Avui he publicat un vídeo on llegeixo i interpreto el capitulum XII del llibre “Familia romana“, que parla de l’exèrcit romà. Durant tot el text, el pare explica als seus fills tots els detalls de la vida legionària, des de la impedimenta dels soldats fins els campaments, passant per la jerarquia militar i els enemics (germànics, britans, gals…).
Per il·lustrar l’àudio i per ajudar a entendre el text he afegit diverses imatges al llarg del vídeo, algunes de les quals provenen de la reconstrucció històrica, com els vestits i armadures dels fragments audiovisuals dins d’aquest. Com podeu veure en altres vídeos que he fet, les imatges poden ser un recurs molt interessant per difondre la cultura clàssica i estudiar llatí i grec.
[youtube width=”650″ height=”550″]https://www.youtube.com/watch?v=c5j9EKRxQf8[/youtube]
Espero que us serveixi a vosaltres, alumnes de primer de batxillerat i quart d’ESO, per facilitar-vos la tasca de traduir i pronunciar bé el llatí, detalls que conformen una part molt important d’aquesta assignatura.
Què us ha semblat? Us ha ajudat el fet de llegir amb acompanyament audiovisual? Creieu que són útils aquest tipus de vídeos?
Arnau Lario Devesa
2n Batxillerat
Feliciter, Arnau! Esperava amb candeletes el teu vídeo i aquesta entrada ja que ja hem acabat el Capitulum undecimum!
Salve!
No podia arribar més puntual aquest apunt Arnau! Justament la setmana que vé començarem el capitulum duodecimum. La veritat és que és un tema que m’agrada molt, ja que les antigues guerres de Roma m’apasionen, i tots els seus èxits venen de la seva magnífica organització logística i militar.
A Roma era freqüent que tot això fos explicat en les families patricies per un mestre qualificat, sovint d’origen grec, encarregat d’instruir als joves romans, però també podien ser educats pel pare. Les dones eren ensenyades per la mater a realitzar les tasques de la casa i gestionar els comptes.
Vale!
http://blocs.xtec.cat/aracnefilaifila/2014/12/23/miles-romanus/
Salve!
Molt bon treball, Arnau!
Em sembla que has fet una gran feina i ens serveix de gran ajuda als alumnes de primer de batxillerat. A mi em sembla que aquest tipus de feines ens poden ser molt útils, ja que ens quedem amb més informació al veure-ho visualment.
Salve!
Primer de tot, molt bona feina Arnau!
És una forma diferent de fer la feina i molt bona forma. M’agradaria comentar que el suport audiovisual és molt bó, ja que t’ajuda ha entendre amb molta més facilitat el que està recitant!
Pingback: Ludificació del llatí: Miles Romanus amb kahoot | Aracne fila i fila
Salve!!
Un apunt genial i molt oportú!!
Els de primer de batxillerat ja hem treballat l’unitat de l’exèrcit Romà i la veritat es que personalment m’ha anat molt bé aquest vídeo per acabar d’aprofundir en com feien els romans i com portaven el seu exèrcit.
Bonum diem!
L’exèrcit romà era l’exèrcit de l’antiga Roma. El servei d’aquest exèrcit requeria els ciutadans entre disset i seixanta anys. Fins als quaranta-cinc participaven en les campanyes i els de més edat defensaven les ciutats i formaven la reserva. La lleva només era obligatòria en temps de guerra, però com Roma sempre patia contínues guerres provocava que aquesta pràctica estigués sempre en vigor. Encara que els soldats rebien una paga no molt elevada els seus camps de cultiu quedaven desatesos, i això inevitablement causava pèrdues si la campanya s’allargava.
Encara que no fos molt normal, l’exèrcit romà anava uniformat amb unes túniques curtes i si feia fred se lis donava una capa que també podien utilitzar com una manta. De calçat portaven unes sandàlies de sola gruixuda, la qual facilitava el moviment de tropes. Es deien caligae.
No tots els soldats eren iguals, hi havia dos tipus:
-Els legionaris: eren ciutadans romans que es podien allistar quan tinguessin 15 anys. Anaven armats amb dues jabalines, una espasa i un punyal. El que els protegia era un casc, una armadura d’anelles i un escut.
-Tropes auxiliars: eren soldats que no tenien ciutadania i els portaven a lluitar lluny perquè no es poguessin rebel·lar en una possible rebel·lió contra Roma.
Realment la gran importància que va tenir aquest exèrcit va ser que gràcies a ell l’Imperi romà es va expandir molt ràpid, a part també es va reflexar com els romans van crear una perfecta organitzaciómilitar gràcies a una fidelitat exemplar i fèrria disciplina. A més de les funcions principals d’un exèrcit imperialista: conquistar, recaptar impostos, pacificar els territoris ocupats, i garantir la seguretat de les fronteres, també l’exèrcit va ser un factor de romanització i de civilització. Per altra part, els soldats van construir ponts, aqüeductes i calçades; aixecaven campaments, i quan es llicenciaven rebien terres o el dret a fundar ciutats que atreien civils, pagesos, artesans i comerciants. Allí por on passaven i s’establien els soldats, transmetien la llengua i els costums de Roma.
Vale!
Bonum diem!
L’exèrcit romà en els seus principis no seguia una estratègia definida. Els enfrontaments
començaven en primavera i acabaven a la tardor; l’hivern era època de pau. El
rei Servi Tul·li creà un nou model d’exèrcit, la legió, unitat composta en uns 4200 soldats d’infanteria i 300 de cavalleria.
La legió era la base de l’exèrcit romà. Va anar evolucionant al llarg
de la història de Roma, amb diferents tàctiques.
– Una legió estava formada per 5120 homes dividits en 10
cohorts formades per 480 homes.
– Cada cohort, a la vegada es dividia en 3 maniples (hastati,
principes, triarii -1a,2a i 3a línia de combat-)
– Cada maniple estava format per 2 centúries de 80 homes.
Era la unitat més petita capaç d’emprendre qualsevol acció
– Les centúries estaven formades per 10 contubernia (grups
de 8 homes que compartien una tenda de campanya).
– La cavalleria, amb les tropes auxiliars, flanquejava la
infanteria
– Cada legió tenia un número i un nom.
Bonum diem!
Els enfrontaments de l’exèrcit romà començaven a la primavera i el seu final era a la tardor. No seguien una estratègia. L’època de pau dels exèrcits romans era a l’hivern.
El rei servi Tul·li va crear un nou model d’exèrcit, la legió, la qual cadascuna tenia un nom i un número. Estava compost per uns 4200 soldats d’infanteria.
La legió era la base de l’exèrcit romà. Va anar evolucionant al llarg de la història de Roma, amb diferents tàctiques.
Una legió estava formada per 5120 homes dividits en 10
cohorts formades per 480 homes. Cada cohort es dividia en 3 maniples les quals estaven formades per 2 centúries de 80 homes. Les centúries estaven formades per 10 contubernis.