El último día, de Maldita Nerea

En la cançó El último día del grup Maldita Nerea, he trobat un tros de la lletra que fa referència a la guerra de Troia; aquest és el fragment:

“El último día que fuimos amigos pero al revés,
comprobamos como no puede valer
con la antorcha de un traidor para incendiar Troya,
porque Troya decidió que no iba a arder.

Y el rumor no tuvo mucho más que hacer, me acuerdo bien,
y aprendí que hay cosas que es mejor perder.”

La guerra de Troia va ser un famós conflicte entre grecs i troians i a L’empremta hi ha una colla de cançons que l’esmenten.
Tot va començar amb el rapte d’Hèlena, la noia més bonica del món segons el Judici de Paris, que era l’esposa del rei d’Esparta, Menelau. Paris ja considerat el fill del rei de Troia, el nou príncep, es va enamorar perdudament i va ser el culpable del rapte d’Hèlena. La guerra va ser molt llarga i no hi havia manera que els grecs poguessin accedir a la ciutat de Troia, ja que aquesta tenia unes muralles molt fortes i impenetrables. Ulisses va tenir l’idea d’enganyar els troians fent-els-hi creure que s’havien rendit. Van construir un cavall de fusta molt gran i així van guanyar la guerra.

La cançó fa referència a aquesta traïció: l’atac dels grecs d’una manera injusta i sense ètica. Això ho relaciona amb la ruptura amorosa, després d’haver intentat que tot torni a la normalitat , finalment , quan menys tu esperes, arriba el cop més dur: la traïció. El mateix que els va passar als troians abans que la seva ciutat fos incendiada.

Aquesta és la meva petita aportació i la primera vegada que escric a L’empremta d’Orfeu. Espero que vosaltres  trobeu més cançons en referents clàssics i que em comenteu aquesta !!!

Alba Vidal, 1r Batx. llatí i grec

INS Miquel Martí i Pol

Roda de Ter

Sueños de sirena, de Pegatina

La Pegatina és un grup de música de rumba catalana i ska fundat a Montcada i Reixac.

Té els seus inicis al 2003, no és fins al 2006 que s’oficialitza el nom de  ja que abans es feien dir Pegatina Sound System. En aquest any és quan els tres components del grup es plantegen anar més enllà i gravar un disc.

A finals del 2007 el grup ja compta amb sis components.  El 2009 i el 2010 són uns bons anys pel grup, que fa més de 200 concerts per tot el món, en festivals amb una gran afluència de públic i gires internacionals.  El recorregut és cada cop més espectacular i més ampli.

 

 

Sueños de sirena
que se caen por la escalera
de un viejo petrolero sin pudor.

La mujer en el balcón
quiere tener ventilador
antes de tirarse contra el suelo.

Y la luna sonríe mientras mira
las grandes tonterías que hacen útil mirar

Y la luna sube la marea
para que ahoguen sus penas los hombres en el mar

Con la garganta rota
de intentar morder las moscas
de vinagre por quererse aliñar.

Y tras la ventana
donde el ciego ya no anda
siempre queda aire que respirar.

Y la luna sonríe mientras mira
las grandes tonterías que hacen útil mirar

Y la luna sube la marea
para que ahoguen sus penas los hombres en el mar

Tras los matorrales
hay conejos infernales
que siempre piden más de lo que dan
Las niñas de la plaza
más calientes que una plancha
seducen al bastón del jubilao.

Esas viejas motos
que se mecen con nosotros
en esta humana tierra de robots.
Unas garrapatas
con todas sus artimañas
marcan territorio en un bull-dog.

Y la luna sonríe mientras mira
las grandes tonterías que hacen útil mirar

Y la luna sube la marea
para que ahoguen sus penas los hombres en el mar.

 

Quin referent clàssic hi trobeu? De qui ens parla? La vida de qui ens defineix i com la defineix? Creieu que concorda amb la mitologia?

 

Marta Verde

1r batx C

 

Més “Carpe diem”: Green Day i Dream Theater

Us presento dues cançons que vam esmentar la Natàlia i jo en comentar l’article de la cançó “Carpe Diem” de David de Maria. Ho vam fer perquè pensàvem que hi havia poques cançons amb aquest llatinisme, tot i que després vam comprovar que n’hi havia moltes, com aquesta. Espero que us agradin!

Aquestes cançons són de dos grups molt importants de rock: un és Green Day i l’altre Dream Theater.

Green day, juntament amb altres bandes del segell Lookout!, són els iniciadors del pop punk. A més se’ls atribueix la reactivació del punk rock al 1994 amb l’àlbum Dookies.

Photobucket

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rG_FAVn1Nh0[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ciqZ6bGRARA[/youtube]

El grup Dream Theater el van formar dos estudiants de l’institut de música de Berklee. El quintet va començar a gravar algunes maquetes i varen editar The Majesty Demos. Aquesta maqueta va tenir molt d’èxit, ja que se’n van vendre més de 1000 en els primers sis mesos. Però desgraciadament, un grup de Las Vegas que ja es deia també Majesty va obligar el grup a canviar de nom. Va ser llavors quan Dream Theater va néixer, en honor a un antic cinema de Califòrnia.

Photobucket

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=30Xv_NFXOn8[/youtube]

Com que ja hem treballat a fons el llatinisme carpe diem, us deixo dues cançons relacionades amb aquest llatinisme. Mireu els vídeos i llegiu les lletres per tal de practicar l’anglès.  Com tracta el tòpic cada cançó? Ara vosaltres podríeu trobar més cançons amb altres llatinismes?

Andrea Muñoz Rodríguez 4t ESO

Ulisse Coperto Di Sale, Lucio Dalla

Escolta amb atenció aquestes dues cançons de Lucio Dalla i després respon a les preguntes de més avall:

Vedo le stanze imbiancate
tutte le finestre spalancate
neve non c’è, il sole c’è,
nebbia non c’è, il cielo c’è!

Tutto scomparso, tutto cambiato
mentre ritorno da un mio passato
tutto è uguale, irreale
sono Ulisse coperto di sale!

E’ vero la vita è sempre un lungo, lungo ritorno
ascolta io non ho paura dei sentimenti
e allora guarda, io sono qui,
ho aperto adagio adagio con la chiave
come un tempo
ho lasciato la valigia sulla porta
ho lasciato la valigia sulla porta.

Ho guardato intorno prima di chiamare, chiamare
non ho paura, ti dico
che sono tornato per trovare, trovare
come una volta
dentro a questa casa
la mia forza
come Ulisse che torna dal mare
come Ulisse che torna dal mare.

Una mano di calce bianca
sulle pareti della mia stanza
cielo giallo di garbino,
occhio caldo di bambino!

Tiro il sole fin dentro la stanza
carro di fuoco che corre sul cuore
perchè ogni giorno è sabbia e furore
e sempre uguali non sono le ore!

Voglio dirti
non rovesciare gli anni come un cassetto vuoto,
ascolta
anche i giovani non hanno paura di un amore
e mai, mai, mai strappano dal cuore i sentimenti
io ti guardo
la tua forza è un’ombra di luce
la tua forza è un’ombra di luce.

La mano affondata nel vento del vento…
aria calda, urlano quelle nostre ore
strette in un pugno
urlano come gli uccelli,
i sassi si consumano, non si consuma la vita
la giornata è uguale a una mano che è ferita
io sono Ulisse al ritorno
Ulisse coperto di sale!
Ulisse al principio del giorno!

I ara Itaca!:

Acabem de veure el tema de la geografia grega i hem llegit una adaptació de l’Odissea d’Homer, Les aventures d’Ulisses, quìnes referències clàssiques trobeu en aquestes dues cançons de Lucio Dalla, recentment traspassat? Per què el tema d’Ulisses és tan recorrent en la música? Què té Ulisses de modern? Si no us ho creieu, mireu i escolteu, no us oblideu de comentar la cançó que més us ha agradat i la que millor reflecteix l’Ulisses homèric!

Margalida

Lacrimosa, de la música clàssica al rock gòtic

Mozart va néixer a Salzburg (Viena) el 27 de gener del 1756 i va morir el 5 de desembre del 1791. Fou un compositor austríac de música clàssica. Probablement el més prodigiós, les seves primerenques gires per Europa el van fer famós i el van familiaritzar amb els estils musicals europeus, que després va sintetitzar a les seves obres.

Jo us parlaré, en el meu primer apunt en un bloc, sobre Lacrimosa (Requiem) una de les obres de Mozart. La Missa de Rèquiem és una obra de Mozart basada en els textos llatins per al Rèquiem, és a dir, l’acte litúrgic catòlic celebrat després de la mort d’una persona, es tracta de la dinovena i última missa escrita per Mozart ja que  va morir abans d’acabar-la.

Lacrimosa és un grup de rock gòtic alemany, influït per Mozart, que també té aquest Rèquiem dins Angst 1991:

Quina versió us agrada més la clàssica o la gòtica? Heu entès la lletra en llatí del Rèquiem de Mozart? Què tenen en comú les dues versions?

Què vol dir Lacrimosa? Per què es diu Lacrimosa el grup alemany de rock gòtic?

Imad Tamara
4t ESO Lingua Latina

REFERENTS CLÀSSICS EN LA MÚSICA ACTUAL