Del llenç al moviment: les passions humanes al límit

A Beauty, un curtmetratge de l’italià Rino Stefano Tagliafierro, podreu emocionar-vos o horroritzar-vos amb les pintures d’artistes molt coneguts tot cobrant vida. Realment en aquesta impressionant selecció d’obres, no hi podien faltar els referents clàssics i sobretot mitològics. A veure si sou capaços de destriar, entre les passions humanes al límit, les obres amb referències clàssiques:

Gimcana visual: Ab urbe condita I

Traducció de Bàrbara Matas

A tall de repàs visual,  agafem el fil amb la recuperació d’una de les lectures prescriptives de les PAU Llatí 2015, Ab urbe condita I de Tit Livi.

Livi, Història de Roma. Llibre I, d’acord amb la selecció següent: Prefaci. Orígens-Ròmul (1-17); Numa (18-21); Horacis i Curiacis. Mort d’Horàcia (23-26); Tarquini Prisc: origen, establiment a Roma i elecció reial (34-35); Servi Tul·li: obra de govern (42-44); Tarquini el Superb: origen i elecció reial (46.4-49), construcció del temple de Júpiter al Capitoli i aparició de prodigis diversos (55-56), setge d’Àrdea, episodi de Lucrècia i derrocament de la monarquia (57-60).

Si encara no heu llegit el llibre, ho tindreu magre per localitzar amb una hora les deu imatges que us he seleccionat per fer aquesta gimcana visual. Cal identificar l’episodi que reflecteix la imatge i donar el màxim de proves per demostrar que us heu llegit el llibre, no només la vostra perícia digital a l’hora de buscar les deu imatges a la xarxa. Heu de posar el número corresponent a la imatge que comenteu, han d’anar per ordre, si no en sabeu alguna, poseu sols el número. No us oblideu de tenir cura de l’expressió i de l’ortografia.

Si encara no us heu llegit el llibre, ja és ben hora de posar-s’hi, sortirà al proper examen i a les PAU!

Els perfums, tota una herència clàssica!

De ben segur, els Reis no sols porten petons i joguines als infants, sinó molts perfums! Molt són els spots publicitaris de colònies i perfums amb referents clàssics, però molt més freqüents són els noms de perfums relacionats amb els déus (Eros,…), amb herois i heroïnes de la mitologia grecorromana, amb el llatí, etc. perquè portar perfum és tot un luxe, tota una herència clàssica, tot un art de seduir i segurament de sentir-se diví! Després del regal dels vins, caves i cerveses amb referents,  ara és l’hora dels perfums, tot un luxós llegat!

En coneixeu més? Quin perfum amb referent clàssic us ha cridat més l’atenció? Us han regalat una colònia o perfum aquestes festes? Us agraden? Per què creieu que la campanya de Nadal sempre inclou colònies i perfums? Per què aquests tenen referents clàssics tant en el nom, en la forma de l’ampolleta o bé en la publicitat? Vàreu visitar l’exposició Històries de Tocador? Heu llegit o vist El perfum? …Què n’opineu de tot plegat?

Prosit!

Per acabar bé l’any i tenir una bona entrada d’any, he triat aquest moment de brindis per compartir hic et nunc aquesta petita gran col·lecció de vins, caves i cerveses amb noms llatins i grecs que fa temps que vaig fent amb l’ajut i la paciència d’alumnes, familiars, amics i amigues. Alguns ara entendreu perquè volia tantes fotos de l’etiqueta del vi i tant poc interès pel seu contingut, tot i que el fet de portar un nom llatí o una referència clàssica ja és generalment un bon senyal de qualitat. Haig d’agrair a l’aràcnida Mercè Otero que avui mateix m’hagi enviat quatre fotografies de vins i caves amb referents clàssics per tal que finalment m’hagi animat a publicar una entrada que, pel seu contingut alcohòlic, no trobava mai oportuna, però que, sens dubte, és una de les millors mostres de referents clàssics en marques comercials i, a més, el vi forma part de la cultura i de la dieta mediterrània.

Gaudiu de les etiquetes, ajudeu-nos a ampliar la col·lecció i sobretot beveu amb molta moderació. Prosit!

De mica en mica, anirem entre tots localitzant en aquest Google map els vins dels antics grecs i romans:

Felicem Natalem et ANFF vobis exoptamus!

Des de El Fil de les Clàssiques, un any més i ja en portem set, us desitgem unes bones festes i una bona entrada d’any!

Algunes alumnes de Grec 1, empeses per l’entusiasme de l’Ariadna Zarkos, ens feliciten les festes en grec modern amb l’arbre de Nadal i els regals dels alumnes del cicle de comerç i màrqueting de l’institut Premià de Mar:

Imatge de previsualització de YouTube

Mariona ens ha fet un recull de mots d’etimologia llatina nadalenca. Juls i Ariadna Vila, alumnes de 1r de Batx. de Llatí i de Grec, ens regalen un thinglink per desitjar bones festes en diferents llengües:

Molts dels alumnes de segon de batxillerat de Grec i de Llatí, amb el professor de llatí de 4t, empesos per la força de la Judit Giménez de 2n Batx. C, amb els ornaments fets pels alumnes de comerç i màrqueting de l’edifici CF de l’IPM:

Imatge de previsualització de YouTube

Alumnes de 4t de Llatí (opt. 1 i 3) et alii:

(Afrodita, Zeus, Hades, Hefest, Persefòne Juls me fecit! Cliqueu a sobre i a veure si reconeixeu aquests déus grecs de festa a l’Olimp!

Annum novum faustum felicem vobis precor! Maximas gratias vobis ago. Χρόνια πολλά!