Després de quasi tres mesos cursant primer de batxillerat puc donar honestament la raó a tots aquells professors que ens deien la mítica frase “ Primer de batxillerat no és cinquè d’ESO”. És ben certa, ja que l’educació secundària obligatòria no té res a veure amb el batxillerat, ara ja no aprens perquè sí, sinó que hi trobes una lògica i gaudeixes de la majoria dels coneixements que se’t presenten.
Les assignatures que més han cridat l’atenció han estat les llengües clàssiques: llatí i grec. Primerament ha estat, bàsicament, perquè mai no havia cursat cap d’aquestes matèries; havia estudiat català, castellà, història… però mai llatí o grec. De seguida, vaig poder veure com d’errònia és l’opinió popular: les classes avorrides de llengües clàssiques, la memorització infinita de declinacions i casos, entre d’altres, han passat a la història, almenys a l’Institut Premià de Mar. A l’IPM utilitzem un mètode més dinàmic i entretingut que es basa en la lectura com a eina principal per aprendre aquestes llengües, sovint falsament catalogades com a mortes.
Fa menys de tres mesos no sabia res de cap de les dues llengües, recordava vagament les paraules no gaires afalagadores de la meva mare sobre el llatí i les expressions de sorpresa quan vam fullejar el meu nou llibre de grec i cap dels meus familiars va ser capaç de pronunciar cap mot. Elles, les clàssiques, no pertanyien a la meva realitat i durant molt temps, per desgràcia, les vaig considerar mortes, fins ara. Ara sóc capaç de llegir, construir frases coherents i traduir textos del llatí al català i frases compostes del grec al català. Pensa-ho bé, en tres mesos hem fet un gran avenç (jo i els meus companys de clàssiques) tant en llatí com en grec; tot i que potser és més notable a grec que no pas en llatí. La majoria de nosaltres no sabíem l’alfabet grec, ni la pronunciació de les seves lletres ni les característiques principals de la seva gramàtica. Ara tots nosaltres hem aconseguit llegir i analitzar sintàctica i morfològicament frases gregues escrites per grans intel·lectuals i pensadors de l’època clàssica.
Aquest pas, que per alguns pot semblar una ximpleria o poca cosa, a mi m’omple d’alegria i orgull ja que sento que poc a poc m’estic apropant cada vegada més a conèixer en profunditat les nostres llengües i cultura. El coneixement de llengües antigues ens permet veure amb altres ulls la nostra societat i llengües actuals, ens permet crear connexions i conèixer parts de la nostra història que pot ser desconeixíem.
Encara em queda molt per aprendre sobre aquestes grans llengües oblidades per alguns, però encara molt vives en els cors de molts altres. Jo ja he començat la meva aventura endinsant-me en les llengües clàssiques, i vosaltres? Us hi animeu? Estic segura que no us decebran.
Sandra Mendoza
1r Batxillerat Humanístic
XAIPE i salve!
A mi personalment m’agrada més grec que llatí, ja que a grec és tot molt més distret perquè fem coses variades (gramàtica, mitologia…). A més comptem amb el moodle, que fa les classes molt més dinàmiques i fa que tinguis més ganes de posar-thi, ja que els joves d’ara relacionem la tecnologia amb la diversió, i si a les classes fem servir ordinadors, són molt més divertides. Trobo que les escoles ja s’haurien de començar a modernitzar i fer que els alumnes treballessin amb ordinadors, que segur que la gent s’aplicaria molt més als estudis. En resum, trobo que està molt bé treballar amb ordinadors, encara que a vegades hi ha moltes tasques a fer i jo com a mínim, m’estresso, ja que no només faig llatí i grec, sinó que faig més assignatures, i tinc més deures a fer.
Molt ben escrit Sandra!
En mi caso, el primero falla, quisas el tercero es la vencida..
Mi primer trimestre en latín fue muy malo, pésimo, estuve como cero a la izquierda..pero primero:
Nunca me interese tanto por la cultura latina en si, pero si me intereso siempre la lengua Latina, ya sea traduciendo frases o metáforas mías, siempre quise saber como eran en latín.
Ahora el Latín me parece mas interesante en cultura que en la lengua, porque me encontré envuelto en lo lindo que eran sus tradiciones, formas de ser, etc. de las culturas latinas, y me di cuenta que la lengua no me va a servir demasiado para el futuro porque hoy en día nadie habla latín corrientemente, pero según la sociedad te volves mas culto mientras mas idiomas sabes.
Aunque tropeze en este, el primer trimestre de latin, valoro muchísimo la posibilidad que me dan de aprender esta lengua, idioma, etc. ya que en Argentina, mi querido pais del cual soy oriundo, la escuelas que enseñan Latín son privadas, y hay que pagar mucho para una enseñanza supuestamente mas privilegiada.
Gracias, Margalida, por sus conocimientos cultos y gracias por transmitirlos en un colegio publico, yo la verdad, lo valoro mucho aunque me vaya mal.
Bonum diem!
Opino que el mètode de lectura que utilitzem com a mitjà d’aprenentatge a llatí és brillant. Crec que no hi ha millor forma d’aprendre que anar llegint fil per randa i al nostre ritme una història escrita en llatí. A mesura que anem coneixent la història de la familia protagonista del nostre llibre, anem afegint un munt de paraules al nostre vocabulari, anem aprenent a traduïr, a pronunciar… Mai havia concebut aquest estil d’aprenentatge, a partir d’un llibre de lectura sobre la vida quotidiana d’uns romans antics, dominar una llengua, i he de dir que és una manera molt didàctica i molt entretinguda. Alleugera el ritme moltíssim i fa que coses que semblen mortals i eternes s’entenguin en un tres i no res! Estic totalment satisfeta dels resultats que estem tenint en llatí i no canviaria res de les nostres classes.
Salvete! Xaipete!
Com diu la meva companya el batxillerat no es cap continuació de la ESO, és un altre món , totalment diferent on tens al sort de poder aproximar-te a les matèries que t’agraden o se’t donen bé, això com a conseqüència, comporta que tinguis més ganes de emprendre el curs, que tinguis també més bons resultats, o que gaudeixis d’un any escolar.
Jo he decidit fer el batxillerat complertament humanístic, llavors tinc les grans llengües com a assignatures, el grec i el llatí. En quart havia cursat llatí, llavors a principi de curs la meva integració va ser molt més fàcil, sabia com funcionaven les eines de treball d’aquestes matèries amb la Margalida, perquè no tothom fa llegues clàssiques d’aquesta manera( Moodle) , que trobo que es dinàmic com diu la meva companya, i no es gens avorrit ni es fa pesat, en canvi molts companys havien de conèixer el terreny i saber com funcionava, llavors en aquest sentit he tingut sort. Penso que els criteris d’avaluació estan molt bé, les condicions són; treure un 5 mínim en el control i aquesta nota s’introdueix al moodle i fa mitja amb les tasques que hem hagut de realitzar al llarg del curs, confesso que a vegades el moodle pot ser una mica estressant, però que considero que es un favor per a nosaltres ja que hi ha molts professors que la nota de l’assignatura depèn de la nota del únic control en un trimestre, llavors en aquests casos depens d’un fil , en canvi amb els criteris de llatí i grec, t’ajuda a pujar la nota i les notes són molt importants per poder tenir una mitjana alta per poder accedir ja sigui a la universitat o a un cicle superior. En referencia a la típica frase de que les llengües clàssiques són unes llengües mortes que no serveixen per a res, es totalment mentida, i com a alumne d’aquestes matèries, m’emprenya perquè son tòpics fets per a persones que una de dos o no han entès gens aquestes llengües i el que suposen, o directament no en saben res d’aquestes. Tan el llatí com el grec i no parlo nomes de la llengua sinó de la llengua, la cultura, absolutament TOT, són les mares de la nostra cultura llengua i civilització, els hi devem quasi tot, i ja que han fet tant per a nosaltres considero que s’hauria de tenir un mínim d’interès per molestar-nos en conèixer-les.
Des de petita he sigut influenciada per el món de les clàssiques, les seves llengües, la mitologia, ja que la meva mare va cursar el batxillerat de llengües que se’n deia en aquell moment, i en el meu dia a dia sempre hi ha hagut frases com conditione sine qua non, ipso facto, o explicacions com el deu del mar era Posidó, etc… Coses que em deia me mare que potser no es gaire corrent per a una altre persona, llavors al tenir aquesta gran influencia es com si sempre hagués sentit un tipus d’atracció o si més no, curiositat, i ara com diu la meva companya tinc la oportunitat de traduir i saber llegir frases escrites per grans intel·lectuals, a principis de curs el grec no m’agradava gaire, sentia més atracció per el llatí ja que en certa manera es molt més fàcil, perquè té més relació amb el català i el castellà, llavors es més fàcil d’entendre, però ara he de reconèixer que el grec em resulta interessant i m’agrada. Les dues llengües són complicades i bastant complexes, m’agrada també que no només es fa el mètode de la llengua, sinó que es coneix també la cultura.
Jo també com la meva companya, em sento orgullosa i a més, més realitzada a nivell cultural ja que per exemple quan vaig per el carrer veig una lletra grega com per exemple la alfa o la omega, i puc entendre el perquè, coses que potser una persona que cursa el batxillerat científic no pot reconèixer. Puc entendre el perquè de moltíssimes coses que van més enllà de la cultura bàsica impartida en la ESO.
Espero durant el que queda de curs poder anar coneixent més i no tancar-me les portes a endinsar-me en aquestes matèries i anar avançar i creixent a nivell escolar.
Salve! Xaipe!
Aquest any, jo he decidit fer el batxillerat humanístic (de lletres) perquè m’agrada més això que estudiar matemàtiques, física i altres semblants… Com bé diu la Sandra és un any diferent, és una etapa una mica més complicada per nosaltres, per què ja no estem a primària; estem en un nivell més complicat i és un any en el qual hem de començar a prendre decisions importants pel nostre futur.
Llatí i Grec són unes de les màteries que he escollit, per cursar aquest any; l’any passat, a quart, jo ja feia llatí, i em va agradar molt tot el que feiem i apreniem, les activitats, la història que té i em va atraïr molt; pel que fa a grec, ho vaig decidir de cursar perquè em van dir que era com fer llatí i era una mica més complicat però era molt entretingut d’aprendre’ l.
En aquests tres mesos que portem estudiant aquestes dues llengües, que per mi no són ara mortes, sinó que són llengües molt importants pel que som actualment, vull dir que m’he sentit molt a gust aprenent l’alfabet grec, els deus, l’etimologia, he après a fer una mica la sintàxis d’oracions etc… hem après moltíssimes coses que ens ha ensenyat la Margalida, i coses que ens han omplit més de cultura i ara tenim més habilitats per saber molt d’aquestes dues.
Aquest apropament que hem fet aquests tres mesos, jo i els meus companys amb aquestes llengües, a aprendre d’aquestes cultures, ens ha ajudat a tenir molts coneixements de l’origen de moltes llengües, que ni coneixiem; i per acabar estic molt orgullosa també d’haver escollit estudiar aquest any, llatí i grec, llengües tan interessants i tan plenes de coses, que m’estan ensenyant tant a conèixer els orígens de tot el que som ara.
Valentina Restrepo, Batxillerat Humanístic.
Bonum Diem!
És un article molt bó, molt ben redactat, espero poder gaudir igual que tu del batxillerat el curs següent.
AWE!
Bonum Diem!!
A mi personalment m’està agradant bastant com està funcionant el curs, encara que ja no estem a la ESO i per tant el nivell es complica i en aquest aspecte si que he notat un petit canvi.
Quan em van donar a triar les matèries optatives de primer de batxillerat vaig pensar que el grec seria una assignatura pesada i que em costaria acostumar-me, però al final ha sigut tot el contrari. Estic contenta de com vaig a grec i també a Llatí i em sento bé d’haver elegit aquestes matèries ja què són tot el contrari del que em pensava. Fem coses entretingudes que ens ajuden a aprendre fora del simple llibre, tant en Grec com a Llatí.
A més, m’agrada molt treballar amb el Moodle ja que pots seguir el teu qualificador i saber en quines matèries vas millor o pitjor i posar-te al dia. També et permet poder comentar blocs que han fet els companys, conèixer noves coses i estudiar el mateix que el llibre però en format Moodle que sempre és més divertit i en el meu cas hem motiva més.
Sense cap dubte no m’en penedeixo d’haver escollit aquestes matèries, ja que m’han servit per agafar una cultura general i a més m’agrada el que fem.
Per tant, puc afirmar que aquest trimestre de Grec o de Llatí m’ha agradat ja que és força interactiu i et motiva a treure cada cop millor nota!!
PER QUÈ ESTUDIO LES LLENGÜES CLÀSSIQUES I NO QUÍMICA?
“Els estudiants mai podran saber qui són ni on són sense conèixer d’on vénen”
Per a què serveix la música ? Per a què serveix la pintura ? Per a què serveix la literatura ? Són tres preguntes absurdes tant com ” i el llatí per a què serveix ? ” , Veig lícit continuar la llista amb altres preguntes igualment absurdes . Referent a això vull citar una frase que vaig llegir fa poc , precisament d’una web eminentment científica, de Baruch Spinoza : ” Tots els prejudicis que intento indicar aquí depenen d’un sol , a saber : el fet que els homes suposen , comunament , que totes les coses de la naturalesa actuen , igual que ells mateixos , per raó d’un fi “. Potser el fet que alguna cosa que no serveix de molt en la vida real ens apassioni tant és una de les tantes coses belles de les Humanitats com les de les Arts.
El llatí i el grec no són només declinacions i alfabets . Aquestes dues assignatures inclouen avui, a més de unes nocions bàsiques de llengua i gramàtica, un ampli ventall de coneixements que engloba ciència, política, economía , pensament o literatura.El objectiu és mostrar als alumnes les seves arrels culturals i lingüístiques. “Els estudiants mai podran saber qui són ni on són sense conèixer d’on vénen” Com molt bé diu el president de la Societat Espanyola d’Estudis Clàssics , Antonio Alvar.
Per tant, situats a una societat totalment evolucionada i moderna, per què és encara important estudiar grec i llatí, llengües que amb prou feines s’utilitzen en la societat moderna? Per què gastar temps i recursos intentanT penetrar en la cultura dels antics grecs i romans?
Les llengües clàssiques són el primer vehicle que ofereix contacte directe amb el món antic, per això és important preservar el seu coneixement així com les civilitzacions en què van ser utilitzades. És part de la nostra herència, el nostre passat cultural i de la civilització occidental. Sense conèixer el nostre passat, difícilment podrem comprendre el nostre present ni serem capaços de predir nostre futur. Una societat no hauria d’estar encadenada per tradicions antiquades sinó desenvolupar-se sense perdre de vista la seva herència, hem de tirar cap endavant sense perdre els valors del passat.
El grec i el llatí són les joies de la cultura occidental europea. El grec antic ha permès la creació d’alguns dels treballs més destacats de la literatura europea, com els cants èpics d’Homer, els relats històrics d’Heròdot i Tucídides, les tragèdies d’Èsquil, Sòfocles i Eurípides, les comèdies d’Aristòfanes i les obres filosòfiques de Plató i Aristòtil,etc. La llengua grega ha ajudat a formular els pensaments i idees més importants de la cultura occidental, sobre temes que van des de la guerra fins a la medicina, de la política a l’ètica, de la mitologia al teatre, de la poesia a la psicologia. Llegir textos en la llengua original ens ajuda a comprendre el deute que tenim amb el poble de l’antiga Grècia. Són els nostres avantpassats d’esperit, si no ho són de cos.
Per tant, com vaig dir el l’altre comentari, estudiar les llengües clàssiques, ens ajuden a conèixer millor la nostra pròpia llengua.
el grec i el llatí ens ajuden a conèixer la nostra pròpia llengua, no només a nivell lèxic, sinó també sintàctic i gramatical en general. Igual que , com se sol dir, per conèixer el nostre present , hem de conèixer el nostre passat , per conèixer bé la nostra llengua , hem de conèixer el llatí, i el grec.
Encara m’entra el riure quan recordo les meves classes més bàsiques de literatura espanyola , en què vaig sentir més d’una vegada que el Quixot podia considerar-se la primera novel·la i que el Lazarillo era la primera novel·la picaresca . Sense anar més lluny, aquestes dues magnífiques obres beuen directament (cadascuna a la seva manera) de la novel·la picaresca llatina del segle II L’ase d’ or.
Una altre utilitat que ens porten les llengües clàssiques és per conèixer la nostra cultura , l’occidental
La cultura occidental té les seves arrels ( i tronc ) en la cultura grecollatina . Ja ho hem dit , però ho repetirem : si no coneixem els orígens de la nostra història , difícilment podrem comprendre el present.
Ara centrant-me amb la valoració, és lògic veure, que tot això comentat, he arribat a aquestes conclusions gràcies a aquest trimeste, a aquesta aproximació al nostre passat.
Després, m’agradaria felicitar a la Sandra, m’ha agradat molt el article que ha fet.
I finalment, estic orgullosa, que podria anar a més, però em puc endur una bona satisfacció d’aquest trimestre en grec.
M’ha agradat molt, la eina del moddle i totes les tasques realitzades. Ja ho vaig comentar en el altre comentari que em va agradar molt la manera d’utilitzar aquesta eina com a eina de treball i d’aprenentatge.
BONUM DIEM!
És el segon any que curço la matèria de Llatí, l’any passat de les dues clàssiques era la que vaig trobar més interessant, pot ser era perquè és la que vaig trobar més fàcil a comparació de la matèria de Grec. Utilitzem un mètode de llegir una historieta que és continuada durant tot el llibre, a partir d’aquestes lectures i de les traduccions aprenem llatí d’una manera més dinàmica. Trobo que aquests mètode ajuda molts als alumnes, ja des de un bon començament ens endinssem a llegir en llatí i això fa que directament estiguem estudiant la llengua llatina tal i com és.
Estic molt contenta del que he millorat aquest trimestre respecte el trimestre de l’any passat.
Salve!
Per mi, igual que la Sandra, ha sigut el meu primer trimestre aprenent clàssiques, tant de grec com de llatí.
Primerament, com també a grec, estava una mica preocupada, perquè sempre he escoltat la mala opinió de la gent respecte a aquestes llengües: les declinacions, els casos… i també la inutilitat d’aquestes llengües en l’actualitat, ja que per a molta gent, són llengües mortes. Doncs bé, aquí a l’institut, com bé ha dit la Sandra, utilitzem un altre mètode que ens fa molt més fàcil i més dinàmic l’aprenentatge d’aquestes llengües i, per ser sincers, no es fa tan pesat. Respecte a la popular opinió de molta gent sobre que les llengües clàssiques són llengües mortes, en la meva opinió no és del tot cert, és cert que segurament no mantindrem fora de l’institut una conversació en llatí amb una altra persona, però sí que obtenim un nivell de coneixements sobre l’origen i el significat de moltes de les paraules que utilitzem avui en dia i també gran part de la nostra societat i cultura.
Tant en grec com en llatí, hem fet un gran avanç i gràcies a la Lida i al seu gran esforç per poder fer una classe amb gent que no havia fet mai llatí i amb gent que ja feia un any que n’estudiava, hem pogut anar avançant i superant les nostres dificultats.
Per acabar, m’agradaria dir que no em penedeixo d’haver escollit clàssiques i desmentir el rumor del fet que aquestes no serveixen per res, perquè en només un trimestre he adquirit molts coneixements que espero seguir ampliant!
Salve!
Estic molt d’acord amb el que has escrit! Personalment, m’agrada més fer llatí que grec, perquè fem més hot potatoes. Aquest es el meu segon any de llatí, perque a quart vaig escollir-la com a optativa, estic molt contenta de com esta anant aquest any de llatí perque fem més traducció. Les llengües clàssiques són les assignatures on més bona nota trec i estic molt contenta d’haver escollit aquesta modalitat de batxillerat i no un altre.
Espero que aquests dos anys estudiant clàssiques siguin genials!
Bonum Diem!
Al principi vaig tenir un petit gran dubte…Quin batxillerat volia fer? Humanístic o social?
Després d’uns mesos pensant, em vaig decidir i decantar per estudiar només llengües, el que em va donar l’oportunitat de poder estudiar, a més de les comunes, llengües clàssiques com llatí i grec.
Al principi, em donava una mica de coseta, el fet de començar a estudiar-les, ja que mai abans n’havia fet, doncs era una cosa totalment nova per a mi, un nou món s’obria, en el que vaig entrar sense dubtar, de cap! Vaig començar molt emocionada, degut a què, el que fes amb aquestes assignatures tindrien molt valor en el que vull estudiar, el que va fer que l’agafes amb més força i m’esforces dia rere dia per obtener una bona nota, per satisfacció pròpia i com a conclusió del treball fet en els primers mesos…
La meva primera impressió sobre a llengua llatina, ha sigut molt bona, ja que ha un principi no pensaba que pogués aprendre tant en poc temps, el que m’ilusiona més, perquè significa una bona educació i que ràpidament i entenent-ho aprendré moltíssim més!
A més m’agrada molt com està organitzat tot, i com es fan les coses, a partir del Moodle mitjançant un qualificador on marca la teva nota i progrés de les tasques fetes, on s’inclouen els “Hot potatoes” (activitats en línia on es fan un seguit d’exercicis en llatí) , el llibre de text, perfecte, perquè és la historia d’una familia de roma amb diners, on succeeixen diferents accions a cada capítol, tot escrit en llatí, on poc a poc ho vas entenent bé…
En resum, en el que portem de curs dos mesos casi tres, he aprés molt i poc a poc espero seguir progressant , ja que m’agrada molt i de momento tinc una bona nota al Moodle….
Salvete!
Per començar, felicitar a la Sandra per aquest redactat que ens ha fet. M’ha semblat un escrit molt ben redactat i sincer.
Amb relació al que ha comentat la meva companya de llengües clàssiques, també és el meu primer any en fer llatí i grec. Realment, des d’un principi tenia clar que volia estudiar el Batxillerat Humanístic, simplement perquè m’agraden més les llengües que els números.
Recordo que el primer dia la nostra professora Margalida ens va dir que ens estudiéssim l’alfabet grec per el dia següent, i sincerament em vaig espantar, i vaig començar a plantejar-me que el fet d’escollir grec no era una bona idea. Però un cop me’l vaig mirar i estudiar vaig veure que no era gens difícil com em pensava, és més em va agradar i em va crear un cert interès per estudiar grec. Certament vaig tenir facilitat en memoritzar l’alfabet grec. A més penso que fent-ho d’aquesta manera, és un bon mètode per començar una llengua com aquesta, una llengua complicada, però alhora, increïble!
Aquest trimestre en quan al grec, he aprés moltes coses, he aprés a llegir, paraules, fins i tot frases compostes. M’he cultivat de grans coneixements que anteriorment no coneixia gaire, com és la mitologia grega, encara que nosaltres només ho hem estudiat per sobre, ja que la mitologia és un gran tema que requereix molt de temps per estudiar-la; entre d’altres més coneixements. He aprés a traduir i a fer l’anàlisi sintàctica de oracions gregues, a fer la transcripció d’algunes paraules gregues al català,… Però he de dir que el que més m’ha costat aprendre ha estat l’etimologia de les paraules gregues i a recordar el vocabulari de memòria, a part d’altres més coses, però a mida que avancem milloraré aquests dubtes i problemes que tinc pel camí. El que més m’ha agradat fer a Grec ha estat el Kahoot, una eina de treball bastant divertida per repassar els temes que hem estudiat. Particularment, he utilitzat aquesta eina i és molt bona. En quan al Llatí, per mi ha estat una llengua divertida, gràcies als ” Hot-potatoes”, unes activitats molt divertides i curioses. Així com també el llibre de llatí, “LINGVA LATINA PER SE ILLVSTRATA”, el fet de llegir els capítols a classe i traduir els texts llatins tots junts. En aquest cas concret, m’ha costat traduir els texts llatins, pel que vaig veure en el meu últim examen, però crec que simplement és qüestió de pràctica, espero superar aquesta dificultat.
Després d’haver aprés aquestes dos llengües clàssiques m’he adonat compte que les cultures grecorromanes són molt importants en el món, sense elles no seriem res, sense elles no som res. Són les dos cultures que han donat més prestigi en la nostra civilització, les que han fet que avancés la nostra societat. Gràcies a elles hem pogut fer grans coses. És ara que m’adono de la seva importància, encara que molta gent considera que són llengües “mortes”, i moltes altres simplement diuen que les clàssiques són la seva vida, ja que és un estudi que els apassiona. Crec que no s’hauria d’oblidar o posar en qüestió la validesa de lo clàssic. I això ve a demostrar que, com persones així, la Margalida, una professora que li apassiona les clàssiques, tenim garantit el futur. Agraeixo molt el que m’has ensenyat, Lida!
Salvete!
Estic totalment d’acord amb el que ha dit la meva companya sobre el batxillerat, es nota molt la diferencia de l’any passat amb aquest, personalment em costa acostumar-m’hi.
En el meu cas, no faig grec, només llatí. Aquesta assignatura al principi em va espantar una mica, ja que les llengües que no siguin ni català ni castellà majoritàriament no són les meves especialitats, encara que tenen relació, en veure paraules que mai havia sentit, em vaig preocupar. Però, per un altre costat, vaig dir, per què no? No serà per tant, i així ha estat. No em penedeixo de res d’haver-la escollit, encara que em va costar. Però un cop dintre d’aquest món, m’ha acabat agradant i tot! Animo a la gent a què s’hi animi a estudiar llatí, ja que li agradarà!
Salve!
A l’hora de triar el batxillerat, vaig dubtar moltíssim entre fer el social o l’humanístic. Hi havia gent que em deia que el millor per a mi era fer lletres, però també hi havia qui deia que llatí i grec era horrorós i que no tenia sortides. L’últim dia, a l’últim moment, vaig marcar la casella del batxillerat social (molt insegura), amb els arguments de que no sabia quina carrera volia fer i em vaig sentir atreta per l’economia d’empresa. Val a dir que vaig tenir la sensació de que estava marcant la casella incorrecta, però no en vaig fer gaire cas. Quan va començar el curs, a la primera setmana, me’n vaig adonar que jo no pintava res fent economia i matemàtiques. Vaig reconèixer el meu error i ràpidament em vaig canviar a llatí i grec; crec que és una de les millors decisions que he pres mai, i no me n’arrepenteixo pas. Ara sí que tinc la sensació de que sóc on hauria de ser!
La primera setmana de llatí ho vaig passar fatal. Hi havia gent que havia fet classes a 4t d’ESO i d’altres em portaven una setmana d’avantatge. Quan vàrem llegir a la classe no entenia quasi res i em costava molt seguir el nivell. Però amb una mica d’esforç, llegint a casa i gràcies al mètode autodidacta del llibre, vaig aconseguir unir-me al nivell de la classe en pocs dies.
M’agrada molt el mètode d’avaluació, ja que fent els deures i les tasques del Moodle, podem tenir una molt bona nota trimestral, sense haver-nos de jugar tota la nota en un parell d’examens.
En resum, tots aquells que diuen que llatí és una pèrdua de temps, que no serveix per a res i que és horrorosament avorrit, són uns ignorants!
Sandra,
he llegit amb atenció la teva entrada al blog -i també alguns dels comentaris posteriors-, i et felicito per vàries coses: primer, per haver triat (segur que valentment) Llatí i Grec. En segon lloc, per algunes de les coses que dius (“a mi m’omple d’alegria i orgull”). Després, per animar als teus companys més joves a decidir-se (he vist que ja n’hi ha que han agafat el repte…). I, per últim, per l’explicació de motius i sensacions que has fet, ben trenada i construïda.
Ànim amb el curs, que el millor encara ha d’arribar!
Records a la Margalida!
Bonum diem!
Pel que fa a la matèria de Llatí, és el segon any que la cursop i des del primer dia vaig saber que era una llengua complicada, però que el fet de que sigui clàssica la fa més atractiva i que crec que a l’hora d’estudiar-la ens dona més motivació per a estudiar-la. Al igual que el Grec, el Llatí requereix esforç i temps per a poder treure el fruit que es pot treure.
De moment m’agrada molt la manera de treballar que tenim i estic aprenent molt amb les eines utilitzades per treballar.
Jo vaig començar el batxillerat en el social perquè pensava que era el que m’agradava, però estava completament equivocada.
Jo sempre he estat interessada en la cultura i la història i em vaig adonar que en el social no estaria còmoda.
Quan vaig començar llatí em vaig sentir molt alibiada perquè en aquell moment vaig pensar, per fi aprendré el que de veritat m’agrada.
El batxillerat és molt diferent de primària i l’educació secundària obligatòria, si tu fas batxillerat és perquè vols aprendre per una raó, no per aprendre i ja està.
Li trobes un lògica al que estudies i de debò li trobes un sentit als teus estudis.
Aquests tres mesos que porto fent llatí i grec m’han agradat molt i de veritat sento que estic aprenent. Mai havia fet cap d’aquestes dues assignatures i ara són les meves preferides.
M’encanta conèixer com vivien els grecs i els romans, ja que són la base de la nostra societat.
M’agrada molt conèixer cultures i la història de llocs que no són els meus.
A més, també m’agrada perquè hem agafat com a referència moltes coses d’ells, m’agrada saber que part d’ells segueix vivint en nosaltres.
Sé que són dues assignatures que em seguiran agradant sempre.
Salve!
Realment crec que escollir bé el batxillerat que has de cursar és una de les coses més importants perquè avui dia encara hi ha gent que no sap el que estudiar i estudia qualsevol batxillerat per fer algo o que no està cómode amb el que ha escollit, així que abans de fer res hem de tenir-ho molt clar.
Jo estic fent el batxillerat social-humanístic i crec que he fet una molt bona elecció. Volia fer les assignatures del batxillerat social perquè és el que m’agrada i el que necessito per el que vull estudiar però també volia fer una de les llengües que més m’agrada estudiar que és el llatí, així que ho he pogut combinar i n’estic molt contenta amb el que estic fent.
Aquest és el meu segon any que curso llatí, ja que a 4t d’ESO ja el vaig fer i sincerament noto moltíssim la millora que he tingut a la matèria. És obvi que ja estem a batxillerat, és a dir, tot es complica però la dinàmica de la matèria fa que no perdis el fil i que vagis aprenent cada cop més i millor. Per això utilitzem el moodle, els kahoots i moltes més eines que ens faciliten l’estudi i no el fan tant pesat. L’any passat sabia molt poc de llatí però aquest any gràcies al llibre LLPSI i als recursos que obtenim dia a dia vaig millorant progressivament.
A tothom qui puc li recomano que aprenguin llatí o grec, no només perquè s’aprén a traduir, a entendre textos i a escriure, sinó perquè són les llengües mare de la nostra societat i cultura i tot ens prové d’elles.
Estic desitjant aprendre més i més i disfrutar d’aquesta llengua tant fascinant, així que a seguir treballant.
Salve!
Sempre he sigut una noia de llengües i d’escriure i que millor que la tria del batxillerat humanístic per tal de conèixer l’origen de les lllengües que parlo i escric.
Però aquest fet, el vaig veure tard i vaig decidir de primeres probar amb el batxillerat social però només comença ja vaig veure que tirava més cap el batxillerat humanístic i vaig decidir canviar’m-hi.
Sempre m’havia cridat l’atenció el llatí i els meus pares sempre em deien que m’aniria molt bé per millorar el meu català i el meu castellà . Vaig entrar a classe de llatí un mes més tard que la resta dels meus companys però penso que m’hi vaig adaptar molt bé fins al punt d’arribar a treure bones notes. Quan llegim en llatí, ho entenc tot i sé contestar però el que segurament em costa més, i és pel català, són les traduccions però penso que poc a poc i amb pràctica les aniré polin.
No podia haver fet una millor elecció ja que estic molt contenta de la dinàmica de les classes, són a les que més treballo pero tantmateix a les que més em distrec.
Tothom possa amb dubte l’ús del llatí i del grec però realment quan curses aquestes assignatures te´n adones de quin ús té realmenr, així doncs, només em queda recomenar el batxillerat humanístic i les classes de la Margalida Capellà.
Espero augmentar la meva nota al final de l’any i si fos possible arribar a l’excelent.
M’agrada molt la materia i vaig entra amb unes ganes i una motivació imenssa. Tot i aixó la materia, no sé si hem quedara. No hi ha cap problema al segon trimestre amb una mica d’esforç m’ensortire. BUscare i hem mirare perque m’ha quedat aquest
Xaipee!!
M’agrada molt fer grec i llatí perquè per mi son les dues llengües que m’han convençut fer el batxillerat humanístic, el mètode de la nostre professora es molt bo perquè la seva manera de dur a terme les classes tothom pot agafar el ritme de la classe y portar les activitats al dia. Aquest trimestre no m’ha anat molt bé perquè jo tenia pensat treure molt bona nota, a veure si el següent trimestre hem fico mes les piles i intento treure la màxima nota.
Bonum diem!
Crec que haver decidit cursar el batxillerat humanístic és una de les millors decisions que he pogut fer. A principi de curs vaig començar fent el batxillerat social, encara que només començar vaig veure que allò no era el que volia, així que vaig decidir canviar-me.
De moment estic molt contenta amb la decisió que vaig triar, espero que segueixi així durant tot el curs.
Salve!
Aquest 1r trimestre ha estat difícil estava acostumbrat al nivell de l’ESO i a l’arribar aqui he tingut que fer un canvi en la meva velocitat d’estudi i el temps per fer els treballs i deures.
He fet una molt bona desició al ficarme al batxillerat humanístic ja que les matematiques no sem donen bé i m’agraden més les coses antigües que les noves.