536 – Tindrem sort?

Probablement durant els anys que portes a l’escola hauràs fet servir un joc de cartes semblant al que veus a la imatge del costat per fer jocs relacionats amb el càlcul i la numeració. Avui deixem de banda aquests temes però i ens centrem en la probabilitat, el contingut del segon tema d’aquest curs.
Si resulta que mai no has vist aquestes cartes caldrà que abans de contestar et familiaritzis amb tots els colls, que són 4 (oros, copes, espases i bastos), i amb les 12 cartes que els formen (de l’as al rei).

Probabilitat: primeres passes

El proppassat dia 6 d’octubre trobàvem a La Contra de La Vanguardia la següent declaració “Els nens consultaran enciclopèdies visuals i no textuals”. Toca doncs actualitzar-se i penjar un vídeo en comptes d’una explicació escrita.
Sobre el tema de la probabilitat n’hi ha força a internet però acostumen a ser filmacions de professors explicant el tema de forma monòtona i avorrida. Per trobar un vídeo amb vida, alegria i perfectament entenedor hem hagut d’anar-lo a buscar a Math Antics i això fa que sigui en anglès. Teniu però la possibilitat de posar els súbtitols en català tal com podeu veure a la imatge inferior… i si sou prou valents feu l’esforç d’escoltar l’original en anglès sense cap tipus d’ajuda.

I ara cap al vídeo, que ja toca.

Anumerisme sense complexos

Avui podíem llegir a l’Ara, a les pàgines dedicades a les ciències, un article anomenat Podem saber quins presos tenen un risc més alt de reincidir. El contingut del text es centrava en un punt que ja hem comentat d’altres vegades al bloc (The Forecaster, Matemàtiques policíaques, Matemàtiques i prediccions electorals…) la possibilitat que tenen les matemàtiques de predir amb amb un elevat percentatge d’encerts fets i accions futures. No és però aquest el punt que volem destacar avui, sinó una frase de l’entrevistada, Rosario Delgado, matemàtica i professora de la Universitat Autònoma de Barcelona, que vam trobar especialment colpidora i que reproduïm textualment: hi ha gent que pot arribar a dir, sense cap pudor, que de matemàtiques no hi entén. I qui no ho entén soc jo. Ningú diu amb orgull que no sap llegir. La gent no percep la utilitat de les matemàtiques.
Alguna cosa haurem fet malament quan un gruix considerable de persones es vanten d’aquesta mancança sense cap rubor. Capgirar aquesta situació és una feina que ens correspon a tots els que ens dediquem a l’ensenyament.

analfabets matemàtics

Compliquem el càlcul mental

D’articles sobre el càlcul mental en tenim un bon gruix i per tant només es justifica un nou article si aporta alguna novetat. Quina és? la dificultat, bé en forma d’operacions més complicades, bé en forma de joc que ens obliga a contestar ben ràpid si no volem perdre i quedar eliminats.
El nostre suggeriment pel primer grup és Le grand mur, una activitat en francès que ens plantejarà càlculs més difícils segons anem afegint maons al mur.
Del segon en trobareu tres. Una cursa de cotxes, on competirem amb d’altres jugadors i l’ordinador. Demolition division que ens enfrontarà a quatre tancs que intenten destruir-nos i Division, on tindrem tres minuts per destruir el màxim de boles possible.

Una autèntica joia

Comencem avui unes noves vacances que ens permetran recuperar un costum que darrerament teníem oblidat, les recomanacions. Avui però no seran en forma de llibre, sinó de web. Una web que destaca molt per sobre de qualsevol altre que hàgim pogut comentar al llarg dels anys de vida d’aquest bloc.
Es tracta de Mati y sus mateaventuras, un bloc amb una llista de reconeixements immillorable: Premi al Mejor Blog als premis 20Blogs 2011, Premi al Mejor Blog de Educación dels premis Bitácoras.com 2011, premi PRISMA 2013 al mejor sitio web de divulgación científica
El bloc, creat per Clara Grima, doctora en matemàtica per la Universitat de Sevilla, presidenta de la Comissió de Divulgació de la Reial Societat Matemàtica Espanyola i professora titular de Matemàtica Aplicada a la Universitat de Sevilla, és una autèntica joia. Els seus personatges Mati, Sal, Ven i Gauss ens porten del bracet per tot un seguit d’aventures que fan que les matemàtiques es converteixin en contes meravellosos, fantàstiques aventures i reptes estimulants.
S’hi podeu passar no hores, sinó dies sencers navegant pels seus articles i si encara no en teniu prou podeu comprar els llibres que ha publicat conjuntament amb Raquel García Ulldemolins.

Taules de proporcionalitat

La millor manera d’acabar d’entendre que són les magnituds proporcionals és amb les taules de proporcionalitat. Veure com en canviar els valors de la primera també ho fan els de la segona ens permet veure ben clarament el lligam que les relaciona. Avui per tant us poso quatre enllaços a pàgines on hi surten aquestes taules.
La primera, Didacmatic Primaria, ha estat creada per Juan García Moreno, mestre de matemàtiques multipremiat i que desenvolupa la seva tasca a Lebrija.
La segona, Proporcionalidad y porcentajes: Magnitudes directamente proporcionales, correspon a Editorial Anaya.
La tercera, Escalas y proporciones – 1 és de Genmagic.
La darrera, Magnitudes directament proporcionales, és com Genmagic un altre habitual del nostre bloc, El Tanque Matemàtico.

Magnituds proporcionals

Las aventuras de Troncho y Poncho són un conjunt de vídeos realitzats pels germans Ángel y José Luis González i que no només tracten de matemàtiques, sinó també de física i tecnologia. Els podeu trobar tots a Angelitoons i avui com és lògic, ja que encetem el tema 6, us penjaré el relacionat amb les magnituts proporcionals.