AUDICIÓ: Aretha Franklin, la reina del Soul

Aquesta setmana hem recordat a la reina del Soul, Aretha Franklin, amb la cançó: “I say a little prayer”. La lletra ens parla de la preocupació d’una dona pel seu marit, que està servint a la guerra del Vietnam.

Compositors: Burt Bacharach i Hal David
Artista: Aretha Franklin
Títol cançó: I say a little prayer
Any de publicació: 1968 
Gènere: Música urbana
Estil: Soul

Aretha Franklin – I Say A Little Prayer (Official Lyric Video)

 

“I Say a Little Prayer” va ser escrita per Burt Bacharach i Hal David per a la cantant Dionne Warwick, i va assolir el número quatre de la llista Billboard Hot 100 dels Estats Units el desembre de 1967.

Podeu escoltar la versió original de Dionne Warwick (1966) a continuació, veureu com una cançó pot ser interpretada de diferents maneres i amb gran qualitat.

 

Dionne Warwick – I Say a Little Prayer 

 

Del gran repertori d’Aretha Franklin, compartim amb vosaltres tres cançons més: Think, Respect i (You Make Me Feel Like) A Natural Woman.

 

La cançó Think explica la història d’una parella, en la que ella li demana a ell que pensi bé en com la tracta. Diu que ells dos s’estimen i es necessiten mútuament, però que ella mereix llibertat i respecte per part seva. Aretha la va escriure junt amb el seu marit, en un moment difícil de la seva vida en parella.

Es tracta d’una cançó reivindicativa que es va convertir en un himne, per la seva energia i força i perquè el que diu pot aplicar-se a totes les parelles. En aquesta versió, la va interpretar dins la pel·lícula “Blues Brothers”.

Compositors: Aretha Franklin & Teddy White
Artista: Aretha Franklin
Títol cançó: Think
Any de publicació: 1968
Any de la versió: 1980 (dins la pel·lícula "Blues Brothers") 
Gènere: Música urbana
Estil: Rhythm & Blues / Soul

 

Compositor: Otis Redding
Artista: Aretha Franklin
Títol cançó: Respect
Any de publicació: 1967 
Gènere: Música urbana
Estil: Rhythm & Blues / Soul

La darrera cançó és (You Make Me Feel Like) A Natural Woman, en una de les seves darreres versions, que permet admirar a aquesta gran cantant, amb 73 anys, amb plena capacitat i energia sobre l’escenari!

 

Compositors: Gerry Goffin, Carole King & Jerry Wexler
Artista: Aretha Franklin
Títol cançó: (You Make Me Feel Like) A Natural Woman
Any de publicació: 1967
Gènere: Música urbana
Estil: Soul

 

 

 

Més informació:

La cançó “Think” al detall (WEB corazondecancion: Aretha Franklin – Think (letra en inglés y traducción al español)

Les històries rere les 5 cançons més famoses d’Aretha Franklin (EN ANGLÈS). The stories behind 5 of Aretha Franklin’s biggest songs.

La cançó “Respect” al detall (Meaning of “Respect” by Aretha Franklin (EN ANGLÈS))

 

 

MÚSICA URBANA Daler Mehndi

Els alumnes de 5è han tornat de colònies amb una cançó i ball nous: “Tunak Tunak Tun”.
Es tracta d’una cançó d’un famós cantant indi de bhangra pop: Daler Mehndi.

El Bhangra és una música i ball de la regió de Panyab (al nord de l’Índia i al Pakistan), que s’ha popularitzat arreu del món.

Daler Mehndi ha gravat diversos àlbums de gran èxit a l’Índia, i la seva música apareix a diverses pel·lícules de Bollywood.

Us deixem algunes cançons seves perquè les gaudiu!

 

Daler Mehndi – Tunak Tunak Tun

 

Daler Mehndi – Ho Jayegi Balle Balle

(amb Jawahar Wattal i Pravin Mani)

 

Daler Mehndi – Nach Baby Nach Kudi (de la pel·lícula Khauff)

(amb Asha Bhosle, cantant)

 

Daler Mehndi – Na Na Na Re (de la pel·lícula Mrityudaata)

(amb Amitabh Bachchan)

Cantània 2023 – 08 L’origen de la Humanitat

Quan visiten la família de l’Índia, els expliquen una història, la de l’origen de la Humanitat. Cada cultura té una història diferent per explicar-ho, amb alguns punts en comú i altres ben diferents…

 

Cantània 2023 Les portes del món L’origen de la humanitat AMB COREO

 

Partitura VOCAL

COREOGRAFIES

 

LLETRA de (08) L’origen de la Humanitat

 

(Tutti) Al començament, els déus
s’aixecaren i van dir:
“Entre una pedra i un astre,
una casa i un pingüí!” 

Apareix llavors el mar,
el sol i la margarida,
i els déus ho omplen d’animals
per donar-hi un toc de vida. 

I a cada espècie així donen
un natural específic:
el lleó el feren valent,
i el gos d’atura, pacífic.

(Cor 1 [mp] percussió al pit ) (Cors 3 i 4) És així que a tots donaren
un caràcter pertinent (l’os formiguer també inclòs,
tot i que els sortí poc coherent). (Stop percussió) 

(Cors 1 i 2) Van crear després l’humà,
i no van saber què fer,
perquè ja havien gastat
tota qualitat de ser. 

(Tutti) Finalment van decidir,
amb divina intel·ligència,
concedir a l’ésser humà
tots els destins en potència. | 3 |

(Cors 1 i 2) Només ell podrà escollir
qui ser amb les seves accions,
mentre que els déus i les bèsties
ja al bressol són el que són.

(Cor 1 [mp] percussió al pit) (Cors 3 i 4) Només ell podrà escollir
qui ser amb les seves accions, mentre que els déus i les bèsties
ja al bressol són el que són. (Cor 1 [mp] percussió a les cuixes: [total 6 comp] )
 
(Cors 1 i 4) Per això tots hem de ser:
llestos com el babuí,
intrèpids com el lleó
i amables com el pingüí. | 2 | 2 |
 
(Tutti) (I també una mica bojos,
perquè, per ser ben sincer,
tots amaguem en el fons
una part d’os formiguer.)
 

SARA: M’ha encantat! Quin viatge que estem fent! DANIEL: Doncs espera a veure l’Àfrica…

SARA: No m’ho puc creure! Espera’ns, Àfrica, que ja arribem!

 

 

Cantània 2023 Les portes del món. L’origen de la humanitat

Cantània 2023 – 06 El món segons Daniel

El pare de la Sara ha après, gràcies a la seva filla, a veure les coses amb una altra mirada, com feia Jules Verne.

En aquesta cançó el Daniel canta tot allò que va veient des de la finestra del tren.

 

Partitura VOCAL

 

6. El món segons Daniel. COR 2 Veu + coreografia + lletra

Compartim frases, però hi ha moments en què el cor 2 entra abans que el cor 1 (nosaltres).

 

 

(DANIEL) Veig una nena que juga,
i el seu joc és com el món
reflectint-se en una gota,
com la lluna en una font.
(SARA) Bé, molt bé!

(DANIEL) Veig l’aigua que s’evapora,
veig el núvol que es desfà,
i veig el riu com s’acosta…
…sense queixar-se a la mar.
U! u!
(Cors 3 i 4) Veig una flor trepitjada,
veig un estel impassible,
i entre totes dues coses…
…com una arrel invisible.

(COR 1) Txu-cu, txu-cu
txu-cu, txu-cu
Txu-cu, txu-cu
txu-cu, txu-cu
Txu-cu, txu-cu
txu-cu, txu
Txu-cu, txu! . .
tot és ben graciós,
i que si tan sols t’atures…
…ho veuràs tot preciós.
| 2 |
(DANIEL) Veig l’hivern i veig el foc,
(SARA) Veig l’hivern i veig el foc,
i no els veig res de dolent…
i no els veig res de dolent…
…perquè, ben mirat, la mo-ort .
és un nou començament.
(COR) U! u!

Veig com cau la pluja fina,
veig la flama com es [veig]
veig la flama com es dreça,
veig que són com les veus
d’una pe-ça.
| 2 |

(SARA i DANIEL) Veig una nena que juga,
i el seu joc és com el món
reflectint-se en una gota,
com la lluna en una font.

Jo també voldria veure-hi
d’aquestes altres maneres,
perquè sóc d’allò més cec
i ara vull veure-hi de veres.

Un mirall és una cosa
ben distinta d’un mirat-ge;
no és igual anar vivint,
que anar de viat-ge.

(COR 1) Txu-cu, txu-cu
txu-cu, txu-cu
Txu-cu, txu-cu
txu-cu, txu-cu
Txu-cu, txu-cu
txu-cu, txu-cu
Txu-cu, txu-cu
txu-cu, txu-cu
(CORS 3 i 4) Txu-cu, txu-cu txu-cu, txu-cu
Txu-cu, txu-cu txu-cu, txu-cu

Cantània 2023 – 05 Des de la finestra

En aquest moment, la Sara i el Daniel viatgen en tren i la Sara li demana al seu pare que li expliqui el que es veu des de la finestra. Com el Daniel no se’n surt gaire, fent descripcions, la Sara l’ensenya com fer-ho.

Els cors fem efectes sonors: el xiulet, el so de la locomotora, de les onades i del vent. Cal estar atents al moment en què el cor 1 intervenim!

 

Partitura VOCAL

 

 

LLETRA 05 Des de la finestra

 

(CORS) Xiulet: “U! u!”
(COR 1) Locomotora de vapor: “Txu-cu, txu-cu, txu-cu, txu-cu ….

Seguim fins que la Sara diu: (…) No, pare! Escolta bé. Jo t’ensenyaré a mirar.

(COR 2 i després COR 1) Onades: “Shhhh….” (mentre obrim i tanquem la boca).

Seguim fins que la Sara diu: “El mar és tan blau que les gavines tenen por que els vaixells els caiguin a sobre.”

Segueixen només el COR 3 i 4: Txu-cu txu-xu…

Atenció, esperem (CORS 1 i 2), fins que la Sara diu: “Pare! Sembla que no vegis res!” (Fem el so del vent “Ffffff”) “Escolta’m bé, que t’ensenyaré a veure-hi”.

Seguim fins que la Sara comença a parlar: “Les cases són tan altes que el vent ha de saltar sobre les ales dels avions per poder passar per sobre.” Tens raó, Sara! Les cases són exactament com tu dius. Ara et toca a tu, pare!