Aquest any 2015 he tingut l’oportunitat d’aprendre una fantàstica llengua com és el grec. Sempre quan comences una llengua estàs angoixat, és tot nou i diferent, desconegut, però poc a poc vas millorant, la llengua et va captivant i tu, senzillament tens ganes de seguir aprenent.
Aquest primer trimestre de grec el vam començar aprenent-nos l’alfabet, si més no, l’ordre. Quan ja tots teníem l’alfabet dominat, vam entrar en la dificultat d’escriure les lletres en majúscules i en minúscules, i estic segura que a més d’un els va portar un mal de cap, no era pas senzill! Pocs dies més tard de començar a poder escriure les lletres sense tanta dificultat, tot i que encara n’hi havia, vam centrar-nos en el que per a mi, és la part més difícil del grec, llegir. Quan la professora et posa davant unes oracions escrites en grec i ella te’n llegeix la primera, tu no hi veus cap mena de relació entre el que ella acaba de pronunciar i el que tu tens escrit al llibre. El primer contacte amb la lectura és complicat, però quan ja et diu com es pronuncia cada lletra, vas entenent millor que sí que hi ha relació entre el que es llegeix i el que està escrit. El joc d’etimologies i la pervivència del grec en diferents llengües actuals per al Dia Europeu de les Llengües ens va ser cabdal per aprendre a llegir en grec i adonar-nos que sabíem grec sense saber-ho (periodista, ginecòleg…). Vam començar de seguida amb oracions fàcils, tot i que no n’hi ha cap de fàcil, totes són molt profundes de forma i de contingut, ja que estàs llegint oracions que van ser escrites a la Grècia Antiga, i és una responsabilitat i tot un repte, però tots hem aconseguit sortir-nos-en. Com ja portàvem un més de classe i havíem avançat força vam dedicar una setmana a la mitologia grega, i confesso que és la part que més m’agrada. La mitologia grega és fascinant, el llibre t’ho explica d’allò més bé i et sents realitzat de poder llegir els noms dels déus com realment s’escriuen i no amb la traducció que cada país ha fet d’ells. Quan vàrem acabar la setmana de la mitologia, vam entrar en la gramàtica, l’aterridora gramàtica. Casos, declinacions, esperits aspres, esperits suaus, accents circumflexos… a la majoria del alumnes això no els sonava gens ni mica. Primer vam aprendre que hi ha cinc casos però que el primer trimestre de grec només n’estudiaríem tres i en singular. Vam començar amb el nominatiu i l’acusatiu semblava que tothom ho havia entès força bé, vam estudiar els esperits, però la posició dels els accents els vam deixar apartats, eren d’un nivell superior i ja els estudiaríem més endavant. Vam introduir el cas genitiu a la llista i semblava que aquest costava una mica més, però ho vam entendre força ràpid. I ja, per acabar el que s’aprèn en el primer trimestre de grec, vam començar a traduir. Traduir costa, i requereix molta concentració i temps, no és fàcil, però no és gaire complicat si hi poses interès i et dediques a analitzar bé les oracions i buscar totes les paraules al vocabulari. Si no practicaves cada dia una mica de lectura i una mica de traducció, era molt fàcil que et quedessis encallat allà i no poguessis seguir entenen gaire més.
En aquesta assignatura al igual que a llatí, tenim una eina digital que ens ajuda a fer activitats i a seguir millor el temari, al mateix temps que vas aprenent diverses coses que potser només amb el llibre o l’explicació de classe no t’havia quedat clar. Aquesta eina és el Moodle, jo mai no havia treballat amb Moodle abans, així que m’està costant acostumar-me a utilitzar-lo dia rere dia. El Moodle té un qualificador, que et puntua del 0 al 100, evidentment un 0 és un 0 i un 100 és un 10; et puntua segons les activitats que vagis fent, si les fas totes i a totes treus la màxima nota tindràs un 100 i si no en fas cap tindràs un 0, tot i que no es tracta d’extrems, la majoria ens movem entre el 70 i 80. El Moodle cada dia et planteja activitats diferents, n’he vist i comentat moltes de geografia grega, amb unes imatges, unes vistes i una informació molt interessant que ha fet que les meves ganes per viatjar a Grècia anessin augmentant cada cop més. Grècia mostra unes platges cristal·lines i d’ensomni, unes cases blanques molt característiques i unes postes de sol de pel·lícula. A part del Moodle tenim altres maneres digitals d’aprendre grec, com són els diversos blocs que hi tenim a l’abast (23 blocs de clàssiques de l’IPM!): hi ha un bloc de cinema, un bloc on es comparteix música actual que fa referències als clàssics, un bloc d’etimologia grecollatina i altres blocs amics que sempre podem consultar. El millor d’aquests blocs a part de que sempre aprens alguna cosa nova, és, que els qui t’ensenyen són els teus propis companys! Cada alumne és lliure de fer un apunt personal sobre allò que ell o ella trobin interessant i ens ho comparteixen a nosaltres perquè puguem opinar sobre el tema, ho trobo fantàstic! També se’ns ha donat l’oportunitat de participar en un concurs de fotografia d’Instagram, el concurs és sobre els grecs i la llum, i qui vol participar només ha de fer una fotografia de reflexió i/o refracció de llum i penjar-la a l’Instagram. Hi ha fotografies realment boniques, trobo que val molt la pena participar-hi.
Jo, aquest any, en l’examen de grec del primer trimestre he tret un 10, com sempre diu la nostra professora de clàssiques χαλεπά τὰ καλά (les coses belles són difícils), i és totalment cert, quan alguna cosa val la pena i t’esforces per aconseguir-la la satisfacció que tens quan les aconsegueixes és plena, i no em cansaré d’esforçar-me per allò que crec que és millor per a mi, i l’examen de grec és només un exemple, tot el que és bonic i allò que et fa feliç és difícil d’aconseguir.
Per acabar, m’agradaria esmentar que el grec és una llengua que mai no m’havia cridat l’atenció i des que hem començat el curs i les classes de grec em té enamorada. M’ha captivat per complet, sento molta intriga per aquesta nova llengua, i sens dubte la tornaria a triar si hem donessin l’oportunitat de tornar a triar les meves optatives de batxillerat. També animo a tots aquells que dubtin entre fer grec i no a que l’agafin. Aprens moltíssim i saber més sobre etimologia i cultura com la dels grecs sempre va bé. Són la nostra herència cultural i una baula per afrontar el nostre futur!
EROLA SUCH TORMO
1r Batx. Grec
Pingback: Sí, jo estudio llengües clàssiques | Aracne fila i fila
Este, mi primer trimestre de Griego..
Sinceramente nunca tuve el Idioma Griego como materia pero destaco en mi que siempre me intereso y tuve aficiones relacionadas con la cultura mitológica griega, ya sea leyendo libros, vinculándome con enseñanzas, buscando información sobre los dioses que componen tan linda cultura.
Mi primer trimestre no fue el mejor, pero fue mejor de lo que pensaba, ya que para era todo una odisea aprender griego, adaptarme un poco al catalán para entender las clases, pero me fui adaptando como pude, y si, soy un poco vago, pero esa es mi conformidad, porque aunque desapruebe lo que sea, no significa que no sepa sino que no era el momento de aplicar lo que se, porque al final se lo que se y algunos exámenes no me quitan lo que se.
Fue un trimestre duro pero lindo, de lo poco que escuche, aprendí muchísimo sobre Grecia, su vocabulario (destaco que me aprendí el alfabeto griego en una noche, super feliz, me siento mas culto ahora), frases interesantes, ver como eran y vivían los antiguos mortales, pensadores, supuestos dioses, etc.
Es el primer trimestre, no es el ultimo, se que se puede mejorar, y todavía tengo varios meses para sacarme de encima esta materia y llenarme de la sabiduría que me va a dejar el recorrido.
A l’igual que l’any passat he tornat ha escollir llengües clàssiques, com a repetidor ja tenia una base de les dues matèries. Aquest any hem continuat amb un model semblant al de l’any passat, els dos exàmens m’han anat bé encara que queda molt camí per a la perfecció crec que estic en bon camí. Aquest trimestre hem fet moltes activitats didàctiques ens feien sortir de la monotonia i feien que les assignatures clàssiques agafessin un valor mes transcendent del que te. Aquest trimestre m’ha resultat difícil compaginar el Moodle amb la resta, ja que li vaig donar molta importància a l’examen restant-li hores i importància al Moodle. Per la resta, el trimestre a mi m’ha agradat molt.
Personalment el que més em va impactar del grec va ser la relació tan estreta que manté amb la nostra llengua. Mai hagués dit que una llengua antiga que sembla tan llunyana conforma el 30% del meu idioma matern i que sense assebentar-me’n ja sabia moltes coses!
La traducció és una cosa totalment necessària quan estàs estudiant una nova llengua perquè encara que no ho comprenguis tot al mil·límetre, el teu subconscient es va impregnant de definicions, de pronunciacions i sense ser-ne conscient el teu nivell de compresió (no només en grec) va augmentant progressivament. Traduïr no és pas allò que se’m dona millor, però la veritat, és que és la tasca que més satisfacció em proporciona. Quan entens el contingut del que estas llegint i comences a llegir entre línies i acabes sabent allò que volia ser tranmès fa potser més de 2.500 anys… és una sensació increïble!
El que em sembla més complicat de tot plegat és la part gramàtica. Jo no tinc pas una base ferma en gramàtica i em costa moltíssim l’anàlisi de frases i oracions, per a mi és tot un repte. Gràcies a estudiar grec, estic reforçant alhora la meva base d’anàlisi sintàctica en català, i tot i que sigui la part més pesada pel meu gust, és una part de la llengua de la qual no pots prescindir. Estic aprenent gramàtica grega i a la vegada catalana (i castellana) i em sembla algo molt positiu (no només per les notes sinó per mi mateixa).
Allò que més m’entusiasma és la mitologia. És un món que sempre ha cridat la meva atenció, no ho havia estudiat mai a nivell acadèmic però sempre que escoltava algo relacionat amb la mitologia per la televisió o bé veia algun article els ulls se’m posàven com dues taronges! Confesso que sóc una enamorada de l’art, i la mitologia juga un paper clau en les obres més destacades de la humanitat, per això m’encanta poder reconèixer els déus en les pintures i les seves històries i llegendes, és el tema que més desperta el meu interés i la meva curiositat.
Pel que fa a la manera de treballar que utilitzem, he de reconèixer que preferiria ser més “tradicional”. Mai m’ha agradat treballar amb eines com l’ordinador o l’Internet, m’agradaria més que tot fos a paper escrit a mà, però és interessant que aprenguem a utilitzar les eines que estan conformant en nostre món contemporani. El Moodle m’estressa una mica ja que s’acumula molta feina i només veure-ho em trasbalsa però bé, és el que hi ha!
En general estic contenta dels resultats de la classe i els meus resultats personals, crec que les classes són molt productives i que hem de continuar així i agafar-ho amb les màximes ganes possibles!!
Xaipete!!
Aquesta primera avaluació de grec m’ha agradat. Sento que he après moltes coses. Com bé a dit l’Erola, vam començar amb l’alfabet grec, a mi personalment em va costar una mica d’ acostumar-me a les lletres gregues, ja que fins al moment havien sigut desconegudes per a mi i per tots els companys a classe. Després vam començar a llegir, va ser magnific poder enllaçar les lletres gregues amb la pronuncia, ja que a primera vista semblava impossible de poder llegir aquelles lletrotes. Una de les coses que més m’han agradat de l’assignatura i espero que ho siguem fent ha sigut la part del llibre que tracta de l’etimologia. M’ha agradat molt, ja que es una de les parts del grec que més és possible enllaçar el grec amb la nostra llengua de l’actualitat.
Respecte al moddle hem va costar bastant adaptar-me al sistema que tot es controles pel moodle ja que mai havia fet servir aquesta eina i em va causar problemes els primers dies quan havia d’enviar els primers comentaris ja que em feia un embolic amb les tasques i els comentaris. Per sort, amb el pas dels dies vaig anar agafant el punt de saber controlar el moodle i poder portar les tasques al dia, i avui dia puc dir que ja controlo el moodle perfectament i és una eina que m’agrada molt ja què pots anar controlant personalment les notes i posar-te les piles si veus que et quedes enrere.
Puc dir que quan vaig triar les optatives de batxillerat anava amb una mica de por amb el grec ja que era una llengua que mai m’havia interessat gaire, que sempre havia sigut d’aquelles llengües que li tenia una mica de respecte per ser una llengua tan elaborada i sobretot pel canvi de pronúncia i d’alfabet. Però avui dia em sento orgullosa d’haver triat el grec ja que ha sigut interessant aquest primer trimestre enriquir-te d’una nova cultura i una nova llengua i m’ha semblat profitós ja què penso que he après moltes coses de temes variats, com podria ser de mitologia, etimologia, l’alfabet, la geografia grega… i que m’ha provocat tenir més ganes de saber més coses.
Χαιρετε!
Què és el que opino sobre el primer trimestre de grec?
Al principi, abans de començar Batxillerat, no n’estava segura de fer si el social o l’humanístic, segons el que em pogués anar millor per un futur, en el que em vull dedicar, que és dret.
Vaig tenir molts dubtes també, a l’hora de decidir si fer matemàtiques o començar un nou repte com és el grec. Però al final després de donar tantes voltes al cap, em vaig decantar per una llengua clàssica i ja que feia llatí, i vaig pensar i… Per què no, intentar fer també grec?
Des d’un principi no em va costar, ja que prestava molta atenció a cada classe, per no “perdre el fil”, perquè si em despistava ni que fos un segon, podia no entendre res de gramàtica, exercicis… Però en general des del primer instant em va agradar, pel fet de que en el meu cas, tot el que sigui aprendre noves llengües i que m’interessin, m’encanta!
En aquest primer trimestre, al ser un gran canvi de la meva anterior escola a aquesta, tot a sigut molt estrany, ja que tot és nou i s’ha de començar de cero amb els conceptes que ja en sabia, però de grec no sabia gens! El que em va fer posar-me les piles i fer-ho tot i intentar o tenir-ho tot al dia.
El que ha sigut una mica complicat per falta de temps, però què poquet a poquet he anat aconseguint , a més una gran forma d’aprendre ha sigut com estem fent-ho, jugant i utilitzant eines com “Kahoot” o jocs com “El gran dictat” , i el què em fa gràcia és que fa tres mesos no en sabia res i ara lentament aprenc moltes coses, per això, espero aprendre moltíssim i anar millorant, car m’estic esforçant i m’interessa molt la cultura clàssica tant sigui mitologia com gramàtica o traducció!
“ESTUDIAR GREC ÉS CONÈIXER PROFUNDAMENT TOTS ELS SEUS SECRETS
“És superficial dir que les llengües clàssiques no serveixen per a res.”
És superficial dir que les llengües clàssiques no serveixen per a res. En molts casos , potser no són útils per a dedicar-se a elles, però serveixen , i de molt, com a instrument. Per exemple, estudiem anglès per entendre’ns en aquesta llengua , no per dedicar-nos.
Des del meu punt de vista, els estudis clàssics són molt útils per a la construcció del propi pensament. Per tant, no serveix de res parlar bé si no sabem què dir.
Sóc una estudiant de 17 anys, cap els 18, és el meu primer any de Grec. M’agrada tant estudiar, en concret el Batxillerat, que he repetit!! M’ho miro sempre com una oportunitat, des d’un punt de vista optimista i mai com un fracàs. I realment, estic orgullosa d’haver decidit a últim moment si volia passar a segon de batxillerat amb dues suspeses o repetir i començar de nou. Explico això, per què si no hagués pres aquesta decisió, no hauria conegut i seguiria amb la ignorància que molts avui en dia tenim sobre les llengües clàssiques i seguiria pensant per influència que no et porten a cap direcció, a cap utilitat, etc.
Per tant, fent una reflexió sobre diguem que la “hipòtesis” plantejada sobre aquest trimestre :per què Grec i no Matemàtiques ? “ He arribat a unes conclusions. S’ha de dir, que porto només un trimestre de Grec, però és suficient per veure que estudiar grec és conèixer profundament tots els seus secrets.
Per començar, el grec t’ajuda a organitzar el teu cervell. Requereixen un estudi profund de la lògica lingüística. I una conseqüència important és la disciplina mental que es desenvolupa i el nivell d’organització cerebral que s’obté. També, estudiar grec, et facilita a la hora de raonar i d’expressar el propi pensament.
El grec, m’ha ajudat i m’està ajudant a entendre i a estudiar en altres llengües. Avui en dia, els idiomes “moderns” s’estudien amb molts pocs coneixements gramaticals: tendeixen fonamentalment a la conversa.
Després, el grec ha posat el meu cervell en contacte amb el coneixement, amb el coneixement d’unes cultures mil•lenàries. Aquest contacte, es produeix, essencialment, a través de la lectura. I llegir tota aquesta riquesa cultural, contribueix a recuperar la capacitat de contemplació.
Finalment, després de donar les meves raons sobre que m’ha aportat estudiar Grec m’agradaria donar una valoració personal sobre com he rebut aquest aprenentatge. Nosaltres aprenem aquesta assignatura des d’una forma molt més dinàmica, més pràctica. Utilitzem una eina molt útil , el Moddle. Utilitzar aquesta eina per estudiar, des del primer dia em va cridar l’atenció, em va agradar. La nostra professora, Margalida, ha trobat una forma molt dinàmica, que diguem que no la fa tant avorrida, si no, més divertida i senzilla. Sincerament, sé que de part meva, podria haver possat més però estic satisfeta, i molt.
Aquest ha sigut el meu primer trimestre de grec! Realment, quan començava el curs, no sabia ben bé a què m’enfrontava i d’alguna manera, tenia una mica de por. Por perquè per mi el grec era una llengua totalment desconeguda i no sabia com m’aniria.
Com ha dit la meva companya Erola, vam començar pel principi: l’alfabet grec. A poc a poc vam anar avançant, potser amb algunes dificultats (com és normal) però sempre ens vàrem poder sortir. Finalment, després de 3 mesos de dur treball hem acabat llegint i traduint frases que van dir els antics grecs; cosa que al principi em resultava impossible!
No només m’he introduït en una nova llengua, sinó que també una nova forma de qualificador i de deures: el Moodle. El Moodle és una eina que mai havia utilitzat, i crec que va força bé, ja que gràcies al Moodle pots saber els treballs que has de fer i saber com vas de qualificació. Crec que és bastant útil i ho recomano!
Per acabar, m’agradaria agrair a la Lida l’esforç que ha fet per incorporar tant a la gent que mai havia fet grec, com a la gent que sí i ser tan bona professora!
Per mi, ha sigut un trimestre d’aprenentatge però sobretot per adonar-me compte que el que em deien molts dels meus amics que el grec no em serviria per, era mentida! La Lida, m’ha ensenyat que el grec és la base de moltes de les nostres paraules i que sense ell no seríem com som actualment!
Xaipete!
Aquest curs una de les meves matèries és el grec, tot un món apart! Com he esmentat en l’altre comentari la meva integració en el grec va ser fàcil, perquè ja coneixia el moodle ( l’eina de treball ) de quart de la ESO, però com a llengua… es molt molt complexa i bastant complicada, però que té alguna cosa que m’atrau i m’agrada que he anat descobrint al llarg del curs, confesso que a principi de curs no m’agradava gens, la trobava molt difícil, i el que comprès es que al anar superant els petits sots em crea com una espècie de atracció cap aquesta assignatura!
Com diu la meva companya a principis de curs vam començar introduïm-nos al grec amb l’alfabet, que em va agradar estudiar-lo, perquè els exercicis memorístics són algo que m’agraden bastant, un cop sapigut l’ordre de l’alfabet, vam continuar amb l’escriptura que te bastanta complicació, però la grafologia és algo que m’agrada molt, m’agrada poder controlar diferents tipus de lletres, i considero que poder tenir el teu estil escrivint en grec, és com formar part de un petit univers. La tasca difícil va ser el llegir, jo encara tinc bastantes complicacions perquè no es gens fàcils, no es com el castellà que es llegeix tal i com s’escriu, no té res a veure el que es llegeix amb el que està escrit, però que es una tasca que poc a poc es va dominant, i que això produeix satisfacció. Desprès la cosa s’ha anat complicant més però que poc a poc es va assolint i opino que no es tan difícil com em pensava, només es qüestió sobretot d’escoltar, d’entendre i practicar.
Tant en grec com en el llatí, els criteris d’avaluació són els mateixos com he dit en l’altre comentari; penso que els criteris d’avaluació estan molt bé, les condicions són; treure un 5 mínim en el control i aquesta nota s’introdueix al moodle i fa mitja amb les tasques que hem hagut de realitzar al llarg del curs, confesso que a vegades el moodle pot ser una mica estressant, però que considero que es un favor per a nosaltres.
Com ha dit la meva companya en aquesta assignatura aprenem també dels nostres companys, ja que comentem els seus treballs, opino que això està molt bé ja que no només aprens del que tu fas individualment sinó del que fan els demes, i el que fa el conjunt de la classe, es podria dir que tots ens ajudem a tots, així pots aprendre de com escriuen els teus companys, pots observar i valorar diferents opinions i diferents tipus de formes de veure una mateixa cosa, pots ampliar la informació dels teus companys mitjançant els companys. També hem participat en un concurs de fotografia com diu la Erola, i recoman-ho a tothom que hi participi, jo l’any passat em vaig endur una sorpresa emportant-me el premi, potser aquest any se la endu algun de nosaltres!
Aquest trimestre ha sigut la primer toma de contacte amb l’assignatura, tot i que ha sigut dur, espero que el pròxim trimestre vagi millor, i es millori a nivell acadèmic i aspirem a més.
Xaipe!!!
Sembla ahir quan començàvem el trimestre, en el meu cas, amb companys/es nous/ves. La veritat és que la gent que estava estudiant grec que coneixia, o l’havia estudiat, ja m’ho van advertir: “El grec és una llengua clàssica bastant complicada, s’ha de captar tot a la perfecció”. Al principi, vaig pensar que no seria per tant, però a mesura que hem anat fent temes i temes i hem anat aprenent coses noves, me’n he donat compte de que no m’enganyaven.
El grec, per a mi, és una llengua semblant al llatí, però amb les seves coses. El que més m’ha agradat ha sigut l’estudi de l’alfabet. Des de que l’he après, moltíssimes coses em recorden a ell i veig lletres gregues per totes parts, com deia la Lida a principi de curs.
Pel que fa al tema de la manera de treballar, jo, personalment, no havia treballat mai una assignatura completament amb un ordinador. sempre utilitzàvem l’ordinador com a motor de búsqueda però tot ho fèiem en paper. Crec que la manera d’aplicar les eines tecnològiques en l’educació és un pas endavant per dir si als avenços i a la modernització de la societat. El moodle és una eina molt útil ja que a l’hora de fer les tasques es fa més entretingut i d’una manera més ràpida.
Per acabar, dir que crec que estudiar una llengua clàssica és tot un privilegi i que espero aprendre’n molt durant aquest curs.
Χαιρε!
Primer de tot, felicitar-te per aquest article. Sincerament, hi ha moltes coses en les que coincidim, però crec que de vegades perdo el fil conductor de les classes, perquè no sé quasi res de mitologia o geografia, i tampoc em paro a llegir els temes que hi ha al llibre.
He d’admetre que molta gent,m’havia advertit que grec sería molt díficil i que em costaria una mica. Jo vaig començar amb aquesta por, pensava que anava a suspendre l’assignatura, però el truc d’aprovar és mantenir el qualificador al dia i quan explica la Lida estar atents a l’explicació (encara que et tenti molt mirar l’ordinador). Així els examens són bastant fàcils perquè quasi tots els exercicis els hem practicat molt a classe.
La utilització de les eines digitals a classe, per mi, han estat molt útils perquè estic molt acostumada a fer servir els ordinadors per treballar.
Resumint,ha estat un bon trimestre i espero que sigui així més temps. Però volem fer més KAHOOTS!
Xaipete!
Quan vaig començar el curs, estava molt preocupada, era la primera vegada que feia grec. Començava una llengua nova, que tenia un abecedari nou el que havia no havia vist abans, una gramàtica totalment diferent. Em vaig asustar quan va dir que ens teníem que aprendre l’abecedari de memòria, pel dia següent, però quan vaig arribar a casa i vaig començar a memoritzar l’abecedari, em vaig a donar que era bastant fàcil. L’abecedari em va semblar molt interessant, i em va agafar ganes de poder aprendre més. I així amb tot lo que apreníem durant el trimestre, sempre que fèiem algú, tenia més ganes de seguir fent. Crec que a sigut una gran experiència, i espero que els següents trimestres sigui igual d’interesant.
A l’hora d’escollir l’itinerari, primerament, em vaig decantar pel batxillerat social. Aquest tipus de batxillerat en comptes de poder escollir el grec havia de fer matemàtiques. Passada la primera setmana de curs vaig veure que els números no eren el meu. M’havien parlat bastant bé del llatí i el grec de l’institut. Així que vaig decidir canviar-me a l’humanístic.
Vaig arribar a la classe i tots estaven bastant avançats. No em vaig entendre molt amb el Moodle però a poc a poc li vaig anar agafant la mà. El grec és una assignatura la qual has d’estar molt atent a classe, si no és molt difícil d’entendre.
He après de mitologia, cultura i societat, i la veritat és que no em penedeixo de la decisió que vaig prendre.
PER QUÈ ESTUDIO LES LLENGÜES CLÀSSIQUES I NO QUÍMICA?
“Els estudiants mai podran saber qui són ni on són sense conèixer d’on vénen”
Per a què serveix la música ? Per a què serveix la pintura ? Per a què serveix la literatura ? Són tres preguntes absurdes tant com ” i el llatí per a què serveix ? ” , Veig lícit continuar la llista amb altres preguntes igualment absurdes . Referent a això vull citar una frase que vaig llegir fa poc , precisament d’una web eminentment científica, de Baruch Spinoza : ” Tots els prejudicis que intento indicar aquí depenen d’un sol , a saber : el fet que els homes suposen , comunament , que totes les coses de la naturalesa actuen , igual que ells mateixos , per raó d’un fi “. Potser el fet que alguna cosa que no serveix de molt en la vida real ens apassioni tant és una de les tantes coses belles de les Humanitats com les de les Arts.
El llatí i el grec no són només declinacions i alfabets . Aquestes dues assignatures inclouen avui, a més de unes nocions bàsiques de llengua i gramàtica, un ampli ventall de coneixements que engloba ciència, política, economía , pensament o literatura.El objectiu és mostrar als alumnes les seves arrels culturals i lingüístiques. “Els estudiants mai podran saber qui són ni on són sense conèixer d’on vénen” Com molt bé diu el president de la Societat Espanyola d’Estudis Clàssics , Antonio Alvar.
Per tant, situats a una societat totalment evolucionada i moderna, per què és encara important estudiar grec i llatí, llengües que amb prou feines s’utilitzen en la societat moderna? Per què gastar temps i recursos intentanT penetrar en la cultura dels antics grecs i romans?
Les llengües clàssiques són el primer vehicle que ofereix contacte directe amb el món antic, per això és important preservar el seu coneixement així com les civilitzacions en què van ser utilitzades. És part de la nostra herència, el nostre passat cultural i de la civilització occidental. Sense conèixer el nostre passat, difícilment podrem comprendre el nostre present ni serem capaços de predir nostre futur. Una societat no hauria d’estar encadenada per tradicions antiquades sinó desenvolupar-se sense perdre de vista la seva herència, hem de tirar cap endavant sense perdre els valors del passat.
El grec i el llatí són les joies de la cultura occidental europea. El grec antic ha permès la creació d’alguns dels treballs més destacats de la literatura europea, com els cants èpics d’Homer, els relats històrics d’Heròdot i Tucídides, les tragèdies d’Èsquil, Sòfocles i Eurípides, les comèdies d’Aristòfanes i les obres filosòfiques de Plató i Aristòtil,etc. La llengua grega ha ajudat a formular els pensaments i idees més importants de la cultura occidental, sobre temes que van des de la guerra fins a la medicina, de la política a l’ètica, de la mitologia al teatre, de la poesia a la psicologia. Llegir textos en la llengua original ens ajuda a comprendre el deute que tenim amb el poble de l’antiga Grècia. Són els nostres avantpassats d’esperit, si no ho són de cos.
Per tant, com vaig dir el l’altre comentari, estudiar les llengües clàssiques, ens ajuden a conèixer millor la nostra pròpia llengua.
el grec i el llatí ens ajuden a conèixer la nostra pròpia llengua, no només a nivell lèxic, sinó també sintàctic i gramatical en general. Igual que , com se sol dir, per conèixer el nostre present , hem de conèixer el nostre passat , per conèixer bé la nostra llengua , hem de conèixer el llatí, i el grec.
Encara m’entra el riure quan recordo les meves classes més bàsiques de literatura espanyola , en què vaig sentir més d’una vegada que el Quixot podia considerar-se la primera novel·la i que el Lazarillo era la primera novel·la picaresca . Sense anar més lluny, aquestes dues magnífiques obres beuen directament (cadascuna a la seva manera) de la novel·la picaresca llatina del segle II L’ase d’ or.
Una altre utilitat que ens porten les llengües clàssiques és per conèixer la nostra cultura , l’occidental
La cultura occidental té les seves arrels ( i tronc ) en la cultura grecollatina . Ja ho hem dit , però ho repetirem : si no coneixem els orígens de la nostra història , difícilment podrem comprendre el present.
Ara centrant-me amb la valoració, és lògic veure, que tot això comentat, he arribat a aquestes conclusions gràcies a aquest trimeste, a aquesta aproximació al nostre passat.
Després, m’agradaria felicitar a la Sandra, m’ha agradat molt el article que ha fet.
I finalment, estic orgullosa, que podria anar a més, però em puc endur una bona satisfacció d’aquest trimestre en grec.
M’ha agradat molt, la eina del moddle i totes les tasques realitzades. Ja ho vaig comentar en el altre comentari que em va agradar molt la manera d’utilitzar aquesta eina com a eina de treball i d’aprenentatge.
Xaipee!
Aquests tres mesos fent grec, han sigut una mica cansats, perquè és un idioma amb molta gramàtica per aprendre i molta història, però cal dir que han sigut molt entretinguts, difícils però m’ha agradat molt tot el que hem fet, i la veritat estic molt contenta del meu treball.
Per mi el grec, és una llengua bastant important ja que ha sigut la llengua que ens ha ensenyat moltíssimes coses al llarg de la història, m’agrada molt estudiar-la, aprendre i saber llegir en grec i entendre algunes coses; també cal dir que els meus companys i jo hem evoluciona moltíssim durant aquests tres mesos i m’imagino que al final del curs serà una evolució més notable i millor.
El moddle, penso que ens una eina molt efectiva per aprendre i practicar aquest idioma, i ens ajuda bastant a pujar la nota final, si ens esforcem, encara que a vegades em sento una mica aclaparada perquè ens posen activitats bastant llargues que encara he d’aprendre a compaginar amb exàmens per poder sortir de l’aclaparament, però per lo demes es una eina molt important i crec que ens ajuda molt.
Χαιρετε!
Mai havia estudiat grec, i només amb aquest primer trimestre n’he après moltíssim, el principi em va costar arrencar i posar-me les piles, ja que a la ESO no acostumava a estudiar gaire, ni a fer gaires deures. Al principi el moodle em va costar una mica, ja que per mi eren moltes feienes, però m’hi he anat acostumant, encara que no del tot encara. La veritat és que em pensava que seria molt difícil endinsar-me al grec i al seu món, però quan m’hi he posat, no he tingut tantes dificultats com em pensava. És un plaer estudiar grec, encara que a vegades les classes de gramàtica i de sintaxi se’m fan una mica pesades, però és el que hi ha si vull aprendre grec. M’encanten les classes que fem feina lliure, és a dir, dediquem la classe a posar al dia el moodle, fent les tasques, s’hi està molt tranquil en aquest moment, cadascú al seu rotllo, fent les seves tasques tranquil·lament. En general m’agrada estudiar grec, més que llatí, català, castellà i anglès, perquè les classes són molt més dinàmiques i distretes i crec que tots els professors haurien de treballar així
Χαιρετε!
Doncs, després d’aquests tres mesos, m’adono que és molt important estudiar el grec i generalment les llengües clàssiques. Sincerament, aquelles persones que no donen importància a aquest idioma no saben el que la cultura grega ens ha aportat. Hem de donar molta importància al grec, ja que ha sigut una il·lustració, una civilització essencial en la nostra vida, en la nostra societat d’avui en dia. Moltes de les coses que actualment hem pogut exercir ha sigut gràcies a aquesta cultura, com n’és un exemple clar, la democràcia, o la versàtil literatura, entre altres. És increïble el que arriba a amagar Grècia. És un país amb infinites meravelles, amb un gran centre cultural fantàstic. És un tresor el que tenen els grecs, i ara valoro molt aquesta civilització. A més, cal destacar, que el grec és una llengua de la família lingüística indoeuropea. D’aquesta llengua descendeixen quasi tots els idiomes parlats avui a Europa.
En quan a les classes de grec sempre he intentat estar atenta per entendre sobretot la Morfosintaxi, uns dels temes on m’he entrebancat, amb les funcions dels genitius, el present d’indicatiu dels verbs contractes,… Això és el que procuraré millorar, repassant aquestes vacances de Nadal, tots els temes que considero més costosos, per poder començar el segon trimestre amb més facilitat, ja que si no repassem els dubtes, no avançarem. La cal·ligrafia gerga em sembla molt interessant, curiosa i divertida, encara que és complicada d’escriure. Desprès d’aquest trimestre ja puc dir que ser llegir grec!
Els exàmens tampoc m’han anat molt malament, però he de repassar i evitar repetir els errors i poder aconseguir un 10. Gràcies al moodle fil podem millorar la nostra nota, fent tasques o algun que altre “Hot- potatoes”. Moltes de les tasques que he fet m’han agradat molt, com és el cas de la Geografia Grega o un viatge a Grècia, fent un Thinkling amb una companya, o la tasca de “Dramatitzem un mite?” , a part dels Kahoots , uns exercicis molt divertits. El que més m’agrada d’aquesta modalitat, com és també el llatí, és que mentre que he aprés alhora m’he pogut divertir.
En conclusió, pel que he aprés i conegut sobre aquesta cultura, puc dir que, m’encanta Grècia! És un lloc molt bonic, amb una meravellosa cultura, d’uns bons costums, … són excel·lents.
Xaipe!
D’entrada, el primer dia sembla que les lletres gregues siguin uns signes indesxifrables per gent com nosaltres, i que ens portarà segles aprendre-les i més encara començar a llegir. Però gràcies a la pressió de la Lida que ens va fer aprendre l’alfabet sencer i a escriure les lletres en majúscules i minúscules en un parell de dies, en menys d’una setmana de classe ja estavem llegint! En grec! Sembla impossible però és real. I ara, dos mesos i mig després, estem analitzant i traduint oracions i textos curts! Val a dir que no ha estat gens fàcil, ja que els grecs tenien una manera una mica caòtica de formular frases i oracions. A més, requereix esforç aprendre’s les declinacions dels casos nominatiu, datiu i genitiu, i per no parlar del vocabulari!
Però tot i així, hem fet un gran progrés en una llengua “morta” molt difícil que es parlava més de dos mil anys enrere! També hem après mitlogia i geografia grega. Potser per algú que estudia ciències el grec no serveix per a res, però el que no saben és que nosaltres estem aprenent els orígens de la nostra cultura i la nostra civilització. És això una pèrdua de temps?
Bonum Diem!
Estic curçant Llatí i Grec per segon any, l’any passat puc dir que vaig donar-li l’esquena aquestes llengües perquè desde el primer moment no els hi vaig saber trobar el punt interessant.
Aquest any, a comparació de l’any passat, la matèria de Grec m’interessa molt, treballem diferents temes com la mitologia, la etimologia, la sintaxi de frases, el vocabulari en general…A part, aquestes dues matèries les treballem a partir de blogs interactius on podem publicar els nostres pròpis treballs, som aprenents de les nostres pròpies creacions.
Estic contenta fins on hem arribat aquest trimestre i sobretot de la manera de treball que apliquem en aquestes matèries.
Estudiar Grec és molt enriquidor degut al volum de coneixements que adquirim. La major diferència que veig entre mi i altres persones d’altres centres, a més del fet que m’encanta, és que la forma d’ensenyar que te la nostre professora, la Margalida Capellà, és innovadora i molt avançada. El fet d’estudiar grec amb un ordinador, combinar l’antic amb el nou és com una espècie d’oxímoron, una controvèrsia que no sembla tenir molt de sentit al principi però el que ens hem de preguntar és per què no? La Margalida ens fa viure el grec, es podria dir que aquesta llengua morta torna a la vida a les seves classes. Els ordinadors, les xarxes socials, els programes avançats són el que fan que per a molts de nosaltres, aquesta matèria sigui un gust i una gran satisfacció. És increïble, també que fa dos dies encara miràvem l’alfabet com si fossin jeroglífics però poc a poc en un temps rècord hem aconseguit arribar en tres mesos a llegir-lo i escriure’l.
Xaipe!
Per començar aquests tres mesos fent grec, han sigut una mica cansats, perquè és un idioma amb molta gramàtica per aprendre i molta història, però cal dir que han sigut molt entretinguts, difícils però m’ha agradat molt tot el que hem fet, i la veritat estic molt contenta del meu treball. Ja que mai m’havia sigut tan fàcil i ràpid aprendre una llengua.
Per a mi el grec, és una llengua bastant important ja que ha sigut la llengua que ens ha ensenyat moltíssimes coses al llarg de la història, m’agrada molt estudiar-la, aprendre i saber llegir en grec i entendre algunes coses; també cal dir que els meus companys i jo hem evoluciona moltíssim durant aquests tres mesos i m’imagino que al final del curs serà una evolució més notable i millor.
El moddle, penso que ens una eina molt efectiva per aprendre i practicar aquest idioma, i ens ajuda bastant a pujar la nota final, si ens esforcem, encara que a vegades em sento una mica aclaparada perquè ens posen activitats bastant llargues que encara he d’aprendre a compaginar amb exàmens per poder sortir de l’aclaparament, però per lo demes es una eina molt important i crec que ens ajuda molt. I també per últim dir que els Kahoots em semblen una eina bastant impoprtant en el nostra aprenentatge del grec ja que ens ajuden a prendren’s tot molt ràpid i amb ganes de ser nosaltres els guanyadors!!!
Igual que llatí, vaig començar a fer grec més tard que els meus companys. Vaig començar en el batxillerat social; però de seguida em vaig adonar que no era el que a mi m’agradava.
Quan vaig començar l’humanístic em vaig posar molt contenta perquè era el que de veritat m’agradava.
Jo crec, que encara que vaig començar més tard, crec que de moment s’em dóna bastant bé el grec.
El grec és una llengua clàssica molt dificil, ja que té un abecedari diferent, té una diferent manera de parlar-ho, etc.
De moment és la meva assignatura preferida.
M’agraden molt les classes, tot el que fem. Em va interessar molt per tot i per això crec que de moment estic traient bones notes en els exàmens.
M’esforço perquè m’agrada.
El batxillerat és molt diferent que l’educació primària i de l’ESO. M’agrada més, ja que sento que ja no estic obligada a estudiar coses que no m’agraden. Ara estudio el que jo he triat i el que jo crec que m’agrada.
Crec que de la manera que aprenem grec és molt bona, el moddle és una eina amb la que pots treballar i aprendre d’una manera molt àgil i eficient.
Com a llatí, també sóc alumne de grec de l’institut ipm i com a llatí vaig entrar un mes més tard a les classes de la Margalida.
A priori, vaig elegir el batxillerat social, una mala elecció per als alumnes que som de lletres. Al veure que m’havia equivocat i que no havia fet una elecció correcte, vaig decidir canviar-me de modalitat i provar sort amb el llatí. I quina sort!
Vaig anar a parar a les classes de grec i de llatí. Per mi, són les mes dinàmiques i que en relació temps i altres llengües que estudio, són a les que més aprenc. Vaig començar sense saber l’alfabet, i ja sé llegir i fins i tot analitzar frases. El que potser més em costa, es recordar tot el vocabulari i passar oracions al negatiu. Però poc a poc, estic segura de que ho milloraré.
A tothom que poc, li recomano la modalitat d’humanístic per batxillerat!