components de tots els grups sense oblidar el Gran Barrufet us adonareu que no existeix cap resta de grup.
5 respost_cartes