Venus i Mart i els impúdics amants

Joachem Wtewael (1566-1638), "Mars and Venus Surprised by Vulcan"

No poseu paranys al vostre rival
ni escolteu les paraules de confidents
que tenen la llengua massa llarga.
Ovidi

Trobaran el moment, per vells camins
ja transitats, a fosca a sol o lluna;
sense vergonya o d’amagat, tot d’una:
propicis són els déus als teus destins.

Si Venus sedueix, si els seus instints
no es poden deturar, si la fortuna
és pler concupiscent: seràs engruna
només, Vulcà, per dins els seus confins.

Sense paranys _ni el Sol ni confidents_
Venus i Mart i els impúdics amants
fruiran dels amors i els seus encants,

i els déus tots, els seran condescendents.
No hi posis cap parany, Vulcà vençut,
i asaboreix el pler d’haver perdut.

Miquel Oliver i Bauçà

Mestre jubilat de Primària

Mestre de 4t i 5è d’EGB de la Margalida

Campanet, Mallorca

6 thoughts on “Venus i Mart i els impúdics amants

1. Margalida Capellà Soler Post author

Don Miquel, moltíssimes gràcies per tot el que em vàreu ensenyar en aquella aula enorme on impartíeu classes a quart i a cinquè d’EGB (allò sí que era supervivència i atenció a la diversitat!), tot aconseguint desvetllar en aquells al·lots de la serra de Tramuntana l’amor per aprendre, per mirar cada dia el cel i saber el nom dels núvols, per la lectura i la creació literària, per Llorenç Riber, per la mitologia clàssica i pels romans. Moltíssimes gràcies per tot el que m’heu ensenyat i que jo ara transmeto als meus alumnes en qui espero que fructifiqui: un bon mestre se sent molt orgullós dels seus alumnes; moltíssimes gràcies per les estones de conversa plaent que hem anat tenint en temps de vacances; moltes gràcies, per les hores de lectura que m’han regalat els vostres poemes; moltes gràcies per voler donar a conèixer aquí, a tots els aràcnids i aràcnides, aquest poema farcit de referents clàssics actualitzats dels amors de Venus i Mart, introduïts amb una citació d’Ovidi, quan precisament treballem el cicle troià a classe de Grec 1.
    Sens dubte, vàreu sembrar en mi, entre d’altres, la immortal llavor dels clàssics i la meva dèria de mirar i fotografiar els núvols! Qui ha d’estar eternament agraïda sóc jo i n’estic ben molt! Procuraré, com bé em demaneu, que el meu entusiasme no decaigui mai!

2. Ευλαλια

La història d’amor de Venus i Mart ha sigut molt influent en la literatura universal, sobretot en l’amor cortés i en el renaixement. Encara que jo crec que “la dona àngel” del renaixement ha estat creada amb l’aparença física de Venus, però també amb uns valors més ètics i conservadors.
    Quantes vegades hem sentit i llegit històries on apareix un amor prohibit entre dos joves?
    Encara actualment agafem el personatge de Venus i de Mart per crear llibres i contes.

3. Dolors Clota

Quanta nostàlgia, Margalida, desprenen les teves paraules! Quina feina més pacient, també, la dels professors de fa anys!
    I en la història de Vulcà i Venus hi ha la llavor del mite de la bella i la bèstia que, després també reprendran artistes de les paraules i les imatges, i que, d’alguna manera, Prudenci Bertrana reformularà en els personatges de Josafat i Fineta a la novel.la Josafat.

4. Margalida Capellà Soler Post author

Per molts anys, Dolors, en poguem sentir i tu saps tan bé com jo perquè ho dic, mallorquina de coret! Has establert amb Josafat un molt bon paral·lelisme, esperem que algun aràcnid o aràcnida d’arreu n’estiri el fil! Fins ben aviat! Abans que arribi l’hivern, em deixaré caure una tarda tardorenca per Breda.

5. Carla Pallach Ros

Hola!
    Quin sonet més bonic!
    En el quadre es pot distingir Cupido (Eros en grec) que està representat amb els seus atributs que són l’arc i les fletxes. Representa l’amor cec i juganer.
    També trobem el déu Vulcà (Hefest en grec) que està representat amb les tenalles i l’enclusa, els seus atributs ja que és el déu del foc i els metalls.
    A més trobem el deu Mart (Ares en grec) que és el déu de la guerra i per aquesta raó el trobem representat amb un casc de soldat, juntament amb les armes que trobem al terra, el seu atribut.
    Amb Mart trobem la deessa Venus (Afrodita en grec), deessa de l’amor i la bellesa. Els seus atributs són la petxina, el colom i la poma.
    Adéu!

6. Teresa Devesa i Monclús

Ara entenc, Margalida, el teu desig de fotografiar els núvols des de la finestreta de l’avió. Ja és ben cert que el teu mestre va deixar una petja ferma en tu! Don Miquel, bella poesia i bell mestratge, tant de bo algun dia un alumne ens dirigeixi mots tan emotius com els de la Margalida. Seria el millor premi per a una vida dedicada a la docència…
    Tans raó, Carla, és un poema molt bonic del qual veig que has vist bé l’estructura mètrica. En la teva definició dels déus, però, falten dos elements molt importants, ¿qui ho completa?