La fugida d’Eneas en l’art

He escollit de l’Eneida de Virgili i d’ Ab Urbe Condita de Tit Livi, l’episodi en el qual el troià Eneas, fill d’Anquises i de Venus, fuig de Troia, un cop destruïda i saquejada, portant el seu pare a les espatlles i el seu fill Ascani.

Eneas portant el seu pare Anquises a les espatlles

A més dels exemples que jo he inclòs en el meu muntatge d’aquesta escena, també trobem representacions en gemmes  i pintures pompeianes, a vegades en forma de caricatura (com les d’Herculà). Si en trobeu imatges, no dubteu de deixar l’enllaç en un comentari i de comentar per què aquest episodi de la fugida ha tingut tanta pervivència en l’art.

Lina Velasco Sandoval

2n  Batxillerat Llatí

43 thoughts on “La fugida d’Eneas en l’art

  1. Rubén Florencio

    Molt bon treball!
    No tenia ni idea de que Eneas era el de la pintura que porta al seu pare a les espatlles i al seu fill al costat, l’he vist de molts cops pero mai havia sapigut qui era.

    L’heroi te una gran importància pel que es veu, hi ha una gran quantitat de ceràmiques on apareix. Sens dubte l’escultura més bonica ha estat la de Gian Lorenzo Bernini.

    Felicitats Lina.

  2. Margalida Capellà Soler

    Lina, com bé diu en Rubén, gràcies per aquest muntatge que, sens dubte, farà Eneas encara més conegut!

  3. Irena

    Hola Lina:D
    Quin power tan maco. Amb aquest ens has deixat ben clar els orígens de Roma amb la fugida d’Eneas, quan Troia cau en mans dels Aqueus amb el seu pare Anquises a les espatlles, el seu fill Ascani ila seva dona Creüsa cap al Laci, i allà fundarà Lavinium casant-se amb Lavínia. Doncs cada una de lees obres que apareixen en el power point representa aquesta escena tan dramàtica.
    he trobat un altre quadre de la fugida de Troia: http://ocw.unican.es/humanidades/mitologia-greco-romana/mitologia-greco-romana/Otros%20recursos%20(Seminarios)/seminario-9/eneas-con-su-padre-anquises-y-su-hijo-ascanio

    Eneas, con su padre Anquises y su hijo Ascanio, durante su huida de Troya. Museo del Bardo, Túnez
    Eneas fugint de Troia amb el seu pare
    molt d’interessant el teu artícle:D

  4. Fatima el Hanini

    Salve!

    M’agradat el muntatge , és interesant així poder saber mes coses sobre Enaes!

    Ave!

  5. tgeorg.11

    Salve!
    Felicitats, un treball molt ben fet.
    En el treball que vaig fer jo del viatje a Roma, la companyia es diu Eneas, i no sabia que va ser un guerrer que va participar a la guerra de Troia.
    Molt interesant.

  6. Ana Rosa

    Ave!
    La veritat és que és un bon treball i molt ben treballat, he de dir que aquest llibre m’ha agradat molt i m’ha sorprés perquè no pensava que m’anés ha agradat i que m’interessi tant. Espero seguir llegint llibres i coses interessants com hem fet fins ara 🙂

  7. Ariadna Jiménez

    Felicitats per aquest treball Lina Velasco Sandoval 🙂 .
    La veritat és que llegint el llibre “Ab urbe Condita” de Tit Livi, en llatí Titus Livius, et queda molt més clara la historia de Roma. Per aquest motiu Tit Livi es considerat un dels millors historiadors de Roma.
    Com es pot veure en el treball de la Lina, mitjançant diverses representacions artístiques se’ns mostra l’episodi en el qual Eneas, en llatí Aeneas i en grec Αἰνείας, fuig de Troia, un cop destruïda i saquejada, portant el seu pare a les espatlles i el seu fill Ascani.

  8. Teresa Devesa i Monclús

    Ariadna, estem esperant l’article que tens gairebé enllestit sobre el quadre que vas comentar per al treball de lectura de Tit Livi. I quan puguis, ens falta la presentació del teu TR.

  9. Mar Morillo

    Ave!
    Primer de tot, felicitar a la Lina per aquest treball tan lograt, necessari i interessant. Dir, també, que està molt ben fet, i les fotografies i les textos estan ben ordenats sense cap alteració, i la informació es poca però precisa.

    Aquest episodi, ha tingut molta pervivència en l’art, i s’han fet pintat obres del mateix episodi, però de diferents moviments i diferents autors. Al llarg del temps, podem veure com a les pel·lícules la figura d’Eneas (portar el pare a les espatlles, i el fill al costat) està molt present; en la meva opinió, crec que els directors volen transmetre als aspectadors la força mental i física que transmet l’episodi.

    També m’agradaria fer una observació sobre la ceràmica grega, que la Teresa segurament ja ha pensat que faria (o no): al veure tantes ceràmiques gregues, amb els seus contorns i el seu estil de dibuix, m’ha recordat a la pel·lícula Disney: “Hèrcules”.

    Vale!

  10. Marc Cortés

    Ave!
    Molt bona presentació Lina! Penso que és una forma molt bona de explicar els orígens de Roma i la fugida d’ Eneas de Troia. M’agrada molt la selecció de les imatges, sobre tot a les que hi surten ànfores representant aquests episodis, que em recorda a una escena del film de Disney, Hèrcules, on també expliquen algunes accions mitjançant aquestes ànfores.

  11. Saraa.

    Ave!
    Bon muntatge! Com m’agrada l’art! I les representacions de mitologia i història clàssica m’agraden molt! Quan fa uns anys mirava una obra com aquestes que presenta l’article, podia pensar: “Què maca! Què ben dibuixada!”, o coses d’aquests estil. Ara és ben diferent. Veus més enllà de l’obra d’art, veus la història, la vida dels personatges i, perquè no dir-ho, ets sents culte! Hahaha!
    Aquesta escena d’Enees ha sigut representada al llarg dels segles. A l’època clàssica per divinitzar l’origen d’August i també l’origen de Roma, i més endavant segurament pel que l’episodi simbolitza.
    Penso que Enees és un home que passa per una superació personal i que pensa pel bé comú i no per ell mateix, renunciant al seu amor per Dido i acceptat qui era i què havia de fer: fundar Alba Longa.
    Crec que totes aquestes obres d’art simbolitzen la valentia i la superació en un context desfavorable.

  12. Teresa Devesa i Monclús

    Bon recull, Lina, que aprofitem des de Premià per recordar una llegenda fundacional romana tan important com l’arribada d’Eneas. M’agrada, Sara, la interpretació que n’has fet, tot i crec que és bàsicament fruit de la lectura de Tit Livi. Quan hom llegeix Virgili, la veritat és que Eneas sembla més un protegit dels déus que no aconsegueix les coses per ell mateix, sinó que li vénen dades. Els personatges femenins, sobretot Dido, són els que suen sang i fetge per remuntar les adversitats o seguir els seus sentiments.
    Mar, estàs tan obsessionada amb Disney que has parlat de director en lloc d’artista! Tant sabem a la classe de la teva afició i tan bé ens ho vas explicar en el teu article sobre les Moires que fins i tot has encomanat al Marc!

  13. Uxue Avilés

    Salve!!

    No tenia ni idea de que Eneas era el de la pintura que porta al seu pare a les espatlles i al seu fill al costat.
    L’heroi te una gran importància i hi ha una gran quantitat de ceràmiques on apareix.
    Penso que l’escultura més bonica ha estat la de Gian Lorenzo Bernini.

    Vale!!

  14. noelia caballero

    És un treball molt elaborat,esta molt ben fet.Felicitats!
    Penso que és una forma molt bona de explicar els orígens de Roma i la fugida d’ Eneas de Troia.Les imatges estan molt ben seleccionades per l’explicació.
    Vale!

  15. Iván Zapico Fernández

    Salve!!
    Està molt ben fet, i les pintures mostren molt bé l’història.
    En totes les pintures del renaixement narren molt bé les populars històries gregues i llatines, seria molt interessant fer un treball sobre aquestes pintures.
    Vale!

  16. Eulàlia

    És impressionant com un mite llatí ha pogut perdurar amb tanta intensitat fins els nostres dies.

    Sigui l’època que sigui, els artistes acaben recurrint als referents clàssics i als seus personatges mitològics.

    Espero que aquestes referències segueixen per molts anys més!

    Vale!

  17. Zicora

    Salvee.

    Un treball fantàstic. No sabia pas que hi haguessin tantes representacions sobre la fugida d’Eneas després de la destrucció de Troia. Sabia que n’hi habia una escultura, pero res més. Veure aquest treball ha fet que em dongui conta de la importància i rellevància que te aquesta escena i de les mil maneres que es pot representar.

    Valeee.

  18. hadyatcam.16

    Salve!
    La veritat es que havia vist alguna pintura de l’escena en que Eneas fuig de Troia amb el seu pare i el seu fill ,però no sabia que l’escena fos tant important i que l’agüessin representat varies vegades, sincerament no se perquè es tan important però m’agradaria saber-ho .

    Vale!

  19. Miriam Pelegrina

    No sabia que Eneas era el de la pintura que porta al seu pare a les espatlles i al seu fill al costat.
    Es un treball que esta molt ben fet,molt clar i molt bona forma de explicar els orígens de Roma i la fugida d’ Eneas de Troia.

  20. lourdes caparros

    A mi el que mes m’agrada de totes les imatges son les ceramiques,em sembla una molt bona idea de plasmar imatges d’una manera que segur que algú recordara.

    També dir que aquest treball esta molt ben fet i es una bona manera de veure que hi han moltes imatges d’algú que jo almenys no hagues sapigut que existia si no hagués fet llatí.

    VALE

  21. luna.laura1120

    La imatge que més identifica Eneas com me l’havia imaginat és la de la diapositiva 2.
    En la diapositiva 6 i 7 crec que no puc relacionar-lo amb Eneas perquè em recorda molt a la pel·lícula Disney d’Hèrcules.
    Molt bon treball fer tot el recull de imatges i explicar-le si tot! I moltes gràcies! Perquè els que ens hem llegit A la recerca d’una pàtria fa molt més visual la història!

  22. Zicora

    Salveee.

    Desconeixia totalment que la figura d’Eneas sobre la fugida de Troia hagi influit tant en l’art. Sabia que n’hi habia un cuadre molt famós i una escultura, pero no res més. Aquest article ha fet que em dongui conta de la seva gran rellevància i sobre les múltiples formes en les que es pot manifestar tal fet mític.

    Valeee.

  23. Anna Pardo

    Salue

    Molt bona feina! És curiós veure com l’art ens explica indirectament la història de Roma, és una altra forma d’estudiar els origens de la Urbs per exel·lència. Actualment estem llegint l’Eneida, i això també ens ajuda a comprendre molt millor totes aquestes obres. Després de veure treballs com aquests entens perquè els professors de clàssiques insisteixen en trobar representacions artístiques de mites o històries, ja que ajuden a entendre millor la història i són una forma molt més entretinguda d’estudiar-les.

    Vale

  24. serna.marta2010

    Salve!
    Quin article tan interessant! Es impressionant quantes obres hi ha en les que s’hi represesenta l’escena en que Eneas fuig de Troia. La meva obra preferida es la pintura de la diapositiva 10. Trobo que es molt bonica, m’ha cridat l’atenció.

    Vale!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *