Premi Hèracles per a un treball de l’institut de Calaf

Meritxell Rotés, alumna de 2n de batxillerat de l’IES Alexandre de Riquer de Calaf, ha guanyat el tercer premi al millor Treball de Recerca de Catalunya relacionat amb l’àmbit de la cultura i tradició clàssiques. L’entrega dels Premis Hèracles, que convoca anualment la Secció Catalana de la Societat Espanyola d’Estudis Clàssics, se celebrà dimecres 12 de maig de 2010 a la Sala de Graus de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona. El treball, intitulat Tabernae Aqualatenses: noms clàssics en comerços i empreses d’Igualada i tutoritzat per Salvador Oliva, fa una anàlisi exhaustiva dels noms de botigues, establiments i empreses ubicats a la capital anoienca que presenten un nom d’origen grec, llatí o bé relacionat amb la cultura clàssica. Noms tan familiars per als igualadins com Abacus, Cafeteria Àgora, Anoia Lingua, Llibreria Aqualata, Domus, Ibericus, Kaelia, Kan Bakus, Magna, Nexus, Nitidus, Olympia, Puerimueble, La Sirena, Stella o Ulisses (i serveixin aquests només a tall d’exemple) són estudiats a fons per acabar extraient-ne no només l’etimologia sinó també la relació entre el producte o servei que l’establiment ofereix i el sentit original del mot. El treball demostra, a partir del cas igualadí, que la incidència de la cultura i tradició clàssiques en el món del màrqueting i de la publicitat segueix ben viva i amb una vigència sorprenent.

Es dóna el cas que aquest mateix treball va ser recentment guardonat dins de la modalitat social-humanística amb el primer premi Recerca Jove d’Igualada, un certamen destinat a incentivar la investigació entre els joves dels instituts de Catalunya i que s’encarrega de premiar els millors Treballs de Recerca de Batxillerat i de CFGS.

La comunitat educativa de l’IES Alexandre de Riquer (Calaf) felicita l’alumna d’aquest centre per l’esforç i la seriositat demostrats en la seva recerca i comparteix amb ella l’alegria pels premis obtinguts.

IES Alexandre de Riquer

Calaf

9 thoughts on “Premi Hèracles per a un treball de l’institut de Calaf

1. Margalida Capellà Soler Post author

Dimecres es va lliurar el VI Premi Hèracles 2010 “Els ocells del llac Estímfal”. Aquí trobareu els treballs presentats.

Hem de felicitar als guanyadors i organitzadors d’aquest premi als millors treballs de recerca de secundària i d’una manera molt especial al treball de l’alumna Meritxell Rotés de Calaf i al seu professor Salvador Oliva que per ser col·laborador d’Aracne fila i fila el seu institut ha pensat en nosaltres per difondre la notícia.

Aquest és un apunt que us ha d’animar a començar amb força el vostre treball de recerca. Aviat penjaran a la web de la SEEC Catalunya els treballs guanyadors que us recomano que mireu i que n’aprengueu.

Per molts anys, Meritxell! Per molts anys, Salvador! La feina ben feta sempre té recompensa. Ja tinc ganes de llegir el treball sencer!

2. Salvador Oliva March

Moltes gràcies, Margalida, per la teva elegància i amabilitat! Els teus alumnes, als quals saludo, són molt afortunats. Crec que la clau perquè un Treball de Recerca funcioni és que els objectius estiguin molt ben definits i que l’alumne se senti engrescat amb el tema que ha escollit. Si això és així, com ha estat el cas de la Meritxell i de ben segur que també el dels dos altres alumnes premiats, amb premi o sense premi, la recompensa i la satisfacció tant de l’alumne com del tutor ja està garantida. Una abraçada!

3. Meritxell

Moltes gràcies Margalida!!

Sí, certament és el que tu dius, la feina ben feta pot tenir recompensa. Jo he tingut l’oportunitat de presentar-me a dos concursos, i guanyar-los tots dos (un 1r i un 3r lloc).

Jo també animo als alumnes a fer un gran esforç per fer un bon treball, de veritat.
    He tingut molta feina però m’ho he pasat molt bé al mateix temps que anava aprenent moltes coses noves.

Serà un gran honor per mi si et llegeixes el treball!

4. Margalida Capellà Soler Post author

Moltíssimes gràcies, Salvador! Moltíssimes gràcies, Meritxell! Encara no sé quins són els primers premis i m’agradaria!
    Meritxell, mentre esperem amb candeletes que publiquin el teu treball sencer a la pàgina catalana de la SEEC ens en podries fer, si vols i pots, un apunt per a Aracne, com altres alumnes han fet. Seria molt interessant per a tots nosaltres i molt alliçonador per als alumnes de primer de batxillerat que l’estan començant.

5. Edgar Delgado

Felicitats Meritxell, ha sigut molt bona idea la teva, al fer el treball sobre la cultura clàssica, sobre l’etimología dels noms. Nosaltres ara hem de fer el projecte de recerca, a veure si el pots penjar aviat i agafem idees per als nostres treballs.

6. Margalida Capellà Soler Post author

Ahir vaig saber tot parlant amb la Dra Esperança Borrell que el primer premi Hèracles 2010 fou pel treball Arquimedes de Siracusa: el millor matemàtic de l’Antiguitat i el segon per Dels hexàmetres homèrics als hexàmetres catalans: comparació de dues traduccions d’un fragment de la Ilíada la qual cosa em va alegrar moltíssim ja que jo mateixa, després de llegir-lo, vaig aconsellar a l’Aitor que el presentés. L’enhorabona més sentida!

7. Aitor López Beltrán

Moltes gràcies, Margalida; ets molt maca. Estem en contacte…

8. Margalida Capellà Soler Post author

Aitor, el teu treball de recerca s’ho ben val i fins i tot un primer premi! A veure si quan acabis els exàmens i et va de gust ens en fas aquí cinc cèntims. La bona feina i l’experiència s’han de compartir amb gent que ho sàpiga valorar i crec que els teus mots poden ser molt interessants per als aràcnids i aràcnides.

9. Margalida Capellà Soler Post author

Ja podeu consultar els treballs de recerca premiats aquí. Us recomano la seva lectura.