El rastre blau de les formigues de Ponç Pons

A principis d’estiu, entre les novetats editorials,  atreta per la coberta “El poeta” de Llorenç Pons Moll, vaig comprar, entre d’altres, El rastre blau de les formigues sense saber-ne aleshores res, simplement perquè en fullejar el llibre publicat en la  col·lecció de poesia dels Quaderns Crema, vaig veure que era del poeta menorquí Ponç Pons. N’hi ha que diuen que és un llibre d’aforismes, segurament un quadern de notes entre el dietari, la poesia i la filosofia, sens dubte són píndoles molt ben trenades d’humanitat i passió cultural.

Ponç Pons a Sa Figuera Verda, Menorca. Fotografia Time Out Barcelona

Poeta i professor, pagès i literat, amant de l’illa i de la natura, i sobretot lector apassionat  “Jo sóc jo i la meva biblioteca” (p. 67) Ponç Pons en la seva recerca de sentit i veritat (“In versu veritas” p. 185) ens recepta amb pulcritud des de la tranquil·la cabana de sa Figuera Verda a l’illa de Menorca “Terra de Muses” (p. 177) savis consells vitals d’austeritat i bonesa immers en cultura “Intent ésser un home natural, com recomanava Rousseau, però amb llibres, música i cine” (p. 165); “Hi ha escriptors que llegeixen. Jo sóc un lector passional i apassionat que, quan no pot més, escriu” (p. 58). “Vivim per escriure versos que donin sentit a viure” (p. 144); “Scribo, ergo sum” (p. 206).  “Qualitat de vida: poder adormir-te llegint i començar el dia escrivint” (p. 20) perquè “Els dies escrits són més viscuts”(p. 31). “Tres somnis de poeta són: viure en una illa literària, tenir una cabana al camp, fer l’amor amb les muses” (p. 10). Fixeu-vos amb quina tendresa defineix la poesia: “La poesia és allò que marca la diferència entre veure ploure i sentir ploure” (p. 123). Com a poeta, tot i que “les corones de llor amb què es premiava antigament l’art dels poetes sembla que aquí són d’espines” (p. 193), sap “Veure el mar a través dels lluminosos ulls cecs d’Homer” (p. 28) sense oblidar, però, que “El Parnàs està ple, saturat, contaminat i és car. Jo visc millor en els afores” (p. 11). Recomana amb fervor la passió ja que en la seva faceta professional bé sap que “L’afectivitat augmenta l’efectivitat i l’únic consell que donaria a qui vulgui ser professor és que s’estimi els alumnes” (p. 64). Tot i que “De la qualitat d’ ensenyança. L’únic Homer que coneixen és Homer Simpson” (p. 114), “Víctimes d’un hedonisme fàcil i vulgar, intent demostrar als alumnes que la cultura és una forma immensa de plaers intel·lectuals” (p. 139). Té molt clar que “La meva feina és ensenyar; la meva vocació, aprendre” (p. 155). Recomana que “Per entendre bé un poeta i descobrir els seus mecanismes de creació se l’ha de traduir” (p. 115) i que “Es comença a traduir per gust, per estimació, per conèixer bé l’altra llengua i aprofundir més la nostra, però s’acaba convertint en una obsessió” (p. 116).

Ponç Pons és tot un humanista, un autèntic savi; bé sap que “Convé tenir referents, mestres, models… i els meus per viure a Menorca són Thoreau, Brenan i Graves” (p. 23) però també Spinoza, Steiner, Chatwin, Shakespeare, Llull, Txékhov, Dante, Cervantes, Kavafis, Homer, Hesíode, Heràclit, Ciceró, Virgili, Ovidi, Horaci, Marc Aureli, Montaigne, Wittgenstein, Camus, Kafka, Novalis, Valéry, Goethe, Virginia Woolf, Fernando Pessoa… A més de les referències bíbliques, els clàssics són un autèntic referent no sols en la forma breu i moral dels seus apotegmes sinó també en el contingut. “Ahir vaig acabar una antologia de poesia llatina i avui, com a homenatge, he sembrat un llorer” (p. 18). El llatí en estat pur és ben present en molts dels seus aforismes: “…et quod temptabant dicere versus erat” (Ovidi) (p. 49); “Universalitzar el localisme, no ser un poeta local. Fugir de solipsismes, ser un creador ple d’amor fati” (p. 9); “Boom turístic: un finis mundi” (p. 124); “Crear un nou Homo sapiens ludens ridens” (p. 147); “Filòsof del verba volant…” (p. 164) o  “mentre el món s’esfondra, construir una frase per no perdre la dignitas hominis” (p. 165); Més que un vell sapiens, ser un Homo discens” (p.172), etc.

Al llibre hi trobem referències clàssiques com “Ha pujat amb il·lusió a l’Olimp i ha descobert que són ruïnes” (p. 48); “La caverna de Plató va ser la primera sala de cine” (p. 59) així com citacions d’Ovidi, Horaci, entre d’altres: “…ara entenc les Tristia d’Ovidi i, com planteja Horaci: “Per què hem de buscar terres/ escalfades per un altre sol?/ ¿Qui deixa la pàtria/ no fuig d’ell mateix?” (p. 51); referències indirectes al pensament heraclitià  (p. 137, 168…) o entrellucar llegendes virgilianes sobre la cria d’abelles (p.156). Feminitza la setència de Terenci  Homo sum, humani nihil a me alienum puto a “Mulier sum et nihil humanum a me alienum puto” (p. 201).

Recomana “Antidepressius naturals. Marc Aureli en pastilles” (p. 160) i als polítics joves “a Sòcrates li agradava ser contradit” (p. 162). Ens confessa “No m’avenc amb Plató… (p. 177). “Plató és l’ajuntament, l’església… Epicur, el camp, la platja” (p. 185). “Sóc un Ulisses que vol regressar a l’illa de la seva infància” (p. 161). “Caront amb un forabord travessant ànimes a un euro” (p. 175).

Ponç Pons convida el lector perquè “Un llibre també depèn de la qualitat del lector” (p. 192).  Clou el llibre “Hi ha tanta Literatura per viure i tanta vida per llegir…” (p. 206). Comenceu, doncs, per tota la literatura, filosofia, cinema, art i música que, des de sota un ullastre i en la cabana de fusta i sense llum artificial en la pau i tranquil·litat del camp menorquí en companyia dels seus animals (un ca, moixos, gallines i de les formigues estiuenques) al llarg de les diferents estacions de l’any, Ponç Pons ha traçat a consciència _”Escriure és traçar un camí de paraules per sortir d’un mateix i arribar als altres” (p.122)_ i amb tinta blava a El rastre blau de les formigues. Us emocionarà!

 “Tothom pot criticar un bon llibre, però pocs el poden escriure” (p. 112).

Premià de Mar a Madrid: Turbo argenteus d’Edublogs, Feria del Libro…

Non omnis moriar a Madrid: VIII Premis Edublogs Espiral “Non omnis moriar” a Madrid: VIII Premis Edublogs Espiral

Ahir va ser un dia intens, ben ple d’emocions. Va pagar la pena llevar-se a les cinc del matí per agafar l’AVE cap a Madrid i arribar a MediaLab Prado deu minuts abans que comencés la cerimònia de la VIII edició dels Premis Edublogs Espiral en què van premiar amb la baldufa de plata als alumnes de segon de batxillerat de llatí de l’institut Premià de Mar pel seu blog obert aquest curs Non omnis moriar, tòpics horacians arreu.

DSC_0392

Una de les lectures prescriptives de la Selectivitat d’enguany era una selecció dels poemes d’Horaci. Així va néixer Non omnis moriar amb l’única pretensió de cobrir una petita part del currículum escolar i amb ànims de motivar l’alumnat a interessar-se per Horaci i la seva empremta en la literatura, la música… de tots els temps. Qui s’havia d’imaginar que arribés a recollir aquesta baldufeta i menys amb tot el suport del director del nostre centre, el professor de matemàtiques Bernat Ancochea.

10426856_738021599574652_3480940435163389691_n (1)El director de l’IPM, Bernat Ancochea, Margalida Capellà i la baldufa de plata d’Edublogs 2014 categoria Alumnes de Batxillerat per a Non omnis moriar

Quina llàstima, però, que els alumnes just acabada la Selectivitat no poguessin agafar l’AVE cap a Madrid. Realment el preu és prohibitiu! Tanmateix, hi van ser ben present perquè n’eren els autèntics guanyadors! Amb l’ajut de l’alumna de clàssiques de primer de batxillerat Judit Gimènez i també d’Àlex Nadal van preparar aquest vídeo d’agraïment al VIII Jurat d’Edublogs i a l’associació Espiral per haver-los concedit aquest reconeixement. Va ser emocionant la projecció en la sala de MedioLab Prado a Madrid i la llarga ovació del públic assistint. A l’hora de dinar tothom els reconeixia. Eren “los chicos de la playa”.

Imatge de previsualització de YouTube

DSC_0395Tres baldufes per als clàssics del Premià!

Feliciter, discipuli et discipulae! L’enhorabona a tots els participants (més de mil blogs, de 15 països!) i principalment als guanyadors d’aquesta vuitena edició, alguns vinguts fins i tot de Buenos Aires!

A mitja tarda,abans de tornar a agafar l’últim AVE cap a Barcelona, amb un sol asfixiant vàrem enfilar cap al Parque del Retiro i al bell mig,i vàrem passejar per les paradetes curulles de novetats editorials de la 73a Feria del Libro de Madrid. De seguida, vàrem poder entrar al pavelló de CEDRO i contemplar l’exposició dels vuit anys de Es de Libro. El nostre director també es va emocionar en veure arreu institut Premià de Mar.

DSC_0387

DSC_0377

DSC_0388 (1)

Va ser impactant veure exposada, entre d’altres, la fotografia guanyadora de l’alumna de primer de batxillerat Judit Gimènez amb Premià de Mar invertit en una copa.

Crec que els alumnes de l’IPM heu deixat molt bé el nostre institut, el batxillerat humanístic i concretament l’àrea de clàssiques, així com una bona projecció a l’exterior de Premià de Mar. L’alcalde també en pot estar ben orgullós, tant com ho estem a l’institut.

Tingueu un molt bon estiu!

El món a l’inrevés. Carpe diem!

ConcursoClic Fotografía Es de Libro

La fotografia de l’alumna de Grec i de Llatí de primer de batxillerat Judit Giménez Roig ha estat la guanyadora de la categoria de Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà del primer “Concurso ¡Clic! de fotografía de investigadores (muy) jóvenes” de Esdelibro

El món a l’inrevés. Carpe diem!

L’enhorabona Judit! L’enhorabona institut Premià de Mar! Realment la fotografia amb Premià de Mar cap per avall és magnífica i el referent clàssic horacià també.
A partir d’avui estarà exposada a la Feria del Libro de Madrid fins el dia 15 de juny juntament amb els treballs guanyadors de totes les edicions ESDELIBRO entre els quals n’hi ha uns quants (premis i mencions) del nostre institut! Feliciter! Tenim previst visitar la Feria del Libro i l’exposició dels nostres treballs i fotografies dia 14 de juny quan anem a Madrid a recollir la baldufa d’Edublogs per al blog Non omnis moriar premiat en la categoria d’alumnes de batxillerat.

La Roma d’August amb un clic!

Enguany que se celebra arreu el bimil·lenari de la mort d’August, què pagaríem per poder viatjar a la Roma de la seva època! Doncs, ara amb un clic ho podem fer! Recorre, doncs, els indrets de la Roma del segle I amb Digital Augustan Rome i si vols, col·labora-hi!. Per començar a gaudir d’aquesta meravella clica damunt el mapa. Bon viatge!

MapaRomaAugust

Non omnis moriar premiat a Edublogs 2014

No sé si coneixeu el blog dels alumnes de llatí de segon de batxillerat del nostre institut, Non omnis moriar, a la recerca dels tòpics horacians arreu, que va néixer aquest curs escolar arran del temari de les PAU de Llatí Catalunya 2014 i que havia passat a ser finalista de la vuitena edició dels Premis Edublogs que organitza la fundació Espiral.

NonomnismoriarEdublogs

Feliciter,  Non omnis moriar! Feliciter, discipuli et discipulae! Dissabte 14 de juny (després de la Selectivitat) a Madrid hi haurà la cerimònia del lliurament del premi de la VIII edició d’Edublogs i aleshores se sabrà si la baldufa, que ahir es va anunciar a Twitter d’una manera molt original, serà d’or com la d’Aracne fila i fila (Alumnes de batxillerat 2011), de plata com la de El Fil de les Clàssiques (categoria de professors i professores 2009) o de bronze (la que ens falta per a la col·lecció!). Sigui com sigui, l’enhorabona, alumnes de llatí de segon de batxillerat de l’institut Premià de Mar per l’esforç d’estudiar Horaci i la seva obra i de reunir la pervivència horaciana a partir de la selecció dels poemes d’Horaci de les PAU Llatí 2014! Bona sort a les PAU! Quin final d’institut!

La més sentida enhorabona a tots els premiats en totes les categories i a Espiral per continuar, any rere any i ja en van vuit, premiant els millors blogs d’arreu!

PremisEdublogs2014

VIII Edublogs