Cartes de comiat des del campament

Avui comença, amb gairebé quatre mil alumnes inscrits, el Concurs Odissea, enguany dedicat a la guerra a Grècia i a Roma, a primer de batxillerat hem llegit i treballat el Capitulum duodecimum de Lingua Latina per se illustrata, Miles Romanus i alguns dels nostres legionaris, seguint una bella i vella tradició, han enviat des del seu campament les últimes missives als seus éssers estimats:

Ecce picturae. Continuem llegint Narracions de mites clàssics

Després de llegir la primera part, la primera avaluació, ara hem començat a llegir la segona part de Narracions de mites clàssics (adaptació de les Metamorfosis d’Ovidi) a 4t de l’ESO de Llatí i us proposo de seguir la bella i vella tradició Ecce pictura! Quae fabula est? i que identifiqueu aquestes tres pintures i que, a partir d’elles expliqueu els tres mites, busqueu apunts que ja tenim publicats i els doneu a conèixer aquí per tal d’enllestir entre tots aquestes imatges interactives. Després en trieu un, el que més us agradi, i en feu una petita recreació.

Conèixer els mites ens ajuda a entendre millor l’art? la literatura?…

Un matí a la Facultat de Filologia de la UB

CRAI Biblioteca de Reserva

Els alumnes de segon de batxillerat de Grec i de Llatí del nostre centre han tingut la gran sort  de passar un matí, com altres promocions, a la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona. No sols hi han trobat referents clàssics al vestíbul (Sant Isidor) sinó que han tingut la sort de poder conèixer de prop les diferents biblioteques, ben guiats per l’Esther, i, gràcies a les explicacions de la Teresa, saber de l’existència de manuscrists, incunables, impresos acolorits a mà…, fins i tot, d’un incunable del segle XV, malauradament mutilat, de Virgili … després de fer una visita guiada per les biblioteques, l’hemeroteca, poder consultar diccionaris i tenir a les mans les principals edicions dels textos clàssics a la biblioteca de Llatí (Teubner, Oxford, Cambridge, Loeb,  Budé, Bernat Metge, Gredos, Alma Mater…), admirar-se de la gran quantitat  de llibres de sintaxi a la Biblioteca de Romàniques … i, com a colofó, assistir a dues magnífiques conferències de Batxillerat (Curs 2015-2016), organitzades des de fa cinquanta anys per la Secció Catalana de la SEEC:

Conferència de Llatí
11:30-12:30
Les vies de comunicació com a eix vertebrador de l’Imperi Romà
A càrrec de la dra. Isabel Rodà de Llanza, catedràtica d’Arqueologia (UAB)

Conferència de Grec
12:45-13:45
Teseu, l’heroi d’Atenes
A càrrec de la dra. Montserrat Reig Calpe, catedràtica de Grec (Institut Joanot Martorell – Esplugues del Llobregat)

Realment, és tot un privilegi poder gaudir d’un matí així. No tothom  pot conèixer així la Facultat de Filologia i respirar l’aire de les biblioteques de debò, les magnífiques col·leccions de llibres, …; així com de gaudir de la conversa amena i alhora científica de dues grans persones, sàvies i alhora comunicadores, com són la dra. Isabel Rodà i la dra. Montserrat Reig.

Des d’aquí, alumnes, us vull fer reflexionar sobre el fet de valorar la gran oportunitat que ens han brindat les persones que treballen a les biblioteques de la Facultat de Filologia, i a la presidenta de la secció catalana de la SEEC, la dra. Esperança Borrell, per organitzar aquestes magnífiques conferències PAU que, de ben segur, es mereixerien una sala més gran que la capella, i sense columnes, com l’Aula Magna o el Paranimf, per tal de poder arribar a molts més estudiants de Grec i de Llatí i , si cal, pagar per assistir-hi. Com a alumnes privilegiats, us agrairia que compartíssiu hic et nunc l’experiència.

El pas del temps, acció artística a partir de textos llatins

Avui a la sala d’actes de l’institut Premià de Mar, hem posat la primera pedra per a un projecte compartit de dues matèries de la franja 1 de les optatives de 4t de l’ESO, LLatí i Visual i Plàstica. Els alumnes de llatí, guiats per l’alumne Miguel Ángel, han compartit amb els alumnes de Visual i Plàstica de la professora Montse Bolaño els textos llatins de més avall, per tal de trobar en la inspiració dels clàssics una reflexió sobre el pas del temps, aprofitar l’ocasió, viure intensament com si cada dia fos l’últim, perquè sols tenim temps i aquest és fugisser, tot canvia i res no roman; però l’art ens sobreviu i amb l’art també podem transmetre valors als nostres alumnes. Esperem, doncs, amb candeletes les accions artístiques sobre el pas del temps dels alumnes de Visual i Plàstica per tal de trobar respostes al projecte “L’art d’aprendre del canvi“.

recitalElpasdeltemps

Miguel Ángel, alumne de Llatí de 4t de l’ESO, conductor de l’acte

El temps passa i passa inexorablement, s’esmuny sense pressa i alhora sense pausa davant nostre i ens porta cap a la mort. Res es pot fer per aturar-lo. Varen caure les fulles dels arbres i la tardor va donar pas a l’hivern i no ens adonarem i serà primavera. Enguany, amb la bonança meteorològica, els ametllers s’han avançat i ja han tret flor a mitjan gener. Després de l’esclat de la flor, trauran les fulles i les ametlles, altre cop tornaran a perdre la fulla i … Exactament com el llinatge de les fulles, així és el dels homes! Ja ho deia el grec Mimnerm. El passar del temps ha volgut que el 2004 un papir ens desvetllés el que Safo va escriure en el segle VII aC sobre la vellesa i el pas del temps, precisament ella que fou la primera a occident en descriure els efectes de l’amor:

“Vetlleu vosaltres, noies, pels bells dons de les Muses cenyides de violetes i per la dolça lira, amiga del cant, però la meva pell, temps enrere suau, ja és pressa de la vellura, i tinc blancs els meus cabells que altre temps foren negres i maldestres han esdevingut les meves forces i els genolls no m’aguanten, antany lleugers, com cervatells, per a la dansa. Heus ací els meus assidus planys, però què hi puc fer jo? A un ésser humà no li és possible durar sempre, car talment deien de Titonos que, temps era temps, l’ Aurora de braços rosats per obra de l’amor el va portar als confins de la Terra, jove i ben plantat com era, tanmateix igualment va marcir per la vellesa canosa, ell que tenia esposa immortal. (…) però jo estimo la tendresa; la meva sort és això i la brillant ànsia de sol i de bellesa.”

recitalelpasdeltemps3

Lectura compartida El pas del temps

Som alumnes de llatí de quart, per tant hic et nunc intentarem, amb mots dels escriptors romans, fascinats pels grecs, parlar del pas del temps en llatí als nostres companys de Visual i Plàstica de la franja 1:

  1. Fugit irreparabile tempus

“S’escapa el temps irrecuperable” ( Virgili)

Tempus fugit “El temps s’esmuny” [JENNIFER]

  1. Utendum est aetate. Cito pede labitur aetas

“Cal aprofitar l’edat. El temps s’esmuny amb peu rabent” (Ovidi) [ADA]

  1. Nihil enim semper floret,

aetas succedit aetati.

“Res està sempre en flor, una edat en segueix una altra” (Ciceró) [LAURA]

  1. Colligae, virgo, rosas dum flos novus et nova pubes, et memor esto aevum sic properare tuum.

“Cull roses mentre la flor és nova i nova la joventut, i recorda que la teva edat flueix. Noia, tan de pressa com la seva”. (Ausoni) [ARIADNA]

  1. Fugit iuventus “La joventut s’escapa”.

Nihil est annis velocius “Res és més veloç que els anys” (Ovidi)

Volat aetas “El temps vola” [MIGUEL]

6 . Mirabar celerem fugitiva aetate rapinam,

et, dum nascuntur, consenuisse rosas.

“M’escarrufava el ràpid furt de l’edat fugitiva i que les roses es marceixen en el moment de néixer” (Ausoni) [MARTA]

  1. Facies tua computat annos.

“La teva cara computa els teus anys”. (Juvenal) [YASMINA]

  1. Tempus edax rerum tuque, invidiosa vetustas,

omnia destruitis, vitiataque dentibus aevi

paulatim lenta consumitis omnia morte.

“El temps és devorador de les coses i tu, envejosa vellesa, ho feu malbé tot, i tot, rosegat per les dents de l’edat, ho consumiu tot amb una mort lenta” (Ovidi) [LUA]

  1. Omnia aliena sunt: tempus tantum nostrum est.

“Tot ens és aliè, sols el temps és nostre”. (Sèneca) [ISRA]

  1. Aetate rectius sapimus.

“Amb l’edat ens tornem més savis” (Terenci) [CARLA]

  1. Vive memor Leti; fugit hora.

“Viu pensant en la mort; el temps fuig” (Persi) [SANAE]

  1. Si computas annos, exiguum tempus: si vices rerum, aevum putes.

“El temps és breu, si comptes els anys; però si comptes les vicissituds diries que és un segle”(Plini) [MARYAMA]

  1. Non exiguum temporibus habemus, sed multa perdidimus.

“No és que tinguem poc temps, és que n’hem perdut molt” (Sèneca) [CARLOS]

  1. Nihil ita ut immobile esset natura concepit.

“La natura no ha concebut res perquè sigui immòbil” (Sèneca) [LEILA]

. Nihil est toto, quod perstet, in orbe.

Cuncta fluunt, omnisque vagans formatur imago.

“En tot el món, res no perdura. Tot flueix i de tot es forma una imatge fugissera” (Ovidi) [LEILA]

  1. Eheu, fugaces, Postume, Postume,

labuntur anni, nec pietas moram

rugis et instanti senectae

afferet indomitaeque morti.

Ai! Pòstum, Pòstum, fugissers s’esmunyen els anys, i la devoció als déus no demorarà les arrugues, la vellesa que ens acuita i la mort indomable. (Horaci) [ANNA]

  1. Cotidie morimur.

“Cada dia morim” (Sèneca) [OUASSIME]

  1. Omnia mutantur, nihil interit.

“Tot canvia, res no mor” (Ovidi) [SUKI]

  1. Ars longa, vita brevis.

“L’art és llarg, la vida breu” (Sèneca) [OUASSIME]

  1. Utere temporibus “Aprofita les ocasions” (Ovidi). [AARON]

20. (Soles) qui nobis pereunt et imputantur.

“Els dies que perdem també ens compten” (va escriure Marcial) [SOUKAINA]

  1. Non exiguum temporis habemus; sed multa perdidimus.

“No és que tinguem poc temps, és que n’hem perdut molt” (Sèneca) [CARMEN]

  1. Dum loquimur fugerit invida

actas carpe diem, quam minimum credula postero.

” Mentre parlem, haurà fugit l’envejós temps; cull el dia d’avui i no confiïs gens en el de demà”

Carpe diem “Gaudeix del moment” (Horaci) [MIGUEL ÀNGEL]

Ara és el moment de dir la vostra. Què n’opineu? (obrim torn de col·loqui), triem text, comentem què signifiquen les frases triades, amb els suggeriments d’en Joan Marc Ramos, ens intercanviem els textos i comencem a preparar les performances!